Isnin, 23 Januari 2012

REPLIKA BAJU NABI ADAM AS.

Post sebelum ini aku ada sebut tentang Nabi Adam A.S dalam entry bertajuk "semut mempunyai kepala dan rahang yang besar".

Semasa baru online tadi, aku ternampak satu berita tentang penemuan satu kesan tapak kaki pada batu granit di Afrika Selatan berdekatan dengan bandar Mpaluz. Apa yang menarik mengenai tapak kaki ini ialah, ianya milik seorang 'gergasi' dan berukuran 4 kaki panjang. Para pengkaji masih bingung milik siapakah tapak kaki ini.




Sama ada ianya diukir atau tidak, palsu atau benar, ini bukanlah sesuatu perkara yang pelik kerana manusia zaman dahulu memang bersaiz besar bermula daripada Nabi Adam A.S.

Gambar di bawah ini ialah replika baju Nabi Adam yang berukuran 29 meter panjang  dan 9 meter lebar dibuat di Jeddah, Arab Saudi.



Narrated Abu Hurayrah (ra):

The ProphetMuhammad said: “Allah created Adam in His image sixty cubits (about 30 metres) in height.When He created him, He said to him, ‘Go and greet that group of angels sitting there, and listen (to) what they will say in reply to you, for that will be your greeting and the greeting of your offspring.’

Adam (went and) said As-Salaam ‘alaykum (peace be upon you.’ They replied As-Salaamu-‘alayka wa Rahmatullaah (peace and Allaah’s Mercy be on you).’ So they increased Wa Rahmatullaah.”’ The Prophet Sallallaahu ‘alayhi wa sallam added, “So whoever will enter paradise, will be of the shape and picture of Aadam. Since then the creation of Aadam’s (offspring) (i.e. stature of human beings) has been diminished continuously up to the present time.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin