Khamis, 26 Januari 2012

4 AZAB ALLAH KE ATAS PEZINA

ZINA adalah perbuatan sangat keji dalam ajaran Islam dan mereka yang melakukannya mendapat dosa besar.

Firman Allah, yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang sangat buruk.” (Surah al-Isra’, ayat 32).

Rasulullah saw, ketika mengikat janji setia dalam satu perjanjian bersama sahabat Baginda, sama ada lelaki atau perempuan, meminta supaya kalangan sahabat lelaki dan perempuan, tidak melakukan syirik, penipuan, mencuri dan berzina.

Banyak lagi hadis lain yang menerangkan bagaimana buruk keadaan orang yang berzina itu.

Allah memberi amaran, bahawa balasan-Nya ke atas orang yang berzina tidak lain daripada neraka, yang Allah jadikan untuk menyeksa manusia yang ingkar terhadap larangan-Nya.

Allah mengingatkan bahawa, mana-mana umat Islam yang melakukan zina, hendaklah dihukum 100 kali dera (sebatan) terhadap pasangan terbabit.

Firman Allah, yang bermaksud: “Perempuan dan lelaki yang berzina, hendaklah kedua-duanya didera. Masing-masing 100 kali dera (pukulan), janganlah sayang terhadap kedua-duanya dalam menjalankan agama Allah, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian.

“Hendaklah hadir ketika menyeksa kedua-duanya, satu golongan daripada orang mukmin.” (Surah an-Nur, ayat 2)

Thabrany 'an Ibni Abbas meriwayatkan, daripada hadis Rasulullah saw, Baginda bersabda, yang bermaksud, “Jauhilah oleh kamu akan zina kerana kecelakaannya empat macam, iaitu hilang seri pada mukanya, disempitkan rezekinya, kemurkaan Allah atasnya, dan ia berkekalan dalam neraka.”

Menurut satu riwayat, Rasulullah bersabda: “Takutlah kamu berbuat zina, kerana bagi orang yang mengerjakan perbuatan zina itu, akan diberi enam macam bala oleh Allah. Tiga daripadanya seksa sewaktu berada di dunia, iaitu mengurangkan rezekinya, menghilangkan keberkatan umurnya dan sewaktu dicabut nyawanya kelak, tidak ada rahmat dan belas kasihan terhadap dirinya.”

Satu riwayat lain menyatakan, bagaimana ketika Israk dan Mikraj, Rasulullah diperlihatkan keadaan lelaki dan perempuan yang diletakkan di hadapan mereka dua piring, satu berisi daging yang membangkitkan selera manakala satu lagi berisi daging busuk.

Lelaki dan perempuan itu lebih gemar terhadap daging busuk itu dan tidak langsung menyentuh daging yang membangkitkan selera. Rasulullah diberitahu oleh Jibril bahawa mereka adalah tergolong di dalam kalangan mereka yang suka berzina.

Allah turut memperlihatkan kepada Nabi Muhammad bagaimana sekumpulan manusia yang digantung pada buah dada mereka dengan rantai api neraka dan dari faraj mereka, keluar nanah terlalu busuk, sehingga ada di kalangan ahli neraka itu sendiri tidak senang melihat keadaan mereka dan meminta dijauhkan. Mereka ini, menurut Jibril, adalah kalangan yang tidak menjaga kehormatan.

Dalam satu hadis Baginda, Rasulullah, menjelaskan: “Dicucuk kepala kamu dengan jarum daripada besi adalah lebih baik daripada menyentuh kulit perempuan yang tidak halal baginya.”

Begitulah antara amaran Nabi supaya seseorang lelaki itu tidak sekali-kali mendekati perempuan yang bukan mahrim, dan sebaliknya.

Malahan, seseorang lelaki juga diberi amaran tidak sekali-kali cuba bersalaman dengan wanita yang halal dinikahi. Perbuatan ini biasanya berlaku secara spontan ketika seseorang lelaki dan wanita itu mula berkenalan atau berlaku dalam keadaan disengajakan ketika kedua-duanya bermaaf-maafan pada hari raya.

Nabi bersabda, yang bermaksud: “Barang siapa berjabat tangan (bersalaman) dengan seorang perempuan yang haram, maka kelak pada hari akhirat, dia dirantai dengan rantai api neraka.”

Jika bersalaman antara lelaki dan perempuan yang halal bernikah begitu dilarang, apa lagi jika kedua-duanya bercium? Allah memberi amaran bahawa kedua-duanya, pada hari akhirat kelak, akan digunting kedua-dua bibirnya dengan gunting api neraka.

Namun begitu, sesungguhnya, Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun. Walau sebanyak manapun dosa yang dilakukan oleh hamba-Nya, jika ia benar-benar insaf akan kesalahannya dan bertaubat nasuha kepada Allah, nescaya Allah akan menerima taubat hamba-Nya.

Allah berfirman, yang bermaksud: “Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa semuanya. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah az-Zumar, ayat 53).

Melalui ayat lain, Allah berfirman yang bermaksud: “Ibrahim berkata, tidak ada orang yang berputus asa daripada rahmat Tuhannya, kecuali orang yang sesat.” (Surah al-Hijr, ayat 56).

Berpandukan firman Allah dan hadis di atas, mereka yang sudah terlanjur melakukan dosa besar itu, tidak harus berputus asa. Dia hendaklah segera bertaubat kepada Allah dan menyesali .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin