Pada masa kini,
isu penderaan haiwan semakin menjadi-jadi. Saban hari, ada sahaja isu yang
membabitkan penyeksaan haiwan sama ada yang dilaporkan di dada akhbar mahupun
yang terjadi di hadapan mata sendiri. Statistik yang dikeluarkan Persatuan
Pencegahan Penganiayaan Haiwan (SPCA) menunjukkan sebanyak 11,576 haiwan
termasuk anjing dan kucing dihantar orang ramai ke pusat itu (Berita Harian,
2005). Kini, sebanyak sepuluh aduan mengenai penderaan haiwan dilaporkan pada
setiap hari (Harian Metro, 2012). Hal ini menunjukkan semakin hari semakin
hilang sifat kemanusiaan dalam diri pelaku. Haiwan-haiwan seperti kucing dan
anjing sering menjadi mangsa kepada pelaku yang bertindak kejam menyeksa dan
membunuh tanpa belas kasihan. Ke manakah hilangnya sifat perikemanusiaan?
Apakah manusia semakin hilang sifat belas kasihan sehingga sanggup melakukan
perbuatan sedemikian?
Kes penderaan
kucing oleh pusat penjagaan haiwan Petknode di Selangor pada tahun 2011 pernah
menjadi polemik dalam kalangan media massa. Penyebaran melalui laman sosial
mengenai kucing yang kebuluran dan mati di pusat penjagaan tersebut mendapat
perhatian ramai. Sebanyak 200 hingga 300 ekor kucing ditinggalkan tanpa
pengawasan dan penjagaan daripada pemilik syarikat servis penjagaan haiwan
tersebut. Kes penganiayaan ke atas kucing oleh seorang penjaja wanita yang
berlaku pada tahun lepas juga turut menimbulkan kemarahan para pencinta haiwan.
Wanita tersebut didakwa telah memukul, menendang serta menyakiti haiwan malang
tersebut.
Selain itu,
terdapat laporan akhbar mengenai warga Myanmar yang menjadikan kucing sebagai
lauk seharian. Mereka mengetuk kepala kucing sehingga mati sebelum dimasak.
Kulit kucing tersebut disiat dan mereka hanya mengambil organ dalaman iaitu
hati dan jantung untuk digoreng (Sinar Harian, 2012). Kes penderaan haiwan ini
bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah di luar negara kes ini semakin
berleluasa ibarat “cendawan tumbuh selepas hujan.” Kes yang terbaru adalah
mengenai 500 ekor kucing yang akan dijadikan hidangan eksotik di
restoran-restoran di China. Daging kucing akan dicampurkan bersama daging ular
untuk dimasak sejenis hidangan tempatan istimewa yang digemari penduduk
tempatan di China (Kosmo, 2012)
Contoh-contoh
penderaan haiwan yang dinyatakan ini menunjukkan isu ini sudah berterusan sejak
sekian lama. Kes ini tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya kerana dianggap
amalan biasa bagi sesetengah golongan. Penganiayaan haiwan yang dilakukan oleh
warga asing mungkin kerana perbezaan agama dan budaya mereka. Namun, hal yang
tidak dapat diterima adalah apabila masyarakat yang beragama Islam itu sendiri
yang melakukan kes penderaan tersebut. Ke mana hilangnya akhlak masyarakat
Islam yang sepatutnya berlandaskan al-Quran dan sunnah?
Jika
dibincangkan isu ini dari perspektif tasawur Islam, prinsip-prinsip Islam dalam
hubungan manusia dengan alam sekitar juga meliputi hubungan manusia dengan
haiwan. Oleh itu, golongan yang melakukan penyeksaan ke atas haiwan ini sudah
tentu menyimpang dari aspek tasawur Islam itu sendiri yakni mereka tidak
menjaga hubungan dengan alam. Walaupun hubungan dengan Allah s.w.t perlu
dijaga, namun hubungan dengan haiwan juga tidak sepatutnya dipandang ringan.
Hal ini demikian kerana haiwan juga merupakan makhluk Allah s.w.t yang seperti
juga manusia, perlu tunduk patuh kepada Allah s.w.t. Manusia
tidak boleh membataskan kasih sayang hanya sesama manusia sahaja dan
mengabaikan hubungan dengan makhluk lain yang ada di atas muka bumi ini. Hal
ini berpandukan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Sayangilah sesiapa sahaja yang ada di bumi, nescaya
kalian disayangi sesiapa sahaja yang
ada di langit.”
(Hadis Riwayat at-Tabrani dan al-Hakim)
Golongan yang
melakukan penganiayaan terhadap haiwan ini sudah tentu mempunyai akhlak yang
tidak berpaksikan ajaran al-Quran dan sunnah. Hal ini kerana, akhlak baik yang
mengikut panduan al-Quran dan sunnah akan membentuk dan melahirkan gerak laku
yang mengikut acuan sistem akhlak tersebut. Menurut Ibnu Khaldun (1995), turun
naiknya sesebuah negara dan tamadun, banyak bergantung kepada sejauhmana umat
itu berpegang kepada nilai-nilai yang tinggi. Pandangan ini disokong oleh
seorang penyair Arab bernama Ahmad Shauqi yang berkata:
“ Sesungguhnya sesebuah masyarakat itu akan ada
selagi ada akhlaknya. Sekiranya akhlaknya tiada, masyarakat akan lenyap.” (Dipetik
daripada Siti Norlina, et. al, 2004)
Pandangan
tersebut menunjukkan pentingnya akhlak yang baik kerana senario semasa
masyarakat Islam pada masa sekarang menunjukkan masalah keruntuhan akhlak
semakin meruncing. Dalam konteks isu penderaan haiwan, golongan yang bertindak
kejam menganiaya haiwan ini juga boleh dikatakan tidak berakhlak. Perkara ini
adalah kerana ajaran Islam menganjurkan
supaya umatnya sentiasa mengamalkan sikap yang baik walaupun kepada haiwan.
Oleh itu, manusia seharusnya berakhlak mulia dengan semua makhluk ciptaan Allah
s.w.t kerana nilai-nilai akhlak adalah tinggi sebagaimana sabda Nabi Muhammad
s.a.w yang bermaksud:
"Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain daripada
akhlak yang mulia."
(Hadis Riwayat At-Tirmizi no. 2002, Abu Daud no. 4799 )
Dalam
membincangkan hubungan manusia dengan haiwan, jika dinilai dari segi
epistemologi Islam, telah dinyatakan beberapa adab dengan haiwan yang
berpaksikan ajaran Islam. Haiwan menurut Islam adalah berdasarkan sumber-sumber
ilmu Islam iaitu al-Quran dan hadis. Haiwan juga merupakan makhluk Allah s.w.t
dan bersama-sama manusia tuhan menjadikan haiwan sebagaimana Firman Allah yang
bermaksud:
“Dan tiada satu pun di antara haiwan melata di bumi
atau pun burung terbang dengan dua sayapnya melainkan mereka juga umat-umat
seperti kamu; tiada satu pun yang Kami lupakan di dalam Kitab, kemudian kepada
tuhannya mereka dikumpulkan.” (al-An’am,6: 38)
Antara adab
dengan haiwan menurut Islam adalah menjaga kebajikan haiwan dengan memberi
makan dan minum apabila ia lapar dan haus. Terdapat hadis yang menyatakan
ganjaran besar bagi sesiapa yang menjaga kebajikan haiwan. Antaranya ialah
seperti yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa baginda bersabda yang
bermaksud:
“Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah
perigi dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil
melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum
dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu.” (Shahih
al-Bukhari, no. Hadis 3427)
Oleh itu,
perbuatan mendera haiwan seperti contoh yang telah dinyatakan sebelum ini
adalah merupakan tindakan yang tidak berlandaskan epistemologi Islam. Agama
Islam menyuruh umatnya menjaga hal ehwal kebajikan haiwan. Hal ini bukan sahaja
terhad kepada menjaga kebajikan kucing
peliharaan sahaja, malah umat Islam dianjurkan berbuat baik kepada semua
haiwan. Dalam hal ini, anjing dan khinzir juga tidak terkecuali walaupun haiwan
ini adalah dalam kategori Najis Mughallazoh
(berat), mereka juga merupakan makhluk Allah s.w.t.
Dalam
membincangkan adab dengan haiwan menurut Islam, terdapat contoh yang
menunjukkan penyeksaan binatang dalam menyediakan hidangan yang secara jelasnya
bertentangan dengan tasawur Islam. Hal ini berlaku dalam penyediaan hidangan
makanan Perancis iaitu Foie Gras. “Foie Gras” ini bererti hati berlemak,
dan hati ini biasanya diambil dari itik atau angsa. Sebelum menyediakan
hidangan ini, itik atau angsa akan diberi makan secara paksa sehingga hati
mengembang enam kali ganda daripada ukuran biasanya. Cara pemberian makan
haiwan ini sangat sadis iaitu dengan memasukkan paip ke dalam mulut, lalu
campuran jagung dan minyak dipaksa masuk ke dalam sistem pencernaannya
menyebabkan lemak terkumpul ke hati itik atau angsa ini. Itik atau angsa ini
diberi makan dalam keadaan disimpan dalam kotak kayu yang rapat sehingga
tidak boleh bergerak (Liyana Lunia,
2010).
Penyediaan
hidangan tersebut jelas menyimpang dari tasawur Islam kerana menamatkan riwayat
haiwan tersebut dengan begitu kejam sebelum menyediakan hidangan itu. Hal ini
menyimpang dari ajaran Islam kerana agama Islam menuntut umatnya berbuat baik
kepada haiwan. Malah, dalam hal menamatkan nyawa haiwan juga Islam memberi
panduan lengkap cara melakukannya. Antaranya ialah sabda Rasulullah SAW
daripada Abu Ya’la Syaddad Ibnu Aus r.a yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan
ke atas tiap-tiap sesuatu, maka apabila kamu membunuh elokkanlah pembunuhan
itu, dan apabila kamu menyembelih maka elokkanlah penyembelihan itu, dan
hendaklah salah seorang kamu menajamkan pisaunya dan hendaklah dia menyelesakan
binatang sembelihannya.” (Hadis riwayat Muslim, no. Hadis 1955)
Penyeksaan
haiwan pada masa kini dilihat semakin berleluasa tanpa mengira tempat di dunia.
Contoh lain sifat keperimanusiaan yang semakin terhakis dalam diri manusia pada
masa kini adalah seperti yang berlaku di Korea Selatan. Hal ini dapat dilihat
dalam penyediaan hidangan popular di negara tersebut iaitu hidangan sotong
kurita hidup. Masyarakat Korea sering mengunjungi restoran yang menyediakan
hidangan sotong kurita hidup. Sajian yang dikenali sebagai sannakji oleh warga
tempatan itu dimakan bersama sedikit minyak, perasa dan sos. Sotong kurita
daripada pelbagai saiz itu dimakan dengan cara badan dan kakinya dililit pada
sepasang copstik sebelum dikunyah hidup-hidup. (Syalmizi Hamid, 2012)
Hidangan yang
dimakan dalam keadaan sotong itu masih hidup dilihat sangat kejam. Keadaan ini
sama sekali tidak bertepatan dengan tasawur Islam yang menitikberatkan dalam
layanan yang baik terhadap haiwan. Dalam hal ini ditonjolkan oleh akhlak
terpuji Rasulullah s.a.w dalam melayan makhluk tuhan ini. Rasulullah s.a.w
menuntut manusia melayan haiwan dengan baik dan mengharamkan penganiayaan
terhadap haiwan. Hal ini berdasarkan kepada sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
“Berbuat ihsan pada setiap roh yang masih hidup
terdapat ganjarannya”
(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Menurut Abdul
Hayei Abdul Shukor dalam bukunya iaitu ‘Islam dan Manusia 1001 Kemusykilan’,
manusia hendaklah bertanggungjawab terhadap kebajikan haiwan, terutama yang
berada di bawah kawalannya. Jika haiwan itu merupakan peliharaan, berilah makan
dan minum secukupnya, jagalah kepentingan hidupnya dengan penuh tanggungjawab.
Jika haiwan itu mendatangkan bahaya kepada keselamatan manusia, maka hendaklah
dibunuh sebelum ia membunuh manusia, tetapi hendaklah tertib dan hormat.
Penyataan ini bertepatan dengan hadis yang membenarkan manusia membunuh haiwan
iaitu dari Aishah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya:
“Terdapat lima jenis binatang merbahaya yang boleh
dibunuh di luar tanah haram ataupun di dalam tanah haram iaitu ular, gagak,
tikus, anjing gila dan helang.” (Hadis Riwayat Muslim)
Hadis ini
memberitahu bahawa umat manusia boleh membunuh haiwan seperti yang dinyatakan.
Walau bagaimanapun, umat manusia tidak boleh sewenang-wenangnya menyeksa haiwan
apatah lagi membunuh haiwan tanpa sebab. Dalam hal ini, Islam membenarkan
umatnya membunuh haiwan yang boleh mendatangkan bahaya kepada mereka. Jika
seseorang mengikut tasawur dan epistemologi Islam, maka tindakan menyeksa
haiwan sudah tentu tidak berlaku dalam kalangan umat Islam pada masa kini.
Walaupun kebanyakan masyarakat di luar negara yang sering bertindak menzalimi haiwan,
umat Islam sepatutnya tidak berdiam diri. Tindakan yang paling kecil boleh
dilakukan oleh umat Islam adalah mendoakan kesejahteraan semua makhluk Allah di
muka bumi ini.
Justeru,
hubungan manusia dengan haiwan juga perlu dititikberatkan kerana setiap sesuatu
yang dijadikan oleh Allah .s.w.t itu adalah untuk kemudahan seluruh umat dan
menjadi tanggungjawab umat untuk memanfaatkannya dengan memelihara martabatnya
sebagai makhluk tuhan. Sebagai orang yang beriman, seseorang itu seharusnya
melindungi, menyayangi, dan menjaga kebajikan haiwan kerana tidak cukup sekadar
menjaga hubungan dengan Allah s.w.t dan hubungan dengan manusia sahaja tetapi
hubungan dengan alam diabaikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan