Jumaat, 27 Januari 2012

BALA DI TURUNKAN KEPADA UMAT-UMATNYA

Dalam Al-Quran Allah telah berfirman:


وإذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرنا ها تدمير


Maksudnya: (Dan jika kami yakni Allah hendak membinasakan sesuatu negeri,maka kami perintahkan kepada golongan mewah di negeri itu supaya mentaati Allah,tetapi mereka melakukan kemaksiatan, maka pastinya kami turunkan bala dengan menghancurkan negeri itu sehancur2nya.)

Al – Isra’: 16


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : ( Apabila umatku melakukan 15 perkara,maka Allah akan timpa kan bala.Antaranya ialah apabila riba berleluasa, maksiat bermaharajalela, rasuah, kezaliman dan pembunuhan merata,amal maaruf nahi mungkar ditinggalkan,orang tua tidak dihormati orang muda, harta berlegar dikalangan yang kaya,anak menderhaka ibu bapa,artis pelakon dan pemuzik menjadi idola dan sanjungan.)


Pelbagai tanggapan diberikan apabila sesuatu musibah,bencana dan malapetaka apabila ianya terjadi kepada manusia. Namun terlalu sedikit yang ingin mengambil iktibar dan pengajaran disebalik sesuatu yang ditimpakan Allah. Sehubungan dengan itu bagi setiap yang beriman pastinya yakin setiap ujian, bala dan bencana semuanya berlaku dengan kehendak Allah swt.


Maka tidaklah Allah swt menurunkan bala itu melainkan ada sebab musababnya. Sama ada kezaliman, kemaksiatan manusia,kelalaian terhadap peringatan2 Allah atau juga mungkin menjadi suatu ujian dan dugaan Allah untuk menguji keimanan hamba2nya.

Bala disisi Allah swt, tabiinya apabila ia turun ia tidak memilih sesiapa walaupun sebab musabab berpunca daripada golongan tertentu.Kita tidak nafikan juga factor ekologi, geografi, cuaca dan sebagainya,itu antara penyebab tetapi hakikat dan punca berlaku itu kerana bumi adalah hak Allah.Kerajaan langit dan bumi semuanya di dalam takluk Allah swt. Firman Allah swt:


تبارك الذي بيده الملك وهو علي كل شئ قدير


Maksudnya : ( Maha suci Allah,yang ditanganNya segala kerajaan. Dan Dia Maha berkuasa di atas segala sesuatu )
Mulk : 1


Apabila keadaan itu berlaku,kita juga jangan lupa kepada salah satu 15 punca tadi. Rasulullah menyebut apabila umat ku melakukan 15 perkara itu pasti Allah turunkan bala. Maka sebagai seorang mukmin mari kita bertanya adakah wujud 15 perkara tersebut di dalam masyarakat kita ?


Muslimin muslimat Rahimakumullah .…

Bala adalah sebahagian daripada ujian,sebab itu ada ujian berbentuk bala. Ada ujian berbentuk nikmat. Orang yang menerima ujian berbentuk bala,maka ia bersabar dan bermuhasabah diri.Manakala orang yang menerima ujian berbentuk nikmat hendaklah bersyukur. Oleh itu apa sahaja yang kita hadapi dalam kehidupan sama ada nikmat atau musibah adalah ujian daripada Allah swt dan dunia adalah medan ujian buat manusia. Para rasul, nabi2, ulama, orang2 soleh ujiannya lebih hebat daripada orang2 biasa.

Saudara2ku sekalian…


Kalau 26/12/2004 peristiwa tsunami telah berlaku, mengorbankan ribuan nyawa. Terbaru,disaat umat islam bersedia meraikan aidiladha, Negara dikejutkan dengan trajedi tanah runtuh. 3 kejadian dalam masa seminggu dan terakhir pada 6/12/2008 yang berlaku di Bukit Antarabangsa, berlaku sekitar 4 pagi yang mengorbankan 4 nyawa dan ribuan terpaksa mengosongkn 48 nyawa yang terletak haya 1km dari tapak kejadian terbaru itu. Begitulah antara siri- siri ujian atau bala yang akan terus berlaku seandainya manusia masih lagi berpaling daripada peringatan - peringatan Allah swt.

Manusia tidak seharusnya menyalahkan takdir Allah semata2, sedangkan episode2 malang yang berlaku adalah kerana kerakusan, ketamakan dan kesombongan manusia dan kerosakan yang berlaku di atas muka bumi adalah di sebabkan tangan2 manusia itu sendiri. Peristiwa begini jarang dijadikan iktibar dan panduan,ianya digeruni sekejap sahaja dan bila masa berlalu maka ianya dilupakan saja. Manusia degil untuk berlajar daripada apa yang berlaku.

Sikap alpa ini akhirnya menghadirkan trajedi di luar dugaan. Barangkali golongan elit merasakan selamat bermukim di bukit tinggi. Mereka sendiri yang memilih untuk mendiami kawasan tersebut. Sebelum kejadian ini berlaku mereka merasa selamat dan diyakinkan oleh pemaju2 perumahan.Tetapi itu hanya jaminan manusia tapi bukan jaminan yang datingnya daripada Allah.

Lalu Allah datangkan sedikit ujian untuk golongan kaya.Selama ini kita melihat bencana terjadi di kawasan golongan lemah, jarang kita dengar kejadian berlaku di kawasan mereka yang berada.Jika dilihat secara kasar ada beza ujian Allah kepada golongan kaya dan susah.Orang di atas bila jatuh dia akan terasa lebih sakit kerana dia berada di kedudukan yang tinggi.


Sebaliknya orang yang di bawah kalau jatuh,tidaklah terasa sangat sakitnya.Kerana orang susah sudah selalu dalam penderitaan tetapi bagi orang kaya satu kesusahan baginya adalah suatu ujian yang cukup besar.Sebab itu apabila sesuatu musibah berlaku semua pihak perlu insaf dan bersikap adil dengan menyalahkan diri sendiri tanpa menunding telunjuk menyalahkan sepenuhnya kepada orang lain.


أفأمن أهل القرى أن يأتهم بأسنا بياتا وهم ناءمون . أوأمن أهل القري أن يأتيهم بأسنا ضحى و هم يلعبون



Firman Allah yang bermaksud: (Apakah penduduk sebuah negeri sentiasa merasa aman sedangkan bala Allah boleh berlaku pada malam hari,ketika mereka nyenyak tidur dan bala juga boleh berlaku di siang hari sewaktu mereka leka bermain.)


Surah al A’araf : 97 - 98


Bala boleh berlaku secara tiba2 siang atau malam tanpa amaran. Allah juga mengingatkan mana2 orang2 yang mewah di muka bumi jangan terlalu yakin bahawa kehidupan mereka tidak di timpa bencana. Manakala isyarat daripada Allah swt bila mana Allah mengkehendaki suatu keruntuhan dan kehancuran Allah akan biarkan golongan mewah leka melakukan kemaksiatan.Kehancuran bukan merujukan kepada kes tsunami dan tanah runtuh sahaja tetapi merujuk kepada umum.


Dengan bala itu,sepatutnya membuka mata hati supaya segera bertaubat, mentaati dan berserah diri hanya kepada Allah dan jangan sesekali melawan. Tidak susah untuk menjadi seorang yang taat kepada Allah iaitu jadikan Al-quran dan sunnah rasulullah sebagai pedoman hingga akhir hayat. Itulah panduan yang lengkap lagi sempurna,celupan dan corak kehidupan yang sebenar yang mesti dituruti setiap manusia kerana Allah lah yang mencipta alam,maka Dia mengetahui apa yang baik dan mudharat kepada manusia.


Sekiranya kita menolak Al-quran dan As-sunnah sebagai ikutan,dan kita memilih jalan selain yang di tetapkan oleh Allah maka tunggulah Allah kata,akan datang kepada kamu azab dan siksaan yang tidak siapapun dapat menolong.Oleh itu,dalam kita menghadapi musibah,bencana dan malapetaka maka ada pengajaran penting yang perlu direnung dan diambil oleh orang2 yang beriman.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin