Petunjuk (hidayah) terbahagi menjadi beberapa bahagian:
- Petunjuk takwīnī yang bersifat umum iaitu fitrah tauhid; ertinya petunjuk primer yang dimanfaatkan oleh seluruh manusia. Berdasarkan ajaran-ajaran al-Qur'an, pada peringkat pertama Allah (s.w.t) menganugerahkan petunjuk-Nya kepada seluruh manusia dan membuka jalan bagi mereka untuk mencapai kebahagiaan dan kesenangan melalui fitrah dan syariat.
- Petunjuk takwīnī yang merupakan sebuah ganjaran khusus untuk orang beriman dan bertakwa. Sementara itu orang yang fasik, zalim dan kafir tidak akan mendapat manfaat daripadanya. Orang beriman akan menjaga dan memelihara modal penerimaan hidayah ini yang berupa keselamatan fitrah tauhid dan petunjuk primer. Sementara itu orang fasik menghancurkan modal itu (fitrah mencari kebenaran) kerana ingkar perintah Allah. Sebab itulah mereka dijauhkan dari dari modal sekunder.
Jawaban Detil
"Hidayah" berasal dari perkataan "hudā" yang bermakna bimbingan, panduan dan memperkenal.[1] Hidayah adalah istilah kalām dan ʻirfān yang membawa makna panduan, penunjukan kepada jalan yang baik dan benar.[2] Fisq
(kefasikan) pula adalah istilah akhlak dan fikah. Dari segi perkataan
ianya bermakna ingkar dari perintah Allah di mana orang kafir dan orang
Islam yang melakukan maksiat termasuk di dalam kategori istilah ini.
Manakala di dalam hukum syarak fasik dikatakan orang yang melakukan
melakukan dosa besar atau tekun melakukan dosa kecil[3].
Allah (s.w.t) adalah sumber hidayah yang tidak terhingga. Semua manusia
diciptakan berdasarkan fitrah suci tauhid dan berada di dalam
perjalanan hidayah. Nurani fitrah tauhid mereka itulah yang mencetuskan
usaha dalam diri untuk mengajak dan menarik mereka untuk sentiasa
mencari kebenaran, mencintai keadilan dan sebagainya. Semua orang yang
memiliki niat tulus dan semangat pasrah dalam menghadapi kebenaran
adalah mereka yang termasuk di dalam hidayah Allah (s.w.t). Allah Yang
Maha Pemurah, tidak sekali-kali pernah menahan kurniaan-Nya terhadap
seluruh kewujudan, bahkan syaitan diciptakan di atas fitrah yang
sejahtera sekalipun ia menjadi pemimpin orang sesat dan rosak. Setelah
ia menderhakai perintah Allah untuk sujud kepada nabi Adam (a.s) maka
syaitan pun dihindarkan dari rahmat Ilahi.
Untuk menjelaskan lagi soal-jawab, adalah penting dibahaskan sedikit
masalah hidayah dan pembahagian-pembahagiannya supaya jelas mengapakah
hidayah Ilahi tidak termasuk orang fasik. “Dan Allah tidak memberi
hidayah kepada kaum yang fasiq."[4]
“Hidāyah” bermakna panduan dan petunjuk yang bertentangan dengan perkataan “ḍalālah” iaitu kesesatan. Petunjuk ini terdiri dari beberapa bahagian:
- Petunjuk umum untuk semua makhluk (hidayah takwīnī ʻam) “الذی خلق فسوی” (Yang menciptakan dan menyempurnakan), “و الذی قدر فهدی”[5] (yang menentukan kadar masing-masing dan memberi petunjuk); iaitu sebagaimana Tuhan mencipta dan mengatur, sebagaimana itu Dia menimbangkan dan memberi hidayah. “قال رب الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی” iaitu Allah berfirman: Musa berkata, Tuhan kami ialah Tuhan yang memberikan kepada tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya kemudian memberikannya petunjuk.[6] "
Dalam hal ini Tuhan memberikan petunjuk kepada seluruh manusia dan
hidayah umum-Nya tanpa memilih kasih untuk sesiapa pun. Petunjuk umum
Allah (s.w.t) ini sampai kepada manusia dalam dua tahap. Tahap pertama
ialah secara fitrah. Allah (s.w.t) menempatkan fitrah tauhid ini ke
dalam naluri manusia sebagai tarikan dan ajakan kepada segala keindahan,
keadilan, dan sebagainya. “فطرت الله التی فطر الناس علیها”[7] Petunjuk takwini ini adalah frasarana hidayah umum yang juga merupakan hidayah tasyriʻī. Dalam hidayah tasyriʻī, Allah
(s.w.t) mengutuskan para nabi kepada manusia sehingga mereka diingatkan
kembali tentang ikrar yang mereka ucapkan dengan Tuhan mereka.
"Kemudian Allah mengutus rasul-rasul-Nya dan nabi-nabi-Nya kepada mereka
agar mereka memenuhi janji-janji penciptaan-Nya."[8]
Dalam tahap ini, anugerah hidayah dan petunjuk berupa pengutusan para
nabi berlaku secara umum untuk semua orang. Seluruh manusia menjadi
sasaran seruan dan dakwah para nabi Allah ke arah kejayaan dan
kebahagiaan. Sesuai dengan ayat "ان علینا للهدی"[9]
Allah (s.w.t) dalam ayat ini memandang bahawa memberikan petunjuk
kepada manusia merupakan kewajiban-Nya. Akan tetapi manusia terbahagi
menjadi dua kelompok berkenaan dengan hidayah Tuhan yang bersifat umum.
Kelompok pertama adalah kelompok yang bersyukur atas nikmat hidayah ini.
Kelompok kedua adalah yang mengingkari nikmat tersebut: "انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً."[10]
Kerana itu, orang yang bersyukur kepada Allah (s.w.t) atas hidayah
primer (hidayah takwini dan hidayah tasyri'i) mendapatkan perhatian
lebih daripada-Nya dan akan mendapatkan hidayah-hidayah yang
selanjutnya. Orang beriman dan bertakwa adalah mereka yang termasuk
dalam kelompok ini. Adapun orang yang tidak bersyukur dan cenderung
kepada kekufuran terhadap nikmat hidayah ini tidak akan mendapatkan
hidayah-hidayah berikutnya kerana kekufuran atas nikmat yang diberikan.
Orang fasik adalah mereka yang termasuk dalam golongan ini.
- Hidayah khusus Ilahi bagi manusia (hidayah takwini yang merupakan ganjaran).
Klasifikasi hidayah ini diraih oleh kaum mukminin dan orang yang
bertakwa setelah mendapatkan hidayah umum. Terdapat tiga pandangan di
kalangan para mufassir mengenai rahsia pengkhususan hidayah ini kepada orang-orang beriman. Berkenaan dengan penafsiran ayat “ذالک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین”[11] para mufassir berkata:
- Ada satu golongan yang meyakini bahawa petunjuk al-Qur'an adalah bersifat umum dan ia menerangkan ayat-ayat yang dikhususkan untuk orang-orang bertakwa dengan pemanfaatan orang-orang beriman atas petunjuk tersebut.[12] Pandangan ini menyatakan bahawa al-Qur'an berada pada tahap hidayah tasyriʻī dan tidak hanya dikhususkan bagi golongan tertentu. Jenis petunjuk ini diperolehi kaum mukminin dan orang yang bertakwa setelah hidayah umum. Namun manusia terbahagi menjadi dua kelompok di hadapan hidayah tasyriʻī ini. Sebahagian orang tidak mengindahkan petunjuk Qur'an ini "وان تدعوهم الی الهدی لایسمعون..."[13] Akan tetapi orang-orang bertakwa mengambil manfaaat atas hidayah al-Qur'an dan ayat-ayat yang khusus dengan petunjuk berkenaan orang yang bertakwa ini.
- Allamah Thabathabai meyakini bahawa yang dimaksud dengan hidayah dalam ayat ini "هدی للمتقین" adalah petunjuk takwini iaitu ganjaran dan pahala istimewa daripada Allah (s.w.t). Ia bukanlah hidayah tashrīʻī ‘ibtidā’ī. Rahsia pengkhususan hidayah ini kepada orang bertakwa ialah disebabkan mereka menjaga modal untuk menerima petunjuk al-Qur'an. Modal itu adalah keselamatan fitrah manusia.[14]
- Pandangan ketiga tentang hidayah khusus Ilahi ialah hidayah yang dikhaskan untuk orang yang bertakwa. Hidayah khusus ini berupa hidayah takwīnī (penyampaian kepada matlamat) yang datangnya setelah hidayah tasyriʻī umum al-Qur'an (menyediakan jalan). Apa yang dimaksudkan muttaqin ialah orang yang menyuburkan fitrahnya serta melintasi beberapa jalan dengan memanfaatkan petunjuk al-Qur'an. Kemudian hidayah mengakibatkan mereka akan sampai kepada matlamat.[15]
Oleh kerana itu, yang dimaksud oleh ayat "والله لایهدی القوم الفاسقین"
(Qs. Ṣāf [72]:5) adalah hidayah sekunder takwīnī yang merupakan akibat
daripada pengingkaran mereka, bukan hidayah tasyrīʻī; kerana
penyimpangan dari hidayah primer merupakan sebuah kefasikan dan
penderhakaan yang menjadi sebab terhindarnya mereka dari hidayah
sekunder Ilahi ini.[16]
Oleh kerana Allah (s.w.t) menjelaskan seluruh makrifat dan pengetahuan
agama kepada seluruh manusia, memperdengarkan kepada semua individu dan
Tuhan tidak pernah mengecualikan limpahan anugerahNya kepada setiap
makhluk, maka faedah daripada hidayah dan taufik diri berasaskan
penerimaan insan.
Jelaslah
sekiranya tiada sarana penerimaan dan pengaruh, sudah tentu tidak
menyebabkan seseorang itu memperolehi hidayah dan petunjuk. Sementara
itu ayat suci: "Sekiranya Allah mengetahui kebaikan ada pada mereka, sudah tentu Allah menjadikan mereka dapat mendengar. Dan jikalau Allah menjadikan mereka dapat mendengar nescaya mereka pasti berpaling jua, sedangkan mereka membangkang."
(Qs. Al-Anfal [8]:23), mungkin bermakna begini: Apabila Tuhan memandang
terdapat kebaikan (kata-kata yang benar) di dalam mereka, maka Allah
akan menyampaikan firman-Nya kepada pendengaran mereka. Tetapi mereka
berpaling jika kebenaran disampaikan ke pendengaran mereka.[17]
Selain itu, ayat ini juga menunjukkan bahawa insan yang tidak mempunyai
sarana menerima hidayah Ilahi di dalam diri mereka pun tetap akan
berpaling dan menderhakai meskipun termasuk di kalangan orang yang
mendapat hidayah Allah.[18]
Terdapat banyak ayat-ayat mengenai orang kafir dan munafik yang
dinamakan al-Qur’an sebagai zalim, kafir, fasik dan lain-lain lagi. Oleh
kerana mereka ini dilupakan Tuhan, maka mereka pun terkeluar dari jalan
hidayah dan dihindarkan dari hidayah Ilahi.[19] []
[1]. Shihāh al-Lugha, jil.6, hal. 2533.
[2]. Sayid Ja'far Sajjadi, Farhangg-e Maʻārif Islāmi, jil. 4, hal. 622.
[3]. Ibid, hal. 446.
[4]. "Dan Allah Swt tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang fasik." (Qs. Shaaf [37]:5)
[5]. "Yang menciptakan dan menyempurnakan (penciptaan-Nya). dan yang menentukan kadar (masing-masing) dan memberi petunjuk." (Qs. Al-A'la [87]:1-2)
[6]. "Musa berkata, “Tuhan kami ialah (Tuhan) yang telah memberikan kepada makhluk-Nya segala sesuatu (yang mereka perlukan), kemudian memberi petunjuk kepada mereka.” (Qs. Thaha [20]:50)
[7]. "Fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu." (Qs. Al-Rum [30]:30)
[8]. Nahj al-Balāghah, khutbah pertama.
[9]. "Sesungguhnya kewajiban Kami memberi petunjuk." (Qs. Al-Lail [92]:2).
[10]. "Kami menunjukkan jalan kepadanya (manusia) ada yang bersyukur ada juga yang kufur." (Qs. Al-Insan [76]:3)
[11]. Itulah kitab yang tiada keraguan di dalamnya sebagai petunjuk bagi orang-orang bertakwa." (Qs. Al-Baqarah [2]:1)
[12]. Thabarsi, Majmā' al-Bayān, jil. 1, hal. 118
[13]. "Dan apabila kalian menyerunya kepada hidayah mereka tidak akan mendengar seruanmu." (Qs. Al-A'raf [7]:198)
[14]. Sayid Muhammad Husain Thabathabai, al-Mizān, jil. 1, hal. 45.
[15]. Abdullah Jawadi Amuli, Tafsir Tasnim, jil. 2, hal. 140.
[16]. Sayid Muhammad Husain Thabathabai, al-Mizān, jil. 1, hal. 72.
[17]. Akbar Hasyimi Rafsanjani, Tafsir Rāhnemā, jil. 6, hal. 454.
[18]. Ibid,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan