Rabu, 25 Januari 2012

MATI SYAHID

Mati Syahid Akhirat

Mati syahid bukan hanya sekadar mati di medan peperangan melawan tentera kuffar, malahan mati dengan cara lain pun boleh dikira sebagai syahid juga. Mati syahid terbahagi kepada beberapa bahagian oleh para ulama.


Syahid akhirat iaitu setiap orang yang mati dibunuh secara zalim, ditikam, karam di lautan, sakit beranak, sakit perut, taun, mati dalam menuntut ilmu, mati terbakar dan sebagainya, dikira sebagai syahid akhirat. Mati syahid akhirat adalah begitu banyak jenisnya sehinggakan Ibn `Abidin mengatakan bahawa jumlahnya mencecah sehingga angka 30, dan sebahagian fuqahak lagi menambah sehingga melebihi 40.


Syahid dunia iaitu sesiapa yang terbunuh dalam medan peperangan melawan tentera kuffar tetapi dia berkhianat terhadap harta rampasan perang, atau ia terbunuh kerana lari dari medan perang, atau berjuang kerana riyak dan sebagainya. Mereka tetap dikira syahid, tetapi mereka syahid dunia yang tidak mendapat habuan di akhirat.


Syahid dunia dan akhirat pula ialah sesiapa yang mati dalam menentang tentera kuffar di medan perang, matinya itu adalah kerana ingin meninggikan kalimah Allah di muka bumi.

Bagi tiga pembahagian syahid seperti yang telah disebutkan di atas, mudah-mudahan kematian wira kita yang membuat liputan berita di Somalia, merupakan mati syahid akhirat, kerana beliau mati dibunuh secara zalim. Semoga ruh beliau dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Wallahua`lam.

Rujukan:
1) Nihayah al-Muhtaj Ila Sharh al-Minhaj, Bab al-Mayyit Imma Shahid Aw Ghayrih.
2) al-Mawsu`ah al-Fiqhiyyah, Bab Shahid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin