Zina adalah dosa besar di sisi islam. Bahkan, manusia yang
normal pasti memandang jijik perbuatan tersebut. Maka tidak hairanlah di awal
islam, antara perkara yang diharamkan serta merta adalah zina kerana
mudharatnya sangat besar terutamanya terhadap maruah manusia.
Setelah itu, islam mendatangkan hukuman terhadap penzina. Ia
terdiri daripada dua kategori:-
1. Penzina yang belum berkahwin- disebat 100 sebatan.
2. Penzina yang sudah berkahwin- direjam hingga mati.
Dengan hukuman berat yang menanti penzina, islam juga
mengenakan syarat yang ketat bagi mereka yang ingin mendakwa seseorang itu
berzina iaitu wajib mendatangkan 4 orang saksi.. Jika tidak, mereka bakal
dikenakan 80 sebatan.
Konsep islam juga apabila mengharamkan sesuatu tidak hanya
mengharamkan perbuatan tersebut
semata-mata, bahkan menutup segala jalan yang membawa kepadanya.
Antaranya:-
Membataskan hubungan antara lelaki dan perempuan seperti
mengharamkan Khalwat ( berdua-duan ) secara mutlak.. Begitu juga Ikhtilat ( percampuran
) antara mereka diletakkan garis panduan..
Selain itu juga, pandangan antara mereka mesti ditundukkan.
Sebenarnya bukanlah bermaksud berjalan hingga melanggar dinding, namun
seseorang itu mesti mengawal pandangan syahwatnya apabila berbicara dengan
perempuan yang bukan mahram.
Bagi perempuan pula, ada kewajipan khas buat mereka iaitu:-
1. Mestilah menjaga penampilannya dengan menutup aurat..
2. Tidak berhias berlebih-lebihan..
3. Tidak keluar daripada rumah melainkan ada keperluan..
Semua ini bagi menutup jalan-jalan yang membawa kepada
penzinaan..
Islam bukan sekadar agama yang menghukum..
Namun, islam juga adalah agama yang mendidik..
وَلا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ
فَاحِشَةً
Janganlah
kamu menghampiri zina kerana ia adalah suatu yang keji ( Isra’ : 32 )
Walaubagaimanapun, bagaimana pula apabila garis panduan itu
dilanggar dan akhirnya berakhir dengan penzinaan ( nauzubillah )?
Apa yang perlu dilakukan oleh penzina? Adakah sudah tiada
harapan?
Tidak, Islam tetap menyediakan jalan KEMBALI bagi mereka
yang terlanjur..
1. Taubat.
Zina adalah perkara yang terkutuk dalam islam. Dosanya cukup
besar dan pelakunya dilaknat. Walaubagaimanapun pintu taubat sentiasa terbuka
bagi hamba Allah yang menyesali apa yang telah mereka lakukan.
Sesiapa yang terlanjur melakukan dosa mestilah bertaubat
dengan taubat nasuha iaitu dengan syarat:
1. Berazam tidak akan mengulanginya lagi.
2. Membenci perkara tersebut.
3. Menyesali apa yang telah dilakukan.
KESAN daripada taubat zina, seseorang itu PASTI :-
1. Menutup aurat.
2. Menjaga pergaulannya dengan bukan mahram.
Jika tidak, dia masih belum bertaubat dengan
sebenar-benarnya..
Selain itu juga, Adalah lebih baik bagi penzina
menyembunyikan dosanya berbanding menghebahkannya atau membawa kepada muka
pengadilan. Begitu juga saksi yang melihat perbuatan zina, menutupnya LEBIH
BAIK daripada melaporkan kepada pihak berkuasa jika ia dilakukan secara
tertutup dan selagi mana tidak BERTERUSAN perbuatan tersebut. Moga-moga pelaku
itu diberikan hidayah dan jalan taubat oleh Allah.
Perkahwinan dengan penzina
Terdapat ayat yang jelas tentang hal ini iaitu daripada
surah An-Nisa’, ayat ke 3:-
الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا
زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ
وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
Lelaki-lelaki yang berzina tidak akan mengahwini
melainkan wanita yang berzina, atau wanita musrik dan wanita yang berzina tidak
akan mengahwini lelaki kecuali yang berzina atau musyrik." (Surah An-Nur :
3)
Jika dilihat pada ayat di atas, sangat jelas maksudnya. Namun,
ulama berbeza pendapat terhadap penafsiran dan penakwilannya sekaligus membawa
kepada perbezaan hukum.
Imam Hasan Basri menyatakan haram secara mutlak perkahwinan
dengan penzina berdasarkan zahir ayat di atas.
Manakala majoriti ulama berpendapat maksud ayat tersebut
merujuk beberapa perkara seperti:-
1. Nikah itu merujuk kepada bersetubuh.
2. Ayat tersebut ingin membangkitkan rasa jijik orang beriman
kepada perbuatan zina.
3. Ayat tersebut telah dinasakhkan
Kesimpulannya, mereka tidak mengharamkan perkahwinan dengan penzina
secara mutlak samada dengan pasangan penzina itu sendiri ataupun bukan
penzina ( orang lain ), namun meletakkan syarat mestilah bertaubat
terlebih dahulu
Walaubagaimanapun, mereka berselisih pendapat adakah perlu bagi
penzina perempuan itu memastikan rahimnya bersih? Umpamanya sebelum kahwin dia mesti
memastikan dirinya tidak mengandung anak hasil daripada zina.
Mazhab Maliki dan Hanbali mensyaratkan perkahwinan dengan penzina
yang bertaubat mestilah disyaratkan iddah. Iaitu perempuan itu mesti menunggu
agar datangnya haid bagi memastikan rahimnya bersih. Manakala mazhab hanafi dan Syafie tidak
mensyaratkannya.
Bagaimana pula jika perempuan yang dinikahi itu hamil hasil
daripada zina?
Bagaimana pula dengan nasab anaknya?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan