Isnin, 23 Januari 2012

HARI KEBANGKITAN SEMASA DI AKHIRAT

Pada hari ketika mereka dibangkitkan Allah semuanya , lalu diberitakannya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan . Allah mengumpulkan (mencatat) perbuatan itu , padahal mereka telah melupakannya . Dan Allah Maha menyaksikan segala sesuatu .
(QS. Al Mujadalah : 6)

Hari Kebangkitan Semua Yang Mati Pada Hari Kiamat (AL BA'TSU) atau di sebut juga dengan Hari Berbangkit ini merupakan fase yang akan dilalui seorang hamba menuju Rabbnya setelah perkara Alam Kubur dan Peniupan Terompet
Rasulullah s.a.w bersabda :
"Setiap hamba akan dihidupkan kembali sebagaimana keadaan waktu ia mati . (HR. Muslim)

Keistimewaan Manusia Di Hari Kebangkitan
Sesungguhnya manusia diciptakan dengan bentuk yang baru dan didalamnya terdapat kekhususan-kekhususan yang baru , seperti : tidak mati walaupun tertimpa musibah dan mereka dapat melihat malaikat dan jin .

Orang Yang Pertama Kali Dibangkitkan Dari Kubur
Rasulullah s.a.w bersabda :
"Saya adalah penghulu anak Adam pada hari kiamat dan orang yang pertama kali dibangkitkan dari kubur ." (HR. Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda :
"Janganlah engkau melebih lebihkan aku dari Musa , karena sesungguhnya seluruh manusia akan pingsan maka akulah orang pertama yang akan sadar maka tatkala itu Musa telah bersandar di samping 'Arsy .
Dan aku tidak tahu apakah dia termasuk orang yang dipingsankan kemudian tersadar ataukah orang yang mendapat pengeculian dari Allah Azza wa Jalla ." (HR. Bukhari)

SIFAT AL BA'TSU
Manusia dibangkitkan dari kubur mereka masing-masing dalam keadaan tidak dikhitan (yaitu tidak dalam keadaan bersih dari najis) .
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman :
"Sebagaimana Kami telah mulai penciptaan pertama begitulah Kami akan mengulanginya . Itulah suatu janji yang pasti Kami tepati ." (QS. Al Anbiya' : 104)

Orang yang berihram dibangkitkan dengan bertalbiah dan orang yang syahid dibangkitkan dengan lukanya yang berlumuran darah , yang mana warnanya warna darah akan tetapi baunya bau misk .
Disunahkan bagi jasad yang akan meninggal untuk ditalkin dengan syahadat sehingga nanti dibangkitkan dalam keadaan bersyahadat , dengan demikian dia akan termasuk penghuni Jannah .

Model Manusia
Manusia di hari akhir nanti akan terbentuk dari tulang kecil yang disebut "AJBUDZ DZANAB" (Al Ajbu adalah akhir segala sesuatu ) . Tatkala ia tersiram air maka tumbuhlah ia . Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :
".....Kemudian diturunkanlah hujan dari langit , maka tumbuhlah Ajbudz Dzanab itu sebagaimana tumbuhnya kembang kol yang tersiram air . Dan tidaklah pada diri manusia terdapat sesuatu yang tidak rusak kecuali satu tulang yaitu Ajbudz Dzanab , darinya lah semua makhluk akan terbentuk ." (HR. Muslim)

Jasad-Jasad Nabi Tidak Rusak
Rasulullah s.a.w bersabda :
"Sesungguhnya Allah telah mengharamkan kepada bumi untuk memakan jasad para Nabi ." (HR. Bukhari)

Demikianlah perkara Hari Kebangkitan Semua Yang Mati Pada Hari Kiamat yang dapat penulis uraikan dan sumbernya bisa saudara lihat pada postingan sebelum ini....
selanjutnya "PADANG MAHSYAR" Pengumpulan Seluruh Makhluk Pada Hari Kiamat Untuk Dihisab dan Diambil Keputusannya .

Semoga coretan sederhana ini bisa mengajak kita banyak merenung akan alam Mahsyar yang dahsyat , alam akhirat yang tak terbatas oleh ruang dan waktu , merenungi , memahami dan merasakan keagungan dan kebesaran Allah atas semua penciptaan-Nya....,,Allahu Akbar !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin