Selasa, 11 Oktober 2011

TRAGEDI KIAMAT.

TRAGEDI KIAMAT - Al- Ustaz Hj Taib Azamuddin Mohd Taib

Apabila tiba masanya yang telah ditentukan oleh Allah, maka sangkakala ditiupkan dan pengsanlah seluruh mahluk didunia. Kejadian yang amat mengejutkan ini berlaku berturut-turutan. Kemudian dibunyikan sangkakala dikali kedua, semua manusia dan seluruh mahluk bangun dan sedar kembali dari pengsan bagi menghadapi ke muka pengadilan.

* Peristiwa kiamat yang digambarkan dalam al-Quran merupakan satu tragedi yang paling dahsyat daripada apa yang dapat digambarkan. Satu gerakan bumi yang menakutkan, kencang dan cepat, kerana di waktu itu bumi akan digulung dengan suatu tarikan kuasa Allah SWT. ( Tafakur sejenak ) -
Bayangkan , sedangkan sejarah Tsunami yang berlaku pun amat mengerikan. "
Bayangkan keadaan kiamat dimana bumi digulung dengan amat pantas ".
' ALLAH HU AKBAR ' - Allah Maha Besar diatas segala-galanya.

* Sabda Rasullullah S.A.W yang diriwayatkan dari Mu'adz bin Jabal r.a bermaksud :-

" Jika datang hari kiamat, hari kerugian atau penyesalan, maka umatku akan dihalau oleh Allah SWT dari kubur mereka menjadi 12 golongan.

Golongan Pertama.

Mereka dihalau dari kubur tidak bertangan, tidak berkaki, kemudian dipanggil kehadapan Allah. Mereka terdiri daripada orang-orang yang menyakiti jiran tetangga & mati sebelum bertaubat.

Golongan kedua.

Mereka dibangkitkan dari kuburnya dengan rupa binatang atau babi,dihadapkan kehadapan Allah untuk pengadilan. Mereka ini adalah orang-orang yang memudah-mudahkan kefarduan sembahyang dan mati sebelum sempat bertaubat.

Golongan ketiga

Dibangkitkan dari kubur dengan perut besar dipenuhi ular dan kala. Mereka ini adalah orang-orang yang tidak mahu membayar zakat

Golongan ke Empat

Dibangkitkan dari kubur dengan darah mengalir dari mulut, isi perutnya terburai keluar disamping api menyala-nyala dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang-orang yang berdusta dan melakukan penipuan dalam perniagaan, mati sebelum sempat bertaubat.

Golongan ke Lima

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan busuk lebih daripada bangkai, Mereka ini adalah orang-orang yang merahsiakan kemaksiatan dan kejahatan yang mereka lakukan, mati sebelum sempat bertaubat.

Golongan ke Enam

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan lehernya terputus-putus. Mereka ini adalah orang-orang yang menjadi saksi palsu dan pendusta, mati sebelum sempat bertaubat.


Golongan ke Tujuh

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan tidak berlidah, mulutnya mengalir darah dan nanah. Mereka ini adalah orang-orang yang melarang orang lain untuk memperkatakan kesaksian sesuatu kebenaran, mati sebelum sempat bertaubat.

Golongan ke Lapan

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan terpusing dengan kaki keatas kepala, farajnya keluar nanah yang panas mendidih. Mereka ini adalah orang-orang yang melakukan zina dan mati sebelum sempat bertaubat.

Golongan ke Sembilan

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan wajahnya hitam pekat, matanya terjojol keluar dan perut berisi api. Mereka ini adalah orang-orang yang memakan harta anak yatim

Golongan ke Sepuluh

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan kulitnya berbelang-belang dan berkudis. Mereka ini adalah orang-orang yang menyakiti hati kedua ibu bapa

Golongan ke Sebelas

Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan yang buruk rupa, bergigi besar, bibir terkeluar keparas dada, lidahnya terkeluar dan perut membuncit keparas paha. Mereka ini adalah orang-orang yang minum arak

Golongan ke Dua Belas

Dibangkitkan dari kubur dengan muka berseri-seri, melintasi Siratulmustakim secepat kilat. Mereka ini adalah orang-orang yang mengerjakan amal Solleh, melarang melakukan kemaksiatan, menunaikan sembahyang lima waktu dan mereka mati dalam taubat

* Tafakur dan imaginasikan peristiwa ini, kembalilah kepada jalan yang benar mengikut hukum Allah dan bertaubatlah sebelum terlambat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin