Kembalilah kepada al Qur'an dan al Hadith jika terdapat perbezaaan pendapat,
“Kemudian
jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu maka kembalikanlah kepada
Allah (al-Quran) dan rasul-Nya (sunnah), jika kamu benar-benar beriman
kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu)
dan lebih baik akibatnya.”
[an Nisa:59]
Dalil al Quran mengenai pemimpin yang zalim
Dalil 1
Kaedah
al Qur'an menangani pemimpin yang zalim, didahului dengan ayat yang
menceritakan bagaimana sezalim-zalim pemimpin, iaitu Fir'aun diturunkan
kepada Bani Israil akibat daripada maksiat yang dilakukan oleh
orang-orang Bani Israil itu sendiri.
“Dan
demikianlah Kami menempatkan orang zalim sebagai wali kepada orang
zalim sepertinya, sebagai hasil kerja-kerja yang mereka lakukan.”
[Surah al An`am: 129]
Tafsiran ayat ini adalah,
Apabila
rakyat mahu membebaskan diri daripada kezaliman pemerintah mereka maka
mereka (rakyat) sendiri hendaklah meninggalkan kezaliman yang sedang
mereka lakukan”.
[Syarh al `Aqidati at Tohawiyah, juz 2, hal. 542]
Dalil 2
Kaedah
dakwah yang lemah lembut dan bebas daripada caci-mencaci telah
diterangkan oleh Allah untuk Nabi Musa dan Nabi Harun ketika mereka mahu
berdakwah kepada Fir'aun (sezalim-zalim pemimpin sehingga mengaku
dirinya Tuhan).
“Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan dia ingat atau takut.”
[Toha:44]
Dalam
buku tarikh dikisahkan bahwa ada seorang wa’izh ( pemberi nasihat )
datang kepada khalifah Harun al rasyid. Orang itu berkata dengan cara
yang sangat kasar. Maka sang khalifah berkata : “Ingatlah bahwa aku
tidak lebih buruk daripada Fir’aun dan engkau tidak lebih baik daripada
Musa as, sedangkan Allah telah memerintahkan Nabi Musa untuk berkata
kepada Fir’aun dengan cara yang lemah lembut”. Kemudian Harun Al Rasyid
membaca surah Taha ayat 44 tersebut.
Dalil 3
Allah menyuruh kita,
Dan
tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan
cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia
ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.
[Fushshilat :33-34]
Tolak
amal kejahatan dengan sikap yang lebih baik, seperti (menolak)
kemarahan dan kejahilan dengan kesabaran, dan membalas dendam dengan
memaafkan. Dengan hal itu, mereka yang yang bermusuhan itu akan menjadi
seperti kawan baik jika kamu bertindak seperti (cara yang lebih baik)
itu.
[Tafsir Al Jalalain]
Dalil 4
Kaedah berhikmah dan pelajaran yang baik,
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.”
[an-Nahl : 125]
Dalil 5
Kaedah agar jangan berkasar dan keras hati,
“Dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu..”
[ali Imran:159]
Dalil al Hadith kaedah menasihati pemimpin Islam yang zalim
Dalil 1
Rasulullah saw bersabda,
“Sesiapa
yang ingin menasihati pemimpin, maka janganlah melakukannya dengan
terang-terang (di khalayak ramai di hadapan umum) dan hendaklah dia
mengambil tangannya (bersemuka empat mata sahaja). Jika pemimpin mahu
mendengar maka itulah yang diinginkan dan jika tidak mahu maka dia telah
menunaikan kewajipannya.”
[Bukhari]
Dalil 2
Rasulullah saw bersabda,
“Akan
berlaku selepas peninggalanku nanti para pemimpin yang tidak mengikut
petunjukku, tidak mengikut sunnahku dengan panduan sunnahku. Akan muncul
pula di kalangan kamu orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan
(manusia berhati syaitan). Aku (Huzaifah) bertanya: Apakah harus aku
lakukan jika aku menemuinya? Baginda bersabda: Hendaklah kamu mendengar
dan taat kepada pemimpin walaupun dia memukul punggungmu dan merampas
harta-bendamu.”
[HR al Bukhari dan Muslim]
Dalil 3
"Dari
Wail r.a. berkata: Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana
pendapatmu jika kami mempunyai pemimpin yang menahan hak kami dan mereka
meminta hak mereka daripada kami? Baginda menjawab: (Sewajarnya kamu)
sentiasa mendengar dan mentaati mereka kerana hanyalah atas mereka apa
yang mereka kerjakan dan atas kamu apa yang kamu kerjakan.”
[HR Muslim]
Dalil 4
“Daripada
Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesungguhnya akan berlaku selepas peninggalanku sikap pemerintah yang
merampas harta kamu dan berbagai-bagai perkara yang kamu ingkari. Para
sahabat bertanya: Apakah yang engkau perintahkan pada kami wahai
Rasulullah!? Baginda bersabda: Tunaikanlah kewajipan kamu dan berdoalah
kepada Allah untuk mendapatkan hakmu.”
[HR al Bukhari dan Muslim]
Dalil 5
“Dengarlah
dan taatilah penguasa di waktu susah dan senang, di waktu lapang dan
sempit, walaupun mereka mementingkan diri sendiri dan memakan hartamu
serta memukul punggungmu, kecuali apabila memerintahkan untuk berbuat
maksiat.”
[HR Ibn Hibban, sanadnya hasan]
Dalil 6
"Tidak
akan mampu memperbaiki keadaan manusia kecuali penguasa, sama ada
penguasa yang baik atau yang jahat. Orang-orang bertanya kepadanya:
Wahai Amirul Mukminin! Jika penguasa itu baik, ini wajar ditaati, tetapi
bagaimana dengan penguasa yang jahat? Ali berkata: Sesungguhnya Allah
menjaga keamanan suatu daerah melalui perantara penguasa walaupun dia
jahat.”
[Diriwayatkan oleh al Baihaqi dengan sanad yang sahih]
Dalil 7
Kata-kata Khalifah ar Rasyidin ini disokong oleh sabda Nabi s.a.w. yang berbunyi:
“Sesungguhnya Allah akan mengukuhkan agama ini (Islam) dengan orang yang jahat.”
[HR al Bukhari]
Rasulullah
s.a.w. sudah pun mengetahui bahawa selepas kewafatan baginda, umat
Islam akan dipimpin oleh orang-orang yang tidak mengikut ajaran Islam
yang sebenar. Bagaimana kita menghadapinya sudah pun diajarkan caranya
oleh baginda dalam banyak hadith-hadith sahih, iaitu dengan membaiki
keadaan ummat itu secara keseluruhannya. Daripada rakyat biasa,
pertengahan dan peringat atasan.
Dalil 8
Dari Abu Musa r.a. ia berkata :
“Rasulullah
saw. setiap kali mengutus seorang dari sahabatnya untuk suatu urusan,
beliau bersabda, “Berilah khabar gembira dan jangan membuat orang lari,
permudah dan jangan mempersulit”.
[Muslim]
Dalil kaedah para Sahabat menangani pemimpin Islam yang zalim
Kaedah para sahabat menangani permasalahan pemimpin yang zalim dan pembunuh sahabat, iaitu Hajjaj bin Yusuf.
Dalam
Shahih Bukhari no. 1660, 1662 dan 1663 disebutkan bahwa sahabat
‘Abdullah bin Umar radhiyallahuannhu pernah salat dengan bermakmum
kepada al Hajjaj bin Yusuf ats Tsaqafi. Padahal al Hajjaj adalah seorang
yang fasik dan bengis, sementara Abdullah bin Umar radhiyallahuannhu
adalah seorang sahabat yang sangat hati – hati dalam menjaga dan
mengikuti sunnah Nabi SAW.
Al
Hajjaj adalah seorang amir yang zalim, dia menjadi amir di Irak selama
20 tahun dan dialah yang membunuh Abdullah bin Zubair bin ‘Awam di
Makkah. Hajjaj mati tahun 95 H (Taqribut Tahdzib no. 1144 dan Tahdzibut
Tahdzib II/184-186 oleh al Hafizh Ibnu Hajar al Asqalany)
Demikian juga yang dilakukan oleh sahabat Anas bin Malik radhiyallahuannhu yang juga bermakmum kepada al Hajjaj bin Yusuf.
Dari
as-Sahmi berkata: Aku mendatangi Abu Ummah, lantas dia berkata:
"Janganlah kamu menghina al-Hajjaj, kerana dia adalah penguasamu dan
bukan penguasaku." (Perkataan beliau: Dia bukan penguasaku, kerana Abu
Ummah tinggal di Syam sedangkan al-Hajjaj Gabenor di wilayah Iraq.) [HR
Bukhari]
Dari
Ziyad bin Kusaib al-Adawi dia berkata: Aku pernah berada di bawah
mimbar Ibnu Amir bersama Abi Bakrah, ketika itu dia berkhutbah dengan
mengenakan pakaian yang sangat tipis, dengan sepontan Abu Bilal berkata:
Lihatlah penguasa kita memakai pakaian orang fasik. Maka Abu Bakrah
berkata: Diamlah engkau! Saya telah mendengar Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa-sallam bersabda: Barangsiapa menghina penguasa Allah di bumi,
nescaya Allah akan menghinakannya”. [HR Tirmidzi]
Para-para
sahabat ra yang mulia ini cuba menghalang wujudnya fitnah sesama ummat
Islam lebih daripada kepentingan diri mereka sendiri, di samping menegur
dengan berhemah terhadap pemimpin yang zalim dan bersabar menanggung
ujian tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan