Siapa yang tak kenal dengan dua orang yang sangat penting bagi negeri
Sarawak ini sehinggakan ada lagu rakyat khas yang mengisahkan tentang
mereka. Saya telah terjumpa dengan beberapa versi berkaitan dengan
lagenda mereka berdua ini di sebuah laman web. Berikut adalah
versi-versi tersebut.
VERSI 1
Mengikut lagenda, Puteri Santubong & Puteri Sejinjang sebenarnya adalah 2 orang puteri Sultan Brunei yang telah melarikan diri bersama 7 orang putera mereka, selepas ayahanda mereka (Sultan Brunei) telah dibunuh oleh satu komplot sekitar abad ke-18.
Memandangkan dalam pelarian 9 orang “Putera & Puteri” ini ingin menuju ke Tanah Melayu yang terpaksa menyeberangi Laut Cina Selatan, maka saudara-saudara lelaki mereka telah sepakat meninggalkan 2 orang saudara perempuan mereka di satu kawasan dekat dengan Kuching kini, iaitu di Bukit Santubong.
Orang-orang Sarawak (Dayak) yang selalu ke kawasan bukit tersebut merasa hairan dengan kehadiran 2 puteri cantik yang belum pernah ditemui mereka, dan menganggap kedua-dua puteri itu “Turun Dari Kayangan” dan merupakan “Penjaga Gunung Sarawak” (yang muncul dalam lirik lagu Puteri Santubong).
Kedua dua puteri ini pada mulanya hidup aman tetapi lama kelamaan menjadi musuh kerana masing masing mempertahankan kecantikan mereka dan mengaku mereka paling cantik di dunia. Kerana bergaduh, seorang daripada mereka telah berpindah ke sebuah bukit lain diberi nama Bukit Sejenjang.
Perbalahan Puteri Santubong dan Puteri Sejenjang akhirnya membawa kepada kematian apabila kedua duanya saling berbunuhan antara satu sama lain. Maka lahirlah lagenda Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang yang kita dengar sehingga ke hari ini.
VERSI 2:
Puteri Santubong & Puteri Sejinjang adalah merupakan puteri-puteri Sultan Brunei yang telah melarikan diri bersama 7 orang saudara lelaki mereka kerana ayahanda mereka (Sultan Brunei) telah dibunuh oleh satu komplot sekitar abad ke-18.
Memandangkan 9 orang putera & puteri ini dalam pelarian ingin menuju ke Tanah Melayu yang memaksa mereka menyeberangi Laut China Selatan, maka saudara-saudara lelaki mereka telah bersepakat untuk meninggalkan 2 orang saudara perempuan mereka, Puteri Santubong & Puteri Sejinjang di satu kawasan yg kini terletak di Kuching.
Kedua-dua puteri tersebut akhirnya mencari tempat perlindungan di sebuah gunung yang kini dikenali sebagai Gunung Santubong. Dan kerana berlaku perbalahan di antara dua beradik tersebut, maka Puteri Sejinjang telah mencari tempat perlindungan lain di sebuah gunung yg bertentangan dengan Gunung Santubong iaitu Gunung Sejinjang.
Bagi orang-orang Dayak di Sarawak yang selalu ke kawasan dua gunung tersebut mula berasa hairan. Mereka berfikir akan dari mana datangnya kedua-dua gadis tersebut yang mereka tidak pernah temui sebelum itu di kawasan tersebut. Mereka menganggap kedua-dua puteri tersebut telah 'Turun Dari Kayangan' (seperti yang terdapat di dalam lirik lagu Puteri Santubong - "anak dak dewa turun kayangan".
Sementara itu, 7 orang bersaudara (putera-putera Sultan Brunei) itu pula dikatakan meneruskan pelayaran mereka sehingga ke Pulau Pinang. Setelah mendarat dan berjalan untuk mencari tempat tinggal, sesampainya di suatu kawasan di Pulau Pinang, burung bayan yang mereka bawa dari Brunei telah terlepas. Maka dari situlah kawasan di mana burung bayan mereka terlepas mula dikenali sebagai Bayan Lepas.
Kini, keturunan dari 7 orang putera Sultan Brunei itu masih menetap di kawasan tersebut dan sebahagiannya telah berhijrah ke negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia ini. Cuma keturunan mereka ini tidak lagi memakai sebarang gelaran atau panggilan di depan nama mereka seperti Pengiran atau Datu. Mungkin 7 orang Putera tersebut tidak mahu lagi mengunakan gelaran tersebut agar kumpulan komplot yang membunuh ayahanda mereka itu tidak akan dapat menjejaki mereka dan keturunan mereka lagi. Namun, keturunan 7 orang putera tersebut kini masih percaya yang mereka sememangnya adalah dari keturunan Sultan Brunei. Cuma apa yang mereka hairan dan musykilkan ialah mengapakah nenek-moyang mereka terpaksa melarikan diri dari Brunei hingga sejauh ke Pulau Pinang?!.
VERSI 3
Long time ago, in a kingdom called Kayangan (heaven), lived two beautiful princess, Puteri (princess) Santubong and Puteri Sejinjang. Puteri Santubong was famous for her weaving skills, for she made the most beautiful cloth in the Kayangan. Puteri Sejinjang was known for her pounding rice. All the rice she pound became the most tastiest rice. Puteri Santubong liked to weave cloth at night when the air was much cooler, while Puteri Sejinjang liked to pound rice in the day, when the air was windy and bright.
One day, two villages, Pasir Kuning (Yellow Sand) and Pasir Putih (White Sand) were having a fight. The fight became worsen each day. When the King of Kayangan saw that the fight couldn’t cease itself, he send Puteri Santubong and Puteri Sejinjang to the two villages. Puteri Santubong was send to Pasir Kuning, while Puteri Sejinjang was send to Pasir Putih. The King of Heaven asked them to bring peace to the villages. Because of their undeniable talents, both villages were so busy making money from cloths and rice, they have no time to fight. So, Pasir Kuning and Pasir Putih came to piece at the end and both became prosperous. Meanwhile, both princess became best friends with each other.
But the friendship didn’t last long. Because of their beauties many suitors from near and far tried to get their hands on both of the princess. But none caught the princesses’ hearts, till they met Putera Mahkota (Crown Prince) Serapi. He was so handsome, that both the princess felt in love with the prince at the same time. Both tried to catch the prince’s eyes with their beauty and talents, but in the end, he was in love with both of them (what a jerk!). He asked for their permssion to make them both as his wives. Santubong and Sejinjang couldn’t accept the offer. They believe that only one of them was suitable to be his wife. They started to quarrel till one of them gave up. But none ready to surrender.
After they exhausted enough bad words to use, they became violence and started to hit each other. Sejinjang took a pounder (alu lesung) next to her and hit Santubong’s cheek till it crack. Even though she was hurt, Santubong hit back using her belidak, a tool for her to weave cloths. The belidak hit Sejinjang’s head. Because of the heavy and sharp tool, Sejinjang head’s broke into million pieces and scattered in the sea to become Pulau Kerak (Monkey Island), Pulau Satang, Pulau Talang-Talang, Pulau Lakir, etc..... Santubong then died because of her blood lost.
The King of Heaven, who was angry with both of them for fighting over an immortal, cursed them. Santubong was turned into Gunung (Mountain) Santubong, while Sejinjang’s body turned into Gunung Sejinjang. The crack on Santubong cheek can still be seen until today. Sejinjang however become merely a hill after her upper portion including her head was scattered by the belidak.
VERSI 4
Cerita legenda ini berasal dari Sarawak. Boleh juga dikatakan cerita asal usul gunung Santubong dan gunung Sejinjang yang terdapat di Sarawak sehingga hari ini. Konon ceritanya pada zaman dahulu kala di sebuah negeri Sarawak terdapat dua buah kampung yang berjiran tetapi sentiasa bermusuhan; Kampung Pasir Kuning dan Kampung Pasir Putih.
Bagi menamatkan permusuhan tersebut, Dewata Mulia Raja mengutuskan dua orang puteri kayangan bersaudara pupu turun ke bumi dan memimpin penduduk kampung berusaha menuju kearah kemakmuran. Puteri Santubong memimpin Pasir Kuning, Puteri Sejinjang pula Kampung Pasir Putih. Mereka sendiri telah bersumpah tidak akan bermusuhan sesama sendiri dengan terikut-ikut dengan perangai penduduk yang dipimpin. Kedua-dua kampung mulai mengecap kemakmuran. Kain tenunan Puteri Santubong begitu unik dan dapat dijual dengan harga yang mahal. Sementara tanaman padi di Kampung jiran begitu subur dan menjadi.
Kemasyuran Kampung Pasir Kuning memikat kehadiran orang dagang, termasuklah Putera Serapi dari Matang yang segak itu, akhirnya bercinta dengan Puteri Santubong sementara Panglima Putih sakit hati kerana pinangannya ditolak. Kampung Pasir Putih dibakar oleh Sang Bualang kerana kecewa cinta ditolak Puteri Sejinjang. Puteri itu lari ke istana Puteri Santubong, bersua Putera Serapi lalu jatuh cinta. Bibik permusuhan lantaran cemburu telah membawa kepada perkelahiran kedua mereka. Akhirnya, kerana langgar sumpah mereka bertukar menjadi gunung.
VERSI 5
The legend is about the love triangle between the two friends who were both princesses from heaven, Puteri Santubung and Puteri Sejinjang who were living where Sarawak is now, as commoners. Puteri Santubung was a paddy thumper and her friend Puteri Sejinjang was a weaver while both were the guardian of the mountain. Big jobs for these ladies, but they were so powerful and had magical powers too.
Unfortunately, they both had a crush with the same man, the handsome prince, Putera Jaya, who hailed from outside Sarawak. Putera Jaya being the heart-throb of both the beautiful princesses has the soft spot on Puteri Sentubung. Being in love, the princess had forgotten about her friend and more importantly her "career" as the paddy thumper resulting in chaos and hungry people in the land.
Their exchange of angry words turned into quarrel very so often. It was just Puteri Santubung, who forgot her duties, now both had forgotten their responsibilities to the people now. Once, people had little food and natural disasters because of Puteri Sentubung's neglect. Now, in addition to the former, the people now live naked because Puteri Sejinjang no longer provided clothes for them. Furthermore, many fell ill as they had to bear living naked and hungry.
They fought a couple of time but never as bad as their last one when they really had a physical and thunderous fight ( now imagine : Xmen).
Puteri Sejinjang started the great fight - it was told that people suffered great thunderstorms lasted for days because of the fight. Puteri Sejinjang, due to her anger, swung her hand very hard and fast that it landed squarely on Puteri Sentubung's face and displaced Puteri Santubung 's jaw and bled Puteri Sentubung's mouth - a fatal blow to Puteri Sentubung's beauty. (That is according to this legend, why the Santubong mountain today has a dent on the higher part of the mountain - a physical manifestation of the "great slap" by Puteri Sejinjang on Puteri Santubung's face.)
To counter the offensive, Puteri Sentubung took a daggered pole and threw it towards Puteri Sejinjang. The pole hit right at Puteri Sejinjang's head and shattered it subsequently. And this marked the end of Puteri Sejinjang's life. ( Again, according to this legend, if one passes by Mount Santubong, one can see a group of small islands right beside Mount Santubong. These are Pulo Kerak (Isles of Monkey), a remnant of Puteri Sejinjang. )
Puteri Sentubung won the battle but she regretted her misdeed as she had killed her very own bestfriend and the only true friend she had.
The man they were fighting over, Putera Jaya, soon deserted Puteri Sentubung once he learned about the killing. (Bad guy.. for someone who started all the clashes between the two princesses.) She later turned to the mountains to see the people but the people rejected her as well as she had kind of dumped them last time she was in love. She tried to get support from her father but he despised her for what she had done. As the King, her father chose justice over mercy towards her. Because she had neglected her jobs, many lives were lost and nations destroyed; because she had abandoned her friends, she had sown hatred and enmity inside the heart of a sincere friend.
In the end, she died a dishonorable death. The heaven cursed her to become a mountain - Mount Santubong, as a lesson for all people to see the dire consequence of arrogance and neglect of friendship. While Puteri Sejinjang was condemnable of her jealousy and hatred, her faults was not as great as Puteri Santubung's. That is why Pulo Kerak (the Isles of Monkey) are relatively hidden from eyesights by towering Mount Santubong itself that can be seen many miles away..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Note:
The song was in a Malay Sarawak accent with a number of words being used only by Sarawakian. It is slightly different compared to the standard Malay language.
The story may not be very logical and has the elements of paganisme, but some of the morals of the story we can extract are never fight over a man, value your friendship and keep committed to your main responsibility. As this is a myth, the story may bring different reaction to each of us. The paganisme is a common element in many Malay legends which was passed throughout the centuries, but as the people learn more about religion and science, and Islam was introduced in Malaysia, in the 1200s century, the story is not taken seriously and became a topic to kick off conversation with the locals.
(http://thoughtstreasuretrove.blogspot.com/2009/02/blog-post.html)
VERSI 6.
Sarawak is famous for 2 princesses: PUTERI SANTUBONG and PUTERI SEJINJANG
There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
According to the other version of this story, the two princesses lived in the heavenly kingdom Kayangan. The Crown Prince fell in love with both of them, but they refused to be joint wives. The King of Kayangan banished the princesses to earth, where they became Gunung Santubong and the nearby Gunung Seijinjang.
Source: There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
According to the other version of this story, the two princesses lived in the heavenly kingdom Kayangan. The Crown Prince fell in love with both of them, but they refused to be joint wives. The King of Kayangan banished the princesses to earth, where they became Gunung Santubong and the nearby Gunung Seijinjang.
Source: There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
Source: www.virtualmalaysia.com/destination/gunung%20santubong.html
VERSI 1
Mengikut lagenda, Puteri Santubong & Puteri Sejinjang sebenarnya adalah 2 orang puteri Sultan Brunei yang telah melarikan diri bersama 7 orang putera mereka, selepas ayahanda mereka (Sultan Brunei) telah dibunuh oleh satu komplot sekitar abad ke-18.
Memandangkan dalam pelarian 9 orang “Putera & Puteri” ini ingin menuju ke Tanah Melayu yang terpaksa menyeberangi Laut Cina Selatan, maka saudara-saudara lelaki mereka telah sepakat meninggalkan 2 orang saudara perempuan mereka di satu kawasan dekat dengan Kuching kini, iaitu di Bukit Santubong.
Orang-orang Sarawak (Dayak) yang selalu ke kawasan bukit tersebut merasa hairan dengan kehadiran 2 puteri cantik yang belum pernah ditemui mereka, dan menganggap kedua-dua puteri itu “Turun Dari Kayangan” dan merupakan “Penjaga Gunung Sarawak” (yang muncul dalam lirik lagu Puteri Santubong).
Kedua dua puteri ini pada mulanya hidup aman tetapi lama kelamaan menjadi musuh kerana masing masing mempertahankan kecantikan mereka dan mengaku mereka paling cantik di dunia. Kerana bergaduh, seorang daripada mereka telah berpindah ke sebuah bukit lain diberi nama Bukit Sejenjang.
Perbalahan Puteri Santubong dan Puteri Sejenjang akhirnya membawa kepada kematian apabila kedua duanya saling berbunuhan antara satu sama lain. Maka lahirlah lagenda Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang yang kita dengar sehingga ke hari ini.
VERSI 2:
Puteri Santubong & Puteri Sejinjang adalah merupakan puteri-puteri Sultan Brunei yang telah melarikan diri bersama 7 orang saudara lelaki mereka kerana ayahanda mereka (Sultan Brunei) telah dibunuh oleh satu komplot sekitar abad ke-18.
Memandangkan 9 orang putera & puteri ini dalam pelarian ingin menuju ke Tanah Melayu yang memaksa mereka menyeberangi Laut China Selatan, maka saudara-saudara lelaki mereka telah bersepakat untuk meninggalkan 2 orang saudara perempuan mereka, Puteri Santubong & Puteri Sejinjang di satu kawasan yg kini terletak di Kuching.
Kedua-dua puteri tersebut akhirnya mencari tempat perlindungan di sebuah gunung yang kini dikenali sebagai Gunung Santubong. Dan kerana berlaku perbalahan di antara dua beradik tersebut, maka Puteri Sejinjang telah mencari tempat perlindungan lain di sebuah gunung yg bertentangan dengan Gunung Santubong iaitu Gunung Sejinjang.
Bagi orang-orang Dayak di Sarawak yang selalu ke kawasan dua gunung tersebut mula berasa hairan. Mereka berfikir akan dari mana datangnya kedua-dua gadis tersebut yang mereka tidak pernah temui sebelum itu di kawasan tersebut. Mereka menganggap kedua-dua puteri tersebut telah 'Turun Dari Kayangan' (seperti yang terdapat di dalam lirik lagu Puteri Santubong - "anak dak dewa turun kayangan".
Sementara itu, 7 orang bersaudara (putera-putera Sultan Brunei) itu pula dikatakan meneruskan pelayaran mereka sehingga ke Pulau Pinang. Setelah mendarat dan berjalan untuk mencari tempat tinggal, sesampainya di suatu kawasan di Pulau Pinang, burung bayan yang mereka bawa dari Brunei telah terlepas. Maka dari situlah kawasan di mana burung bayan mereka terlepas mula dikenali sebagai Bayan Lepas.
Kini, keturunan dari 7 orang putera Sultan Brunei itu masih menetap di kawasan tersebut dan sebahagiannya telah berhijrah ke negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia ini. Cuma keturunan mereka ini tidak lagi memakai sebarang gelaran atau panggilan di depan nama mereka seperti Pengiran atau Datu. Mungkin 7 orang Putera tersebut tidak mahu lagi mengunakan gelaran tersebut agar kumpulan komplot yang membunuh ayahanda mereka itu tidak akan dapat menjejaki mereka dan keturunan mereka lagi. Namun, keturunan 7 orang putera tersebut kini masih percaya yang mereka sememangnya adalah dari keturunan Sultan Brunei. Cuma apa yang mereka hairan dan musykilkan ialah mengapakah nenek-moyang mereka terpaksa melarikan diri dari Brunei hingga sejauh ke Pulau Pinang?!.
VERSI 3
Long time ago, in a kingdom called Kayangan (heaven), lived two beautiful princess, Puteri (princess) Santubong and Puteri Sejinjang. Puteri Santubong was famous for her weaving skills, for she made the most beautiful cloth in the Kayangan. Puteri Sejinjang was known for her pounding rice. All the rice she pound became the most tastiest rice. Puteri Santubong liked to weave cloth at night when the air was much cooler, while Puteri Sejinjang liked to pound rice in the day, when the air was windy and bright.
One day, two villages, Pasir Kuning (Yellow Sand) and Pasir Putih (White Sand) were having a fight. The fight became worsen each day. When the King of Kayangan saw that the fight couldn’t cease itself, he send Puteri Santubong and Puteri Sejinjang to the two villages. Puteri Santubong was send to Pasir Kuning, while Puteri Sejinjang was send to Pasir Putih. The King of Heaven asked them to bring peace to the villages. Because of their undeniable talents, both villages were so busy making money from cloths and rice, they have no time to fight. So, Pasir Kuning and Pasir Putih came to piece at the end and both became prosperous. Meanwhile, both princess became best friends with each other.
But the friendship didn’t last long. Because of their beauties many suitors from near and far tried to get their hands on both of the princess. But none caught the princesses’ hearts, till they met Putera Mahkota (Crown Prince) Serapi. He was so handsome, that both the princess felt in love with the prince at the same time. Both tried to catch the prince’s eyes with their beauty and talents, but in the end, he was in love with both of them (what a jerk!). He asked for their permssion to make them both as his wives. Santubong and Sejinjang couldn’t accept the offer. They believe that only one of them was suitable to be his wife. They started to quarrel till one of them gave up. But none ready to surrender.
After they exhausted enough bad words to use, they became violence and started to hit each other. Sejinjang took a pounder (alu lesung) next to her and hit Santubong’s cheek till it crack. Even though she was hurt, Santubong hit back using her belidak, a tool for her to weave cloths. The belidak hit Sejinjang’s head. Because of the heavy and sharp tool, Sejinjang head’s broke into million pieces and scattered in the sea to become Pulau Kerak (Monkey Island), Pulau Satang, Pulau Talang-Talang, Pulau Lakir, etc..... Santubong then died because of her blood lost.
The King of Heaven, who was angry with both of them for fighting over an immortal, cursed them. Santubong was turned into Gunung (Mountain) Santubong, while Sejinjang’s body turned into Gunung Sejinjang. The crack on Santubong cheek can still be seen until today. Sejinjang however become merely a hill after her upper portion including her head was scattered by the belidak.
VERSI 4
Cerita legenda ini berasal dari Sarawak. Boleh juga dikatakan cerita asal usul gunung Santubong dan gunung Sejinjang yang terdapat di Sarawak sehingga hari ini. Konon ceritanya pada zaman dahulu kala di sebuah negeri Sarawak terdapat dua buah kampung yang berjiran tetapi sentiasa bermusuhan; Kampung Pasir Kuning dan Kampung Pasir Putih.
Bagi menamatkan permusuhan tersebut, Dewata Mulia Raja mengutuskan dua orang puteri kayangan bersaudara pupu turun ke bumi dan memimpin penduduk kampung berusaha menuju kearah kemakmuran. Puteri Santubong memimpin Pasir Kuning, Puteri Sejinjang pula Kampung Pasir Putih. Mereka sendiri telah bersumpah tidak akan bermusuhan sesama sendiri dengan terikut-ikut dengan perangai penduduk yang dipimpin. Kedua-dua kampung mulai mengecap kemakmuran. Kain tenunan Puteri Santubong begitu unik dan dapat dijual dengan harga yang mahal. Sementara tanaman padi di Kampung jiran begitu subur dan menjadi.
Kemasyuran Kampung Pasir Kuning memikat kehadiran orang dagang, termasuklah Putera Serapi dari Matang yang segak itu, akhirnya bercinta dengan Puteri Santubong sementara Panglima Putih sakit hati kerana pinangannya ditolak. Kampung Pasir Putih dibakar oleh Sang Bualang kerana kecewa cinta ditolak Puteri Sejinjang. Puteri itu lari ke istana Puteri Santubong, bersua Putera Serapi lalu jatuh cinta. Bibik permusuhan lantaran cemburu telah membawa kepada perkelahiran kedua mereka. Akhirnya, kerana langgar sumpah mereka bertukar menjadi gunung.
VERSI 5
The legend is about the love triangle between the two friends who were both princesses from heaven, Puteri Santubung and Puteri Sejinjang who were living where Sarawak is now, as commoners. Puteri Santubung was a paddy thumper and her friend Puteri Sejinjang was a weaver while both were the guardian of the mountain. Big jobs for these ladies, but they were so powerful and had magical powers too.
Unfortunately, they both had a crush with the same man, the handsome prince, Putera Jaya, who hailed from outside Sarawak. Putera Jaya being the heart-throb of both the beautiful princesses has the soft spot on Puteri Sentubung. Being in love, the princess had forgotten about her friend and more importantly her "career" as the paddy thumper resulting in chaos and hungry people in the land.
Their exchange of angry words turned into quarrel very so often. It was just Puteri Santubung, who forgot her duties, now both had forgotten their responsibilities to the people now. Once, people had little food and natural disasters because of Puteri Sentubung's neglect. Now, in addition to the former, the people now live naked because Puteri Sejinjang no longer provided clothes for them. Furthermore, many fell ill as they had to bear living naked and hungry.
They fought a couple of time but never as bad as their last one when they really had a physical and thunderous fight ( now imagine : Xmen).
Puteri Sejinjang started the great fight - it was told that people suffered great thunderstorms lasted for days because of the fight. Puteri Sejinjang, due to her anger, swung her hand very hard and fast that it landed squarely on Puteri Sentubung's face and displaced Puteri Santubung 's jaw and bled Puteri Sentubung's mouth - a fatal blow to Puteri Sentubung's beauty. (That is according to this legend, why the Santubong mountain today has a dent on the higher part of the mountain - a physical manifestation of the "great slap" by Puteri Sejinjang on Puteri Santubung's face.)
To counter the offensive, Puteri Sentubung took a daggered pole and threw it towards Puteri Sejinjang. The pole hit right at Puteri Sejinjang's head and shattered it subsequently. And this marked the end of Puteri Sejinjang's life. ( Again, according to this legend, if one passes by Mount Santubong, one can see a group of small islands right beside Mount Santubong. These are Pulo Kerak (Isles of Monkey), a remnant of Puteri Sejinjang. )
Puteri Sentubung won the battle but she regretted her misdeed as she had killed her very own bestfriend and the only true friend she had.
The man they were fighting over, Putera Jaya, soon deserted Puteri Sentubung once he learned about the killing. (Bad guy.. for someone who started all the clashes between the two princesses.) She later turned to the mountains to see the people but the people rejected her as well as she had kind of dumped them last time she was in love. She tried to get support from her father but he despised her for what she had done. As the King, her father chose justice over mercy towards her. Because she had neglected her jobs, many lives were lost and nations destroyed; because she had abandoned her friends, she had sown hatred and enmity inside the heart of a sincere friend.
In the end, she died a dishonorable death. The heaven cursed her to become a mountain - Mount Santubong, as a lesson for all people to see the dire consequence of arrogance and neglect of friendship. While Puteri Sejinjang was condemnable of her jealousy and hatred, her faults was not as great as Puteri Santubung's. That is why Pulo Kerak (the Isles of Monkey) are relatively hidden from eyesights by towering Mount Santubong itself that can be seen many miles away..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Note:
The song was in a Malay Sarawak accent with a number of words being used only by Sarawakian. It is slightly different compared to the standard Malay language.
The story may not be very logical and has the elements of paganisme, but some of the morals of the story we can extract are never fight over a man, value your friendship and keep committed to your main responsibility. As this is a myth, the story may bring different reaction to each of us. The paganisme is a common element in many Malay legends which was passed throughout the centuries, but as the people learn more about religion and science, and Islam was introduced in Malaysia, in the 1200s century, the story is not taken seriously and became a topic to kick off conversation with the locals.
(http://thoughtstreasuretrove.blogspot.com/2009/02/blog-post.html)
VERSI 6.
Sarawak is famous for 2 princesses: PUTERI SANTUBONG and PUTERI SEJINJANG
There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
According to the other version of this story, the two princesses lived in the heavenly kingdom Kayangan. The Crown Prince fell in love with both of them, but they refused to be joint wives. The King of Kayangan banished the princesses to earth, where they became Gunung Santubong and the nearby Gunung Seijinjang.
Source: There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
According to the other version of this story, the two princesses lived in the heavenly kingdom Kayangan. The Crown Prince fell in love with both of them, but they refused to be joint wives. The King of Kayangan banished the princesses to earth, where they became Gunung Santubong and the nearby Gunung Seijinjang.
Source: There are a number of local legends about Gunung Santubong. One of these tells of how the mountain came to be and where its name came from. Like many legends, there are several versions of this one. According to one version, the mountain was formed when mythical Princess Santubong was speared by her jealous sister, Princess Sejinjang. Falling over, she gave the mountain its distinctive profile, like a pregnant belly.
Source: www.virtualmalaysia.com/destination/gunung%20santubong.html
Khamis, 21 Oktober 2010
Pengertian Melayu
Sejarah Sarawak hari ini ingin membicarakan tentang satu bangsa utama
yang menduduki bumi Sarawak ini iaitu Melayu. Ada dua fokus utama dalam
mengkaji tentang bangsa Melayu ini iaitu, 1) dari mana asal-usulnya, 2)
apakah pengertian 'Melayu' itu sendiri.
Sebenarnya kajian tentang sejarah bangsa Melayu ini masih lagi giat berjalan pada hari ini kerana tidak terdapat kitab atau risalah yang menceritakan tentang asal-usul bangsa ini secara khusus. Kita pun sedia maklum penjajahan 'orang luar' terhadap negara kita berlaku sekian lama, iaitu lebih 500 tahun dari tahun 1511-1963. Semasa penjajahan ini banyak kitab dan khazanah ilmu Nusantara ini (Malaysia & Indonesia) telah dimusnahkan serta dirompak oleh penjajah. Ada pendapat mengatakan penjajah melakukannya demikian kerana ingin memusnahkan sejarah bangsa kerana sekiranya suatu bangsa itu mengetahui sejarahnya, ia akan membangkitkan semangat perjuangan yang amat bahaya bagi penjajah.
Oleh sebab kekurangan sumber rujukan inilah maka pengkajian terhadap sejarah bangsa Melayu ini masih diteruskan sehingga hari ini.
Kali ini Sejarah Sarawak ingin berkongsi maklumat yang dipetik daripada seorang pengkaji sejarah Melayu yang hanya mahu dikenali sebagai Srikandi (yang menghasilkan riwayatmelayu.blogspot.com). Berikut adalah pengertian 'Melayu' mengikut pendapat beliau.
"Perkataan 'Mala' adalah kata yang diambil dari satu manuskrip kuno (scriptures) yang menceritakan kehidupan,perjuangan untuk hidup dan peperangan yang terjadi di Nusantara beribu tahun dahulu.'Mala' sebenarnya bermaksud 'bunga' atau 'haruman'.'Mala' adalah asas bagi nama bunga Melati dan Melur;dua bunga yang menjadi lambang yang bertahap 'cult' dalam mistik dan kesusasteraan Melayu.Nama gadis-gadis Melayu purba kerapkali diberi nama Melati atau Melur,menunjukkan nama dua bunga ini adalah nama yang tertua dan terkenal sekali di kalangan bangsa Mala.Perkataan Mala adalah nama asli bangsa ini,ketika di sebelah Parsi-Sumeria,bangsa ini digelar Mala-Ur atau negeri Mala/kaum Mala,tidak hairanlah sarjana Tamil atau Sanskrit Purba menamakan bangsa ini sebagai Malai-Ur atau Malayur,ini kerana sudah tentu mereka mengambil nama ini dari manuskrip Sanskrit dan Avesta kerana bangsa Aryanlah yang membawa budaya Vedic dan warisan ilmu pengetahuan dan kesusasteraan ke Benua Kecil India.Perhatikan kata Mala-Ur ini berubah menjadi Melur di lidah orang Melayu.Para sarjana China Purba pula menamakan bangsa ini Mo-Lo-Yue dan kata ini berasal dari kata Ma-La-Yu.'Mala-Yu' adalah nama yang diberi oleh raja-raja Babylon dan Assyria kerana -Yu adalah suffix dalam bahasa kuno Avesta yang merujuk kepada budaya,pemikiran seterusnya kaum itu sendiri.Gadis yang bernama Mala,Melur atau Melati adalah lambang gadis suci yang penuh sopan-santun dan adat Melayu ketimuran."
Sebenarnya kajian tentang sejarah bangsa Melayu ini masih lagi giat berjalan pada hari ini kerana tidak terdapat kitab atau risalah yang menceritakan tentang asal-usul bangsa ini secara khusus. Kita pun sedia maklum penjajahan 'orang luar' terhadap negara kita berlaku sekian lama, iaitu lebih 500 tahun dari tahun 1511-1963. Semasa penjajahan ini banyak kitab dan khazanah ilmu Nusantara ini (Malaysia & Indonesia) telah dimusnahkan serta dirompak oleh penjajah. Ada pendapat mengatakan penjajah melakukannya demikian kerana ingin memusnahkan sejarah bangsa kerana sekiranya suatu bangsa itu mengetahui sejarahnya, ia akan membangkitkan semangat perjuangan yang amat bahaya bagi penjajah.
Oleh sebab kekurangan sumber rujukan inilah maka pengkajian terhadap sejarah bangsa Melayu ini masih diteruskan sehingga hari ini.
Kali ini Sejarah Sarawak ingin berkongsi maklumat yang dipetik daripada seorang pengkaji sejarah Melayu yang hanya mahu dikenali sebagai Srikandi (yang menghasilkan riwayatmelayu.blogspot.com). Berikut adalah pengertian 'Melayu' mengikut pendapat beliau.
"Perkataan 'Mala' adalah kata yang diambil dari satu manuskrip kuno (scriptures) yang menceritakan kehidupan,perjuangan untuk hidup dan peperangan yang terjadi di Nusantara beribu tahun dahulu.'Mala' sebenarnya bermaksud 'bunga' atau 'haruman'.'Mala' adalah asas bagi nama bunga Melati dan Melur;dua bunga yang menjadi lambang yang bertahap 'cult' dalam mistik dan kesusasteraan Melayu.Nama gadis-gadis Melayu purba kerapkali diberi nama Melati atau Melur,menunjukkan nama dua bunga ini adalah nama yang tertua dan terkenal sekali di kalangan bangsa Mala.Perkataan Mala adalah nama asli bangsa ini,ketika di sebelah Parsi-Sumeria,bangsa ini digelar Mala-Ur atau negeri Mala/kaum Mala,tidak hairanlah sarjana Tamil atau Sanskrit Purba menamakan bangsa ini sebagai Malai-Ur atau Malayur,ini kerana sudah tentu mereka mengambil nama ini dari manuskrip Sanskrit dan Avesta kerana bangsa Aryanlah yang membawa budaya Vedic dan warisan ilmu pengetahuan dan kesusasteraan ke Benua Kecil India.Perhatikan kata Mala-Ur ini berubah menjadi Melur di lidah orang Melayu.Para sarjana China Purba pula menamakan bangsa ini Mo-Lo-Yue dan kata ini berasal dari kata Ma-La-Yu.'Mala-Yu' adalah nama yang diberi oleh raja-raja Babylon dan Assyria kerana -Yu adalah suffix dalam bahasa kuno Avesta yang merujuk kepada budaya,pemikiran seterusnya kaum itu sendiri.Gadis yang bernama Mala,Melur atau Melati adalah lambang gadis suci yang penuh sopan-santun dan adat Melayu ketimuran."
Rabu, 20 Oktober 2010
Sultan Sarawak
Lebih kurang 200 tahun sebelum Dinasti Brooke menjadi Rajah Putih di
Sarawak, Sarawak asalnya berada di bawah wilayah kawalan Kesultanan
Brunei. Tidak banyak yang diketahui bagaimana Sarawak ditadbir oleh
Kesultanan Brunei pada masa tersebut, tetapi berkemungkinan seorang yang
setaraf dengan Gabenor pada hari ini diletakkan di kawasan tersebut.
Sarawak pada masa lalu tidaklah seluas seperti pada hari ini, tetapi
hanya meliputi lebih kurang sekitar wilayah Kuching dan Santubong
sahaja.
Semasa pelayaran untuk kembali ke Sarawak, kapal Sultan Tengah telah dilanda taufan yang menyebabkannya terkandas di Sukadana (Dalam wilayah Provinsi Kalimantan Barat, Indonesia, pada hari ini). Sukadana ketika itu diperintah oleh Penambahan Giri Mustika, Sultan Muhammad Saifuddin, yang baru sahaja memeluk Islam dan dibantu oleh Syeikh Syamsuddin dari Mekah. Sultan Tengah turut belajar di bawah Syeikh Syamsuddin selama baginda tinggal di sana. Semasa di Sukadana, Sultan Tengah telah berkahwin dengan salah seorang puteri Sukadana iaitu Puteri Surya Kesuma, yang merupakan adinda Sultan Muhammad Saifuddin.
Dengan kemangkatan baginda, Kesultanan Sarawak wujud dan berakhir hanya dengan seorang Sultan sahaja. Tetapi gelaran yang diberikan kepada golongan bangsawan di Sarawak masih kekal hingga ke hari ini.
(Dipetik daripada ibnurusydi.blogspot.com )
---------------------------------
Satu persoalan daripada penulis, "kenapa Sultan Tengah dibunuh oleh pengikutnya?"
Apabila
Paduka Sri Sultan Muhammad Hassan ibni al-Marhum Sultan Saif ul-Rijal
Nur ul-Alam , Sultan Brunei ke-sembilan yang memerintah pada tahun 1582
hingga 1598 mangkat, takhta pemerintaha telah jatuh kepada Putera
sulungnya yang kemudian bergelar Paduka Sri Sultan 'Abdu'l Jalil
ul-Akbar ibni al-Marhum Sultan Muhammad Hassan. Sultan Abdul Jalilul
Akbar mempunyai seorang adinda (adik) bernama Pengiran Muda Tengah
Ibrahim Ali Omar Shah atau lebih dikenali sebagai Raja Tengah.
Menurut sumber lisan, Pengiran Muda Tengah turut berkeinginan untuk menjadi Sultan Brunei. Baginda membantah dengan menyatakan abangnya lahir ketika ayahandanya belum menjadi Putera Mahkota, sedangkan dia lahir ketika Sultan Muhammad Hassan dilantik sebagai Putera Mahkota. Pengiran Muda Tengah berpendapat, baginda lebih layak untuk menjadi Sultan berbanding abangnya. Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah seorang yang bijak. Dia memahami maksud adindanya itu dan cuba memenuhi keinginan adindanya. Jalan penyelesaian untuk Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah dengan melantik Pengiran Muda Tengah sebagai Sultan di tempat lain. Dengan itu, Pengiran Muda Tengah telah diangkat sebagai Sultan Sarawak, kerana Sarawak ketika itu merupakan salah satu wilayah Brunei.
Menurut sumber lisan, Pengiran Muda Tengah turut berkeinginan untuk menjadi Sultan Brunei. Baginda membantah dengan menyatakan abangnya lahir ketika ayahandanya belum menjadi Putera Mahkota, sedangkan dia lahir ketika Sultan Muhammad Hassan dilantik sebagai Putera Mahkota. Pengiran Muda Tengah berpendapat, baginda lebih layak untuk menjadi Sultan berbanding abangnya. Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah seorang yang bijak. Dia memahami maksud adindanya itu dan cuba memenuhi keinginan adindanya. Jalan penyelesaian untuk Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah dengan melantik Pengiran Muda Tengah sebagai Sultan di tempat lain. Dengan itu, Pengiran Muda Tengah telah diangkat sebagai Sultan Sarawak, kerana Sarawak ketika itu merupakan salah satu wilayah Brunei.
Menurut Salsilah Raja-Raja Brunei, Pengiran Muda Tengah berkenan
menerima perlantikan tersebut dan baginda membuat persiapan untuk pergi
ke Sarawak dengan ditemani oleh lebih daripada 1,000 perwira dari kaum
Sakai, Kedayan and Pulau Bunut. Beberapa golongan bangsawan turut
berangkat bersamanya untuk membantu baginda mengurus sebuah negeri baru.
Kebanyakan daripada mereka merupakan nenek moyang kepada masyarakat
Melayu di Sarawak pada hari ini.
Di Sarawak, Sultan baru dan anak buahnya mula membina sebuah istana dan benteng untuk mempertahankan istananya. Sultan Tengah kemudian melantik orang-orang besarnya. Antaranya ialah Patinggi Datuk Seri Setia, Indera Wangsa Shahbandar Datu, Datu Amar Setia Di-raja dan Datuk Temenggong Laila Wangsa. Setelah semuanya selesai, Sultan Tengah mengisytiharkan dirinya sebagai Sultan Ibrahim Ali Omar Shah, Sultan Sarawak yang pertama. Menurut Sejarah Sambas, Sultan Tengah juga dikenali dengan nama Sultan Abdul Jalil.
Di Sarawak, Sultan baru dan anak buahnya mula membina sebuah istana dan benteng untuk mempertahankan istananya. Sultan Tengah kemudian melantik orang-orang besarnya. Antaranya ialah Patinggi Datuk Seri Setia, Indera Wangsa Shahbandar Datu, Datu Amar Setia Di-raja dan Datuk Temenggong Laila Wangsa. Setelah semuanya selesai, Sultan Tengah mengisytiharkan dirinya sebagai Sultan Ibrahim Ali Omar Shah, Sultan Sarawak yang pertama. Menurut Sejarah Sambas, Sultan Tengah juga dikenali dengan nama Sultan Abdul Jalil.
Sekitar tahun 1599, Sultan Tengah melawat Pahang yang kemudiannya
menjadi sebahagian daripada taklukan Kerajaan Johor, untuk melawat Raja
Bonda yang merupakan ibu saudara Sultan Tengah yang telah berkahwin
dengan Sultan Abdul Ghafur Muhyiddin Shah ibnu Sultan Abdul Kadir
Alauddin Shah. Semasa tinggal di sana, lama tinggal, Sultan Tengah
telah diminta untuk menari. Tetapi semasa menari, saputangan teman
tarian baginda hampir memukul wajah baginda. Baginda menjadi sangat
marah hingga menyebabkan baginda menampar pasangannya. Insiden ini
menyebabkan Sultan Johor menjadi sangat kecewa dan Sultan Tengah
disarankan untuk meninggalkan Johor secepat mungkin.
Menurut versi Sejarah Sambas pula, Sultan Tengah terpaksa meninggalkan Johor kerana ia menolak tawaran Raja Bonda untuk mengahwini puteri Sultan Johor yang dikenali sebagai Encik Zohra.
Menurut versi Sejarah Sambas pula, Sultan Tengah terpaksa meninggalkan Johor kerana ia menolak tawaran Raja Bonda untuk mengahwini puteri Sultan Johor yang dikenali sebagai Encik Zohra.
Semasa pelayaran untuk kembali ke Sarawak, kapal Sultan Tengah telah dilanda taufan yang menyebabkannya terkandas di Sukadana (Dalam wilayah Provinsi Kalimantan Barat, Indonesia, pada hari ini). Sukadana ketika itu diperintah oleh Penambahan Giri Mustika, Sultan Muhammad Saifuddin, yang baru sahaja memeluk Islam dan dibantu oleh Syeikh Syamsuddin dari Mekah. Sultan Tengah turut belajar di bawah Syeikh Syamsuddin selama baginda tinggal di sana. Semasa di Sukadana, Sultan Tengah telah berkahwin dengan salah seorang puteri Sukadana iaitu Puteri Surya Kesuma, yang merupakan adinda Sultan Muhammad Saifuddin.
Sultan
Tengah tinggal di Sukadana dan meminta izin untuk membantu menyebarkan
ajaran Islam di kawasan tersebut. Diputuskan baginda perlu
melaksanakannya di Sungai Sambas. Maka pada sekitar tahun 1600, Sultan
Tengah meninggalkan Sukadana melalui Sungai Sambas dengan diiringi 40
buah perahu yang lengkap bersenjata. Di Sungai Sambas, mereka mendarat
di Kuala Bangun dan Puteri Surya Kesuma kemudiannya melahirkan seorang
putera bernama Radin Sulaiman. Dua putera lain kemudian turut lahir.
Putera kedua ini dikenali sebagai Pengiran Badaruddin yang kemudiannya
bergelar Pengiran Bendahara Seri Maharaja sementara putera ketiga,
Pengiran Abdul Wahab kemudiannya bergelar Pengiran Temenggong Jaya
Kesuma.
Sultan Tengah akhirnya tiba di Pekan Lama. Di sana, baginda
disambut oleh pemerintah Pekan Lama, Ratu Sepudak, yang menyambutnya
mengikut adat istidat dan protokol Di-raja. Sultan Tengah mendapati
Ratu Sepudak mengizinkannya untuk menyebarkan Islam di sekitar kawasan
tersebut meskipun Ratu Sepudak bukan seorang Muslim. Semasa baginda
tinggal di sana, putera sulung Sultan Tengah, Radin Sulaiman telah
berkahwin dengan puteri Ratu Sepudak bernama Puteri Mas Ayu Bongsu.
Pasangan ini mempunyai seorang putera bernama Radin Bima yang kemudian
bergelar Sultan Muhammad Tajuddin.
Ketika Ratu Sepudak mangkat, baginda digantikan oleh Prabu
Pengiran Radin Kenchana yang kemudiannya melantik Radin Sulaiman
sebagai salah seorang pembesarnya. Dikatakan bahawa Ratu Sepudak mahu
menyerahkan takhta kerajaan kepada Sultan Tengah memandangkan baginda
mempunyai pengalaman menguruskan negara, tetapi cadangan tersebut telah
ditentang oleh keluarga diraja yang lain. Sekitar tahun 1630, Sultan
Tengah pergi ke Matan (Dalam wilayah Provinsi Kalimantan Barat,
Indonesia, pada hari ini). Di Matan, baginda berkahwin dengan salah
seorang Puteri Matan yang kemudian melahirkan Pengiran Mangku Negara.
Pengiran Mangku Negara kemudiannya menjadi Sultan Matan.
Setelah beberapa tahun tinggal di Matan, Sultan Tengah kembali
semula ke Sarawak. Setelah kembali ke Sarawak, baginda berhenti di
suatu tempat bernama Batu Buaya, di Santubong. Di sanalah baginda
dibunuh oleh salah seorang pengikutnya. Ketika berita kematiannya
tersebar, Datu Patinggi, Datu Shahbandar, Datu Amar dan Datuk
Temenggong datang ke Santubong untuk menyelesaikan upacara pengebumian
mengikut tradisi Di raja Brunei. Dikatakan bahawa baginda mangkat pada
tahun 1641, sekitar 10 tahun selepas anakanda baginda, Radin Sulaiman
menjadi Sultan Muhammad Saifuddin I di Sambas. Sultan Tengah dimakamkan
di Santubong, iaitu pada hari ini di Kampung Batu Buaya. Makam yang
dibina berpadanan untuk menandakan kubur tersebut merupakan makam
seorang Sultan.
Dengan kemangkatan baginda, Kesultanan Sarawak wujud dan berakhir hanya dengan seorang Sultan sahaja. Tetapi gelaran yang diberikan kepada golongan bangsawan di Sarawak masih kekal hingga ke hari ini.
(Dipetik daripada ibnurusydi.blogspot.com )
---------------------------------
Satu persoalan daripada penulis, "kenapa Sultan Tengah dibunuh oleh pengikutnya?"
Isnin, 18 Oktober 2010
Sedikit sejarah Sarawak dan keturunan 'Abang dan Dayang'
Nama Sarawak berasal daripada nama Batang Sarawak atau Sungai Sarawak. Batang Sarawak meliputi kawasan di sekitar Kuching hingga ke seluruh Sarawak.
Penemuan arkeologi seperti tulang manusia, alat perkakas, tembikar, dan bekas perkuburan di Gua Niah serta lukisan yang diconteng pada dinding gua membuktikan bahawa manusia telah mendiami Sarawak sejak sebelum Masihi lagi. Kewujudan manusia di Sarawak bermula kira-kira 40,000 tahun dahulu. Penemuan ini telah membuktikan bahawa Sarawak sebagai salah sebuah negeri terawal yang didiami oleh manusia di Asia Tenggara.
Sarawak dikatakan berada di bawah kekuasaan kerajaan Srivijaya pada kurun-10 hingga kurun-13, Penguasaan kerajaan Srivijaya ke atas wilayah pesisiran Sarawak telah membolehkan orang-orang Melayu dari Sumatera berhijrah dan menetap di kawasan pesisiran Sarawak. Orang melayu telah membuka penempatan mereka di Santubong yang merupakan antara pelabuhan entrepot terpenting di Nusantara. Ini telah dibuktikan dengan penemuan bahan artifak seperti pasu zaman dinasti Han dari negara China di Santubong. Setelah kejatuhan kerajaan Srivijaya pada kurun-13, Sarawak dikuasai oleh kerajaan Majapahit. Seorang putera Raja Majapahit iaitu Raden Menteri Dipati Jepang atau Datu Merpati Jepang telah berhijrah ke Sarawak pada kurun ke-15. Baginda telah berkahwin dengan Datu Permaisuri anak perempuan Raja Jarom Jawa di Johor sebelum berhijrah ke Sarawak.
Daripada keturunan Datu Merpati Jepang, muncul golongan bangsawan Sarawak yang bergelar "Abang" dan gelaran "Abang" juga dikaitkan dengan golongan raja atau bangsawan yang berasal dari kerajaan sintang yang terletak di kalimantan barat(rujuk salasilah kerajaan sintang). Golongan tersebut atau perabangan Sarawak telah memegang jawatan terpenting seperti Datu Patinggi, Datu Temenggong, Datu Bandar, Datu Bentara pada zaman pemerintahan Brooke di Sarawak. Kehadiran keluarga Brooke sedikit sebanyak menstabilkan keadaan di Sarawak kerana tetangan hebat dari penduduk asal Dayak terhadap pencerobohan tersebut di mana petempuran di antara pejuang Dayak dengan golongan pendatang tercatit dalam 'Papan Turai'.
(Dipetik daripada Wikipedia)
Penemuan arkeologi seperti tulang manusia, alat perkakas, tembikar, dan bekas perkuburan di Gua Niah serta lukisan yang diconteng pada dinding gua membuktikan bahawa manusia telah mendiami Sarawak sejak sebelum Masihi lagi. Kewujudan manusia di Sarawak bermula kira-kira 40,000 tahun dahulu. Penemuan ini telah membuktikan bahawa Sarawak sebagai salah sebuah negeri terawal yang didiami oleh manusia di Asia Tenggara.
Sarawak dikatakan berada di bawah kekuasaan kerajaan Srivijaya pada kurun-10 hingga kurun-13, Penguasaan kerajaan Srivijaya ke atas wilayah pesisiran Sarawak telah membolehkan orang-orang Melayu dari Sumatera berhijrah dan menetap di kawasan pesisiran Sarawak. Orang melayu telah membuka penempatan mereka di Santubong yang merupakan antara pelabuhan entrepot terpenting di Nusantara. Ini telah dibuktikan dengan penemuan bahan artifak seperti pasu zaman dinasti Han dari negara China di Santubong. Setelah kejatuhan kerajaan Srivijaya pada kurun-13, Sarawak dikuasai oleh kerajaan Majapahit. Seorang putera Raja Majapahit iaitu Raden Menteri Dipati Jepang atau Datu Merpati Jepang telah berhijrah ke Sarawak pada kurun ke-15. Baginda telah berkahwin dengan Datu Permaisuri anak perempuan Raja Jarom Jawa di Johor sebelum berhijrah ke Sarawak.
Daripada keturunan Datu Merpati Jepang, muncul golongan bangsawan Sarawak yang bergelar "Abang" dan gelaran "Abang" juga dikaitkan dengan golongan raja atau bangsawan yang berasal dari kerajaan sintang yang terletak di kalimantan barat(rujuk salasilah kerajaan sintang). Golongan tersebut atau perabangan Sarawak telah memegang jawatan terpenting seperti Datu Patinggi, Datu Temenggong, Datu Bandar, Datu Bentara pada zaman pemerintahan Brooke di Sarawak. Kehadiran keluarga Brooke sedikit sebanyak menstabilkan keadaan di Sarawak kerana tetangan hebat dari penduduk asal Dayak terhadap pencerobohan tersebut di mana petempuran di antara pejuang Dayak dengan golongan pendatang tercatit dalam 'Papan Turai'.
(Dipetik daripada Wikipedia)
Ahad, 17 Oktober 2010
Lagi Tengkorang dijumpai di Niah
Pada 18 September 2008 satu sidang akhbar telah diadakan oleh Pakar Arkeologi USM, Prof. Stephen Chia. Dalam sidang tersebut dijelaskan
tentang penemuan tengkorak manusia yang berusia 2000-3000 tahun
dahulu. Sebelum itu telah ditemui juga tengkorak manusia moden yang
lebih tua iaitu berusia 40,000 tahun. Ada kemungkinan kedua-dua
tengkorak ini mempunyai pertalian. Di bawah adalah kenyataan media
daripada Profesor Stephen.
>>>Press Release
For Immediate Release
Latest findings from Prehistoric Cemetery Borneo (Sarawak)
In a press conference held today, Universiti Sains Malaysia archaeologists announced their latest finding from the prehistoric cemetery recently discovered in Sarawak, Malaysia.
The research team from the Centre For Archaeological Research Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Penang and the Sarawak Museum Department headed by Associate Professor Stephen Chia and Mr. Ipoi Datan discovered the ancient burial site at Gua Kain Hitam in the Niah-Subis limestone hills in Batu Niah, Miri, Sarawak. This is the area where the oldest human remains in Southeast Asia were found, thus confirming that Borneo was settled much earlier than originally thought.
The research and excavations at this site, funded by Jabatan Warisan Negara in 2007 and the USM Research University Grant in 2008, has so far uncovered more than 8 human skeletons, believed to be from the Neolithic period, dating back 2,000-3,000 years ago. This proves the existence of humans in the area from the Neolithic period and may have some relation to the oldest remains found in another nearby cave (Gua Niah), which is 40 000 years old. The latter was found in the 1950s and confirmed that Borneo was settled earlier than thought (see background text below).
Latest results reveal that the skeletons were found in extended positions together with pottery sherds, shells and animal bones. Preliminary analysis of the skeletons revealed that there are five males and one female, with generally very short stature of heights of between 156cm and 160cm. The age of the four males is estimated to be between 25-45 years old and the female between 35-45 years old.
Research on this ancient cemetery site is still on going and the excavated artifacts such as pottery, ornaments and food remains like shells and animal bones are being analysed at Universiti Sains Malaysia. Research collaboration with a palaeanthropologist from Sapporo Medical University, Hokkaido, Japan is also currently underway in order to extract more information about the burials and the ancient people who lived in the Niah-Subis region 2,000 to 3,000 years ago.
This new finding will not only enrich knowledge on the early history of Malaysia and Southeast Asia but it is also expected to attract more local and foreign tourists to visit this new site, which is located in the Niah National Park in Miri, Sarawak.
For more information, please contact
Associate Prof Stephen Chia
Centre For Archaeological Research Malaysia
USM, Penang
Tel: 04-6533888 x4118
Email: stephen@usm.my
-------------------------------------------
Penemuan ini adalah sesuatu yang amat menarik. Kalau dikaitkan dengan satu lagi kajian DNA oleh Dr. Zafarina dari USM, dikatakan bahawa secara genetiknya pola menunjukkan bahawa penduduk Asia Tenggara berasal dari Borneo. Kalau kita lihat demografi di Borneo hal ini tidaklah mustahil kerana Borneo mempunyai kepelbagaian entik yang amat tinggi.
Adapun penemuan manusia jawa sebelum ini yang dianggarkan 100,000 tahun telah dipertikai kerana dipercayai tengkorak tersebut ialah sejenis beruk yang telah pupus dan bukannya manusia. Berlainan dengan tengkorak di Niah yang berusia 40,000 tahun merupakan tengkorak manusia moden. Jadi asal-usul orang Nusantara daripada Borneo seolah-olah ada benarnya.
Ya, kajian demi kajian perlu diteruskan sebelum memutuskan tentang asal-usul dan sejarah bangsa ini. Bagi penulis, hati dan minda sentiasa terbuka untuk menerima pelbagai penemuan dan kajian terkini pihak-pihak berwajib. Kita bukan ingin mendabik dada dan berbangga tentang asal-usul bangsa semata-mata, tapi yang lebih penting daripada itu ialah untuk mengetahui cerita sebenar dan asal-usul sesuatu bangsa.
Gambar tengkorak yang dipercayai berusia 2000-3000 tahun |
For Immediate Release
Latest findings from Prehistoric Cemetery Borneo (Sarawak)
In a press conference held today, Universiti Sains Malaysia archaeologists announced their latest finding from the prehistoric cemetery recently discovered in Sarawak, Malaysia.
The research team from the Centre For Archaeological Research Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Penang and the Sarawak Museum Department headed by Associate Professor Stephen Chia and Mr. Ipoi Datan discovered the ancient burial site at Gua Kain Hitam in the Niah-Subis limestone hills in Batu Niah, Miri, Sarawak. This is the area where the oldest human remains in Southeast Asia were found, thus confirming that Borneo was settled much earlier than originally thought.
The research and excavations at this site, funded by Jabatan Warisan Negara in 2007 and the USM Research University Grant in 2008, has so far uncovered more than 8 human skeletons, believed to be from the Neolithic period, dating back 2,000-3,000 years ago. This proves the existence of humans in the area from the Neolithic period and may have some relation to the oldest remains found in another nearby cave (Gua Niah), which is 40 000 years old. The latter was found in the 1950s and confirmed that Borneo was settled earlier than thought (see background text below).
Latest results reveal that the skeletons were found in extended positions together with pottery sherds, shells and animal bones. Preliminary analysis of the skeletons revealed that there are five males and one female, with generally very short stature of heights of between 156cm and 160cm. The age of the four males is estimated to be between 25-45 years old and the female between 35-45 years old.
Research on this ancient cemetery site is still on going and the excavated artifacts such as pottery, ornaments and food remains like shells and animal bones are being analysed at Universiti Sains Malaysia. Research collaboration with a palaeanthropologist from Sapporo Medical University, Hokkaido, Japan is also currently underway in order to extract more information about the burials and the ancient people who lived in the Niah-Subis region 2,000 to 3,000 years ago.
This new finding will not only enrich knowledge on the early history of Malaysia and Southeast Asia but it is also expected to attract more local and foreign tourists to visit this new site, which is located in the Niah National Park in Miri, Sarawak.
For more information, please contact
Associate Prof Stephen Chia
Centre For Archaeological Research Malaysia
USM, Penang
Tel: 04-6533888 x4118
Email: stephen@usm.my
-------------------------------------------
Penemuan ini adalah sesuatu yang amat menarik. Kalau dikaitkan dengan satu lagi kajian DNA oleh Dr. Zafarina dari USM, dikatakan bahawa secara genetiknya pola menunjukkan bahawa penduduk Asia Tenggara berasal dari Borneo. Kalau kita lihat demografi di Borneo hal ini tidaklah mustahil kerana Borneo mempunyai kepelbagaian entik yang amat tinggi.
Adapun penemuan manusia jawa sebelum ini yang dianggarkan 100,000 tahun telah dipertikai kerana dipercayai tengkorak tersebut ialah sejenis beruk yang telah pupus dan bukannya manusia. Berlainan dengan tengkorak di Niah yang berusia 40,000 tahun merupakan tengkorak manusia moden. Jadi asal-usul orang Nusantara daripada Borneo seolah-olah ada benarnya.
Ya, kajian demi kajian perlu diteruskan sebelum memutuskan tentang asal-usul dan sejarah bangsa ini. Bagi penulis, hati dan minda sentiasa terbuka untuk menerima pelbagai penemuan dan kajian terkini pihak-pihak berwajib. Kita bukan ingin mendabik dada dan berbangga tentang asal-usul bangsa semata-mata, tapi yang lebih penting daripada itu ialah untuk mengetahui cerita sebenar dan asal-usul sesuatu bangsa.
Pembuka Bicara
Alhamdulillah, akhirnya terbit juga blog ini. Saya bukanlah pengkaji, tetapi hanya pencinta sejarah tanah air bangsa. Yang ingin kenal asal-usulnya. Yang ingin tahu apa yang telah berlaku di tanah bertuah ini.
Andai dibicarakan sejarah Sarawak, kita kebanyakannya hanya mengetahui kedudukan dan ceriteranya bermula dengan pendudukan raja yang tidak diundang Brooke. Walaupun tidak diundang terima kasih juga diucapkan kepada raja kerana menjadi sejarah kepada negeri ini. Walaupun pahit ditelah raja tidak diundang ini ada juga manfaatnya kepada negeri tercinta.
Namun apa yang berlaku sebenarnya sebelum itu. Apakah ceritanya Sarawak ini sebelum Brooke, malah sejauh yang mungkin. Di Gua Niah telah ada tengkorak yang begitu tua, setua 40,000 tahun.
"...di Gua Niah telah dijumpai fossil manusia yang berusia 40,000 ribu tahun dahulu sekali gus menjadikannya sebagai tapak awal kehadiran manusia di Asia Tenggara. Selain itu jumpaan perkakasan manusia purba ini telah menjadikan Gua Niah sebagai tapak kaji purba terpenting di dunia." (Wikipedia)
Pernahkah cikgu sekolah kita menceritakan keadaan pada masa itu secara detail? Ya! Tidak ada, sebab kita memang tidak tahu, malah cikgu-cikgu pun tidak tahu sebenarnya apa yang berlaku.
Mengkaji sejarah Sarawak, tidaklah dapat dikaji semata-mata Sarawak. Sarawak bukanlah statik dan tidak mempunyai hubungan luar dengan pihak lain. Sarawak pun telah diketahui mempunyai hubungan dagang dengan orang Arab dan China. Apabila mengkaji Sarawak mahu tidak mahu kita kena tahu juga tentang jiran-jirannya, Kalimantan, Brunei, Jawa, Sumetera, Semenanjung, Sabah dan Filipina. Ingatlah suatu masa dulu semua kawasan ini adalah tanah besar yang bersambung di kala aras laut masih rendah kerana zaman ais (20,000 tahun dahulu). Mustahil kawasan yang begitu luas ini tidak mempunyai tamadun yang hebat.
"...the ice age" refers to the most recent colder period that peaked at the Last Glacial Maximum approximately 20,000 years ago, in which extensive ice sheets lay over large parts of the North American and Eurasian continents." (Wikipedia)
Kalau dikaitkan dengan tengkorak tadi berusia 40,000 tahun dan Pentas Sunda pula terbentuk 20,000 tahun dahulu, maka tidak mustahil manusia-manusia ini dan keturunannya telah menjelajah malah mendiami daratan-daratan yang timbul ini. Dan setelah zaman ais berakhir maka berpindahlah mereka ke tempat-tempat yang lebih tinggi, seperti yang kita dapat lihat hari ini. Sudah pasti setiap kaum akan mengikut kaumnya. Dan disebabkan itu juga hingga hari ini kita boleh lihat setiap kaum mempunyai kawasan 'autoriti' nya sendiri.
Kalau dilihat Borneo ini, berapa banyakkah suku kaum yang ada. Sesuai dengan jolokan Nusantara, Nusa bermaksud Bangsa, tara bermaksud antara. Jadi Nusantara ialah Antarabangsa. Apa mustahilnya kawasan ini digelar Nusantara kalau kita lihat kepelbagaian suku kaumnya. Lebih-lebih lagi Borneo sahaja berapa ratus suku kaum yang ada?
Mustahil bangsa kita tidak mempunyai tamadun yang hebat, entah-entah telah tenggelam setelah zaman ais berakhir, tersembunyi dan terkubur di Pentas Sunda, menunggu masa untuk menggalinya.
Daripada soalan-soalan inilah jiwa dan hati berkobar-kobar untuk mengetahui lebih mendalam apa yang berlaku di Sarawak ini sebenarnya. Insyallah dari semasa ke semasa akan kita korek bersama-sama. Sekiranya rakan pembaca sekalian mempunyai maklumat yang ingin dikongsi bersama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan