Jumaat, 14 Oktober 2011

SEJARAH PERKHIDMATAN BOMBA TANAH MELAYU.


Penghargaan
     
 

Pengunaan pam yang terawal dipercayai sekitar tahun 200 sebelum Masihi

Pam angkut merupakan peralatan yang digunakan untuk memadam kebakaran pada suatu ketika dahulu

Jentera Bomba Amerika pada kurun ke-18

Jentera Bomba England pada kurun ke-17

Prince Albert, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1820 dan dijalankan dengan tenaga manusia

Merry Weather & Son adalah enjin pemadam api yang direka pada tahun 1863. Ianya dijalankan dengan kuasa wap dan ditarik dengan tenaga kuda

Braithwaite & Ericson adalah enjin pemadam api kuasa wap yang pertama pada tahun 1830

Prince Albert, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1870 dan dijalankan dengan tenaga manusia

Prince Albert adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1880 dan ianya dijalankan menggunakan tenaga manusia dan ditarik dengan kuasa kuda

Leyland merupakan kereta bomba yang direka di England pada tahun 1936 dijalankan dengan kuasa diesel

Horse Drawn Steam adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1867 dan dijalankan menggunakan kuasa wap

Merry Weather adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1896 dan dijalankan menggunakan kuasa wap

Meery Weather adalah kereta bomba yang direka di England pada tahun 1905 dijalankan dengan kuasa wap

Merry Weather & Son, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1876 dan dijalankan dengan kuasa wap

Leyland Water Tender, kereta bomba yang direka di England pada tahun 1934 dijalankan dengan kuasa diesel

Merry Weather Fire Engine merupakan kereta bomba yang direka pada tahun 1904 dijalankan dengan menggunakan kuasa diesel

Kunjungan Yang Berbahagia Timbalan Ketua Pengarah Bomba Malaysia ke Balai Bomba Baling pada 18 Mac 1981

Kereta Bomba yang digunakan sekitar tahun 1980

Penekanan terhadap disiplin dikalangan anggota bomba amat dititikberatkan

Penambahan bangunan Balai Bomba di Alor Setar di Jalan Raja

Latihan kawad dihadapan Balai Bomba Jalan Raja

Salah satu latihan menyelamatkan mangsa yang terlibat dalam kebakaran

Latihan kawad menggunakan kereta bomba "Wheel Escape"

Kaedah pertolongan cemas yang diberikan kepada mangsa kebakaran

Latihan menggunakan alat pernafasan

Anggota bomba sedang menjalani latihan kawad pam

Latihan menggunakan tangga Ajax

Anggota bomba sedang menjalani latihan menggunakan tangga Ajax

Latihan menggunakan tangga "Ajax Hadder"

Anggota bomba sedang menjalani latihan menggunakan tangga Ajax untuk menyelamatkan mangsa kebakaran

Pakaian seragam yang dipakai oleh ahli bomba sekitar tahun 1970

Pakaian seragam berwarna biru telah mula dipakai pada tahun 1997
 
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin