Dengan berlakunya serangan yang pertama oleh Siam ke
atas Kedah pada akhir abad ke 13, maka bermulalah sejarah kedatangan
orang Siam ke negeri ini. Sebenarnya di Kedah terdapat dua golongan
masyarakat Siam. Golongan yang pertama terdiri daripada masyarakat Siam
Buddha dan yang keduanya masyarakat Siam Islam.
Kedatangan orang Siam ke Kedah di akhir abad ke 13
diikuti dengan kedatangan beramai-ramai pada abad ke 18 dan 19.
Kedatangan mereka ke Kedah adalah disebabkan oleh faktor penolak dan
faktor penarik. Antaranya ialah krisis ekonomi yang berlaku di
daerah-daerah selatan Thailand dan penaklukan Siam ke atas Kedah dan
Patani. Di Kedah masyarakat Siam tertumpu di daerah-daerah yang
berhampiran dengan kawasan-kawasan yang berhampiran sempadan
Kedah-Thailand. Oleh itu mereka terdiri daripada penduduk-penduduk luar
bandar.
Penempatan mereka yang sedemikian rupa telah
mempengaruhi corak kegiatan ekonomi yang mereka jalankan di Kedah.
Hampir 90% orang Siam Kedah terlibat di dalam sektor pertanian. Di dalam
sektor pertanian, aktiviti yang paling utama dikerjakan oleh orang Siam
ialah menanam padi dan menoreh getah. Daerah-daerah yang didiami oleh
masyarakat Siam merupakan kawasan penanaman padi. Oleh itu orang Siam
yang sememangnya penanam padi di Thailand tidak menghadapi masalah untuk
terus bertani apabila menetap di Kedah.
Masyarakat Siam di Kedah telah berassimilasi dengan
masyarakat tempatan terutamanya dengan masyarakat Melayu dan Cina.
Assimilasi berlaku akibat kerana tiada sistem kelas di dalam masyarakat
Siam Kedah yang membezakan kedudukan seseorang individu dengan individu
yang lain. Dengan itu taraf kedudukan orang Siam adalah setaraf dengan
kedudukan penduduk Melayu di luar bandar. Pergaulan yang bebas dan luas
di antara orang Siam dengan masyarakat Melayu serta tiada perbezaan
fahaman agama dengan di antara masyarakat Siam dengan masyarakat Cina
merupakan faktor yang menggalakkan assimilasi.
Masyarakat Siam masih lagi berpegang kuat kepada
fahaman animisme terutama percayakan hantu-hantu yang menggangu
kehidupan mereka. Oleh itu bomoh memainkan peranan penting di dalam
kehidupan mereka. Unsur-unsur animisme itu diamalkan bersama-sama dengan
amalan agama Buddha yang kuat dipegang oleh orang Siam. Contohnya
lelaki Siam dimestikan menjadi sami dan tempoh untuk menjadi sami
terpulang kepada seseorang individu. Semasa menjadi sami inilah
ajaran-ajaran Buddha betul-betul diamalkan.
Kepentingan orang Siam biasanya dipegang oleh Naiban
(Ketua Kampung) dan Pegawai Luar Siam, yang berperanan sebagai orang
tengah kepada masyarakat Siam. Naiban (Ketua Kampung) bertanggungjawab
mengetengahkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat Siam kepada
pihak yang bertangguangjawab. Tetapi pada 1960an terdapat sebuah
persatuan yang bertujuan menjaga kepentingan orang Siam di Kedah dan
Perlis ditubuhkan. Pada masa yang sama beberapa buah cawangan UMNO
ditubuhkan oleh orang Siam Kedah dengan tujuan mengetahui dan memahami
selok belok politik Malaysia disamping mendukung tujuan-tujuan yang
terdapat di dalam pertubuhan UMNO sendiri.
Kerajaan telah melantik Dato Charern Intachat sebagai
Ahli Dewan Negara, wakil orang Siam yang pertama pada 1996. Kini pada
30hb Februari 2002 Pn. Chun a/p Eam senator kedua menggantikan Dato
Charern.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan