Sabtu, 16 Mac 2013

KERAJAAN SARAB SAUDI MEMUSNAHKAN MASJIDIL HARAM UNTUK PEMBINAAN MASJID BARU


Tiga masjid tertua di dunia akan dimusnahkan sebagai Arab Saudi memulakan pengembangan berbilion-bilion paun tapak kedua Islam suci. Kerja di Masjid an Nabawi di Madinah, di mana Nabi Mohamed dikebumikan, akan bermula sekali Haji tahunan haji berakhir bulan depan. Apabila selesai, pembangunan itu akan menjadikan masjid ke dalam bangunan yang terbesar di dunia, dengan kapasiti untuk 1.6 juta jemaah.
Tetapi kebimbangan telah dibangkitkan bahawa pembangunan akan melihat tempat-tempat bersejarah utama diranapkan. Kemarahan sudah berkembang pada penghinaan jelas kerajaan untuk memelihara warisan sejarah dan arkeologi kota suci negara, Mekah. Kebanyakan pengembangan Masjid an-Nabawi akan mengambil tempat untuk barat masjid yang sedia ada, yang memegang makam pengasas dan Islam dua sahabat terdekatnya, Abu Bakr dan Umar.
Hanya di luar dinding barat kompaun semasa adalah masjid yang khusus kepada Abu Bakr dan Umar, serta Masjid Ghamama, dibina untuk menandakan tempat di mana Nabi dianggap telah diberikan doa pertama beliau untuk perayaan Hari Raya. The Saudi telah mengumumkan sebarang rancangan untuk memelihara atau bergerak tiga masjid, yang telah wujud sejak abad ketujuh dan dilindungi oleh struktur era Uthmaniyyah, atau untuk komisen arkeologi menggali sebelum mereka dirobohkan, sesuatu yang telah menyebabkan kebimbangan besar di kalangan beberapa akademik yang sanggup untuk bersuara dalam kerajaan amat autoritarian.
"Tiada siapa yang menafikan bahawa Madinah adalah memerlukan pengembangan, tetapi ia adalah cara pihak berkuasa akan tentang yang begitu membimbangkan," kata Dr Irfan al-Alawi Warisan Yayasan Penyelidikan Islam. "Terdapat banyak cara mereka boleh berkembang yang sama ada akan mengelakkan atau memelihara tapak-tapak purba Islam tetapi sebaliknya mereka mahu untuk mengetuk semua turun." Dr Alawi telah menghabiskan banyak tahun 10 lalu cuba untuk menyerlahkan pemusnahan tapak awal Islam.
Dengan perjalanan udara murah dan berkembang pesat kelas pertengahan ramai penduduk di negara-negara Islam dalam dunia membangun, kedua-dua Mekah dan Madinah bergelut untuk menghadapi dengan 12 juta jemaah yang melawat setiap tahun - beberapa yang dijangka meningkat kepada 17 juta oleh 2025. Monarki Saudi memandang dirinya sebagai pihak berkuasa tunggal untuk memutuskan apa yang sepatutnya berlaku kepada buaian Islam. Walaupun ia telah memperuntukkan berbilion untuk pengembangan besar kedua-dua Mekah dan Madinah, ia juga melihat kota suci sebagai menguntungkan bagi sebuah negara yang hampir keseluruhannya bergantung kepada kekayaan minyak terhingga.
Kempen Warisan dan banyak penduduk tempatan telah melihat terkejut sebagai bahagian bersejarah Mekah dan Madinah telah diranapkan untuk membuat jalan bagi berkilauan pusat membeli-belah, hotel-hotel mewah dan pencakar langit besar. Teluk yang berpangkalan di Washington Institut menganggarkan bahawa 95 peratus daripada bangunan berusia 1,000 tahun di dua bandar telah dimusnahkan pada tahun-tahun lalu 20.
Di Mekah, Masjid al-Haram, tapak suci dalam Islam dan tempat di mana semua umat Islam sepatutnya sama, kini dibayangi oleh Jabal Omar kompleks, pembangunan pangsapuri pencakar langit, hotel dan menara jam besar. Untuk membina, pihak berkuasa Arab Saudi memusnahkan era Uthmaniyyah Ajyad Fortress dan bukit ia berdiri di atas. Lain-lain tempat bersejarah hilang termasuk tempat kelahiran Nabi - kini perpustakaan - dan rumah isteri pertamanya, Khadijah, yang telah digantikan dengan blok tandas awam.
Baik Kedutaan Saudi di London serta Kementerian Hal Ehwal Luar menyahut permintaan untuk komen apabila The Independent menghubungi mereka minggu ini. Tetapi kerajaan sebelum ini telah dipertahankan rancangan pengembangan bagi kedua-dua bandar suci seperti yang diperlukan. Ia menegaskan ia juga telah membina sejumlah besar hotel bajet untuk jemaah miskin, walaupun pengkritik menunjukkan ini adalah rutin diletakkan banyak batu jauhnya dari tempat suci.
Sehingga baru-baru ini, pembangunan semula di Madinah telah ditekan hadapan pada kadar yang sedikit kurang fanatik daripada di Mekah, walaupun beberapa laman awal Islam masih hilang. Daripada tujuh masjid kuno yang dibina untuk memperingati Peperangan Khandaq - detik penting dalam perkembangan Islam - hanya dua kekal. Sepuluh tahun lalu, sebuah masjid yang dipunyai kepada cucu Nabi telah diletupkan. Pictures of perobohan itu yang rahsia diambil dan diseludup keluar kerajaan menunjukkan polis agama meraikan sebagai bangunan runtuh.
Mengabaikan sejarah awal Islam sebahagiannya dijelaskan oleh penggunaan rejim Wahabism, tafsiran sederhana dan tanpa kompromi Islam yang sekeras-kerasnya menentang apa-apa yang mungkin menggalakkan umat Islam ke arah penyembahan berhala.
Dalam kebanyakan dunia Islam, kuil telah dibina. Lawatan ke kubur juga perkara biasa. Tetapi Wahabism views amalan itu dengan penghinaan. Polis agama pergi ke panjang besar untuk menggalakkan orang ramai daripada berdoa pada atau melawat tempat-tempat yang berkait rapat dengan masa Nabi manakala ulama yang kuat bekerja di belakang tabir untuk menggalakkan kemusnahan tempat-tempat bersejarah.
Dr Alawi kebimbangan bahawa pembangunan semula Masjid Nabawi-adalah sebahagian daripada memandu lebih luas untuk beralih tumpuan dari tempat di mana Mohamed dikebumikan. Tempat yang menandakan makam Nabi dilindungi oleh kubah hijau yang terkenal dan membentuk tunjang masjid semasa. Tetapi di bawah pelan baru, ia akan menjadi sayap timur bangunan lapan kali saiz semasa dengan mimbar baru. Terdapat juga rancangan untuk merobohkan niche solat di tengah masjid. Kawasan ini membentuk sebahagian daripada Riyadh al-Jannah (Taman Syurga), seksyen masjid bahawa Nabi perintahkan terutama suci.
"Alasan mereka adalah mereka mahu membuat lebih banyak ruang dan mewujudkan ruang 20 dalam masjid yang akhirnya akan mengadakan 1.6 juta," kata Dr Alawi. "Ia tidak masuk akal. Apa yang mereka benar-benar mahu adalah untuk menggerakkan fokus jauh dari mana Nabi dikebumikan. "
Risalah yang diterbitkan dalam 2007 oleh Kementerian Hal Ehwal Islam - dan disahkan oleh Grand Mufti Arab Saudi, Sheikh Abdulaziz al - dipanggil untuk kubah yang akan dirobohkan dan kubur Mohamed, Abu Bakr dan Umar akan diratakan. Sheikh Ibn al-Uthaymeen, salah satu yang paling prolifik abad 20th WAHABI ulama, membuat tuntutan yang sama.
"Senyap Islam atas kemusnahan Mekah dan Madinah adalah kedua-dua bencana dan hipokrit," kata Dr Alawi. "Filem baru-baru ini mengenai Nabi Mohamed disebabkan protes di seluruh dunia ... dan lagi kemusnahan tempat kelahiran, Nabi mana dia berdoa dan mengasaskan Islam telah dibenarkan untuk diteruskan tanpa sebarang kritikan."
Mekah dan Madinah dalam nombor
12m - bilangan orang yang melawat Mekah dan Madinah setiap tahun
3.4m - bilangan umat Islam dijangka untuk mengerjakan Haji (haji) tahun ini
60,000 - kapasiti semasa masjid Masjid an-Nabawi
1.6m - kapasiti diunjurkan masjid selepas pengembangan
BERKAITAN:

Senibina Mekah mega membayangi lebih haji

oleh Oliver Wainwright
Source:guardian.co.uk

Arab heights ... Abraj al-Bait tenun atas Masjidil Haram dan Kaabah di Mekah, Arab Saudi. Gambar: Fayez Nureldine / AFP / Getty
Berlegar Satu cakera hijau bercahaya tinggi di langit pada waktu malam, pemutus cahaya ngeri sepanjang hutan menara, kren dan bingkai konkrit yang seolah-olah menghulurkan henti-henti ke dalam jarak berdebu, seperti bidang yang luas domino. Cakera adalah clockface terbesar di dunia - dan bukan sahaja ia menghiasi Clocktower tertinggi di dunia, ia juga terletak di atas bangunan menawarkan lantai kawasan yang terbesar di dunia.30km nyata jauh, ini adalah Abraj al-Bait, Yang naik seperti Big Ben pada steroid untuk menara 600m lebih masjid suci Mekah di tengah-tengah rohani dunia Islam.
Ini istana pastice menikam menempatkan pelbagai hotel-hotel mewah dan pangsapuri, terletak di atas papak lima tingkat pusat membeli-belah. Siap tahun lepas pada kos yang $ 15bn (£ 9bn), ia berdiri di mana kubu Uthmaniyyah pernah berdiri. A benteng batu dibina di 1781 menghalau penyamun, perobohan kubu Ajyad mencetuskan bantahan antarabangsa di 2002, tetapi ini cepat rebuffed oleh menteri hal ehwal Arab Islam. "Tiada siapa yang mempunyai hak untuk campur tangan dalam apa yang datang di bawah kuasa negeri," katanya. "Perkembangan ini adalah dalam kepentingan semua umat Islam di seluruh dunia." Kubu itu bukan sahaja dihanyutkan - bukit ia duduk di atas pergi, terlalu.
Menembak searchlights 26 10km ke langit, dan blaring panggilan untuk solat 7km seluruh lembah, Abraj al-Bait juga bangunan kedua tertinggi di dunia. Diselaputi dengan mosaik dan bertatahkan dengan emas, ia adalah tanda yang paling ketara (dan boleh didengar) ledakan bangunan penuh kegilaan yang telah diambil memegang kota suci di Arab Saudi sepanjang tahun 10 lepas. "Ia adalah benar-benar tidak dapat dijelaskan," kata Sami Angawi, arkitek dan pengasas yang berpangkalan di Jeddah Haji Pusat Penyelidikan, yang telah menghabiskan tiga dekad lalu menyelidik dan mendokumenkan bangunan-bangunan bersejarah Mekah dan Madinah, beberapa yang kini kekal. Khususnya, rumah isteri, nabi Khadijah, telah dibakar untuk membuat cara untuk tandas awam; rumah sahabat, beliau Abu Bakr, adalah kini tapak hotel Hilton satu; dan rumah cucu beliau yang telah diratakan oleh istana Raja. "Mereka menjadikan tempat perlindungan suci ke dalam mesin, sebuah bandar yang mempunyai tiada identiti, warisan tidak, budaya tidak dan tidak ada alam semula jadi. Mereka telah pun diambil dari pergunungan, "kata Angawi.
Ciri-ciri geologi telah membuktikan tiada perlawanan untuk dinamit dan konkrit, yang sedang liberal dikerahkan untuk memberi laluan kepada bilangan berkembang pelawat. Tiga juta umat Islam tiba di Mekah minggu ini untuk musim haji, satu peristiwa yang telah bermutasi daripada suatu upacara mudah, spartan laluan, di mana jemaah berputus asa barangan duniawi mereka, ke dalam perniagaan besar dolar layak Las Vegas - dengan seni bina yg berkembang sama sekali untuk dipadankan.
Bersama-sama sayap barat bandar menara pertama pembangunan Jabal Omar, sebuah kompleks yang luas yang akhirnya akan menampung orang 100,000 di hotel-hotel mewah 26 - duduk di atas alas tiang lain raksasa 4,000 kedai-kedai dan restoran 500, bersama-sama dengan sendiri enam tingkat dewan solat. Garis blok, yang akan mendaki ke ketinggian sehingga meter 200 dan menamatkan dalam bangunan gerbang monumental, berkongsi bahasa-lite Islam Clocktower: sos cliched gerbang tajam dan Kerawang grillwork ditampal lebih generik cengkerang konkrit.
Pemaju telah entah bagaimana mengubah satu jenis senibina yang berkembang dari sebutir tebal bandar halaman bertingkat rendah dan jalan-jalan yang sempit ke dalam dinding bermakna: corak henti-henti berulang untuk hiasan papak seragam selepas papak seragam. Baris rapuh gerbang konkrit tergantung di atas swaths kaca cermin biru, diselang dengan kayu-on terali kayu skrin. Ini adalah dimodelkan pada panel mashrabiya tradisional, mereka bukaan tare cantik direka sebagai tudung pengalihudaraan, tetapi sini mereka menjadi Cloze bermakna. "Jika kita meniru, mengapa tidak boleh kita meniru terbaik?" Meminta Angawi, dalam nada terdesak. "Mengapa kita meniru kesilapan terburuk 60 atau 70 tahun lalu dari seluruh dunia - hanya lebih besar?"
Satu lagi pembangunan papak berulang-ulang, mengulangi urbanisme Jabal Omar itu roti bakar-rak, yang dijadualkan untuk sampingan yang utara Masjid yang Grand, di al-Shamiya, manakala satu pelan $ 10bn menyediakan satu 400,000 tambahan meter persegi dewan sembahyang terdapat adalah hampir lengkap. Tetap seperti keping segi tiga gergasi kek perkahwinan, bangunan ini akan menampung 1.2m lebih penyembah setiap tahun, tetapi ia telah datang pada harga.
Toast-rak urbanisme ... bagaimana kawasan al-Shamiya akan kelihatan

"Ini adalah bahagian yang paling bersejarah di bandar lama," kata Irfan al-Alawi, pengarah eksekutif UK berasaskan Islam Warisan Yayasan Penyelidikan, yang telah bekerja dalam sia-sia untuk meningkatkan profil tapak bersejarah negara itu. "Ia kini telah semua telah diratakan." Penduduk diusir, beliau berkata, dengan notis satu minggu, dan ramai yang masih tidak diberi pampasan - cerita biasa di seluruh perkembangan Mekah. "Mereka kini tinggal di setinggan di pinggir bandar tanpa sanitasi yang sempurna. Penduduk tempatan, yang telah tinggal di sini selama beberapa generasi, dipaksa keluar untuk membuat jalan bagi istana marmar di langit. "
Alawi menerangkan ketibaan lagi hotel lebih tujuh bintang yang pasti lebih dekat dengan masjid daripada Clocktower al-Bait, serta cadangan untuk membangunkan Jabal Khandama, atas bukit ke timur, yang berkemungkinan akan melihat pemadaman tapak di mana Nabi Muhammad dilahirkan. Alawi berkata ini kemusnahan sengaja warisan Islam adalah kebetulan: ia didorong oleh negeri Disokong Wahhabism, tafsiran tegas Islam yang menganggap laman sejarah sebagai menggalakkan penyembahan berhala berdosa. Jadi apa-apa yang berkaitan dengan nabi boleh dalam pemandangan jentolak.
"Ia adalah penghujung Mekah," kata Alawi. "Dan untuk apa? Kebanyakan hotel-hotel% 50 kosong dan pusat membeli-belah adalah kosong - sewa terlalu mahal untuk bekas pasar gerai-pemegang. Dan orang-orang yang berdoa dalam lanjutan masjid baru tidak akan malah dapat melihat Kaabah. "
Kaabah adalah kiub suci hitam di tengah-tengah Masjidil Haram, di sekeliling mana jemaah berjalan; kedekatan ia telah menjadi mata wang utama, membolehkan suite hotel dengan pandangan yang terbaik untuk mengenakan $ 7,000 satu malam semasa musim puncak. Ini konsentrisitet unik, dengan segala-galanya ditentukan oleh orientasi ke arah pusat keramat, telah melahirkan urbanisme jejarian pelik carta. Dari atas, seperti laut serbuk besi yang ditarik oleh magnet, seluruh bandar muncul kepada orang ramai pusingan teras, vorteks jemaah memberi laluan kepada arus sama berpusar blok menara. Ia adalah paksi doa writ besar di dalam konkrit.
Jalan kepada lalu lintas corong Mekah kepada dua lorong: satu ditanda "orang Islam sahaja" pergi ke kota suci, yang lain, bertanda "bukan Islam", memintas, sejak kedua - saya termasuk - dilarang masuk ke Mekah (dan Madinah ) di bawah undang-undang Saudi. Tidak lama selepas haji ini, kerja-kerja akan bermula pada perluasan mataf, kawasan terbuka di sekitar Kaabah, untuk tiga kali ganda kapasiti 130,000 jemaah sejam. Tetapi untuk mewujudkan ini, pusat bersejarah masjid akan dipadamkan. "Mereka mahu menghilangkan kubah batu dan tiang batu yang telah berdiri di sana sejak abad 17th," kata Alawi. "Ini adalah sebahagian tertua masjid suci, yang direka oleh arkitek hebat Sinan. Tunggak tertulis dengan cerita dan nama-nama sahabat nabi, jadi golongan Wahhabiyyah mahu melihat mereka diranapkan. "
Projek Jabal Omar

Keadaan terdesak untuk menjadi, atau rasa, sehampir mungkin ke Kaabah telah memaksa bangunan menjadi semakin tinggi, semakin sungguh tirus, supaya semua orang boleh mempunyai pandangan, bagaimanapun nosional, pusat suci. Ini telah diberi dikuduskan "ibu kampung" harta yang paling mahal sebenar di dunia: kaki persegi sekitar Masjidil Haram kini menjual sehingga $ 18,000, Datuk Bandar Osama al-Bar berkata tahun lepas, dwarfing purata Monaco $ 4,400 .
Sebagai kebanjiran jemaah kenaikan, nilai tanah akan terus meningkat: 12 juta melawat bandar setiap tahun, satu angka yang dijangka membengkak 17 juta oleh 2025. Mereka akan susut pada cara mereka oleh baru rel kelajuan tinggi pautan yang akan menghubungkan pintu masuk bandar Jeddah dengan Mekah dan Madinah. King Abdul Aziz di Jeddah lapangan terbang antarabangsa adalah dirinya menjalani pengembangan kapasiti quadruple 80 juta penumpang setahun.
Berbekalkan oleh petrodolar, semua projek-projek yang luas kini sama ada siap atau baik di bawah cara. Jadi ia seolah-olah pelik bahawa Raja Abdullah hanya kini perlu akan pesanan penciptaan pelan induk untuk Mekah dan sekitarnya, meliputi bangunan, pengangkutan dan infrastruktur - memandangkan bahawa kebanyakan gunung suci di bandar ini telah telah diletupkan menjadi debu, dan semua tetapi satu segelintir daripada monumen purba dikuburkan di bawah struktur yang melambung tinggi. Sebagai Angawi berkata: "Tidak ada tempat lain di dunia di mana pembangunan bermula dengan meratakan sebelum perancangan. Tetapi ia tidak terlambat jika kita berhenti sekarang. Jika tidak, kita risiko kesucian Mekah yang hilang selama-lamanya. "

Bilik sembahyang dengan tujuan: perspektif jemaah haji

Semua tentang haji adalah besar - nombor, logistik, infrastruktur, kepentingan - jadi ia tidak menghairankan bahawa seni bina menangkap. Menara anggun dan state-of-the-art menawarkan perkhidmatan butler, kelengkapan tandas berjenama terkenal, lantai keseluruhan dikhaskan untuk royalti Saudi, bilik basah, helipad, linen berkualiti, permaidani mewah dan jubah mandi tebal.
Semasa lawatan 2010 saya ke Mekah, beberapa hotel di kompleks Abraj al-Bait adalah pada kapasiti% 100. Kata pekerja hotel menunjukkan saya di sekitar satu suite presidential saya dapat berdoa di hadapan kiblat tanpa pernah meninggalkan bilik, isyarat dengan tingkap dengan pemandangan yang tidak ternilai untuk membuktikan titik. Rasa eksklusif diperluaskan kepada sistem tempahan, juga. Bilik hanya boleh ditempah melalui hotel, tetapi bukan sebagai sebahagian daripada pakej, tradisional jika tidak cara yang seragam mendapatkan penginapan di Mekah.
Tiada seorang pun daripada ini boleh dilihat di peringkat akar umbi. Haji menduduki setiap ruang yang ada dan dimensi projek adalah terlalu besar untuk dihargai hanya dengan craning leher. Sebaliknya, pandangan yang terbaik dari Lebuhraya Jeddah Mekah, di mana Clocktower muncul ke belakang daripada landskap mandul dalam apa-apa fesyen yang pelik ia kelihatan seolah-olah ia telah disediakan kepada langit. Yang luas lantai-ke-siling al-Safa Palace, terletak di atas bukit di atas tapak suci Mekah, mendedahkan sepenuhnya visi yang berani untuk membentuk haji.
Kerja-kerja bangunan tidak dapat dielakkan berubah pengalaman haji untuk semua orang. Selain daripada pencemaran meningkat dan jentera berat, terdapat pengasingan yang lebih di sepanjang garisan ekonomi dan kelas. Umat ​​Islam tidak boleh memilih mana atau apabila untuk menunaikan haji - ia hanya boleh dilakukan di Mekah, pada titik tertentu pada tahun - tetapi mereka boleh memilih di mana untuk tinggal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin