Khamis, 13 Oktober 2011

KAJIAN SAINTIS.


 
Oleh : NARONGCHAI ABDULLAH 
UNIVERSITI KING CHULALONGKORN.
 
 
Istilah mengIslamkan sains seakan-akan menjadi satu gelombang baru untuk para saintis Islam membuktikan kebenaran Islam. Pengislaman sains ialah satu cara untuk memaparkan ilmu sains sebagai sejajar dengan ajaran Islam. Gerakan ini menggunakan penemuan-penemuan sains moden dan memadankannya dengan ayat-ayat Al-Quran yang difikirkan boleh diterima akal. Di antaranya ialah penemuan sains berkenaan bumi ini bulat dan memadankannya dengan ayat ke-19 Surah Al-Hijr atau memadankan Surah Ar-Rum ayat ke-48 dengan pemahaman sains berkenaan kitaran hujan. Terkini, apabila Teori Letupan Besar (Big Bang) oleh mulai diterima oleh masyarakat sains kontemporari menggantikan Teori Steady-State oleh Fred Hoyle, pada masa yang sama dikeluarkan juga dalil daripada Al-Quran (ayat ke-30, Surah Al-Anbiya) yang telah lama menyokong penemuan saintifik ini. Para pengusul dalil ini membuat tafsiran berdasarkan dua kata dasar bahasa Arab dalam ayat tersebut, ratq bermaksud ‘bercantum’ dan fataq yang bermaksud ‘memisahkan atau membelahkan’. Dengan erti kata lain, Islam itu sendiri sudah lama membuktikan teori letupan agung kerana ianya sudah dinyatakan di dalam ayat Al-Quran yang berumur lebih daripada 1400 tahun. Cara pemikiran ini dirancakkan lagi di dalam buku-buku karya Harun Yahya dari Turki. Pembaharuan berfikir secara saintifik di dalam membuktikan kebenaran Islam sebenarnya adalah satu trend yang sihat sebagai satu lagi wadah dakwah yang mencerminkan budaya umat Islam berfikir sudah berubah. Sebagai contoh nilai bantu wadah dakwah ini, apabila bukti saintifik yang menunjukkan satu rekahan yang begitu panjang di permukaan bulan sepadan dengan mukjizat Nabi Muhammad SAW yang telah membelah bulan apabila dipinta oleh orang-orang Quraisy telah membuatkan manusia barat berbondong-bondong menjadi ‘saudara baru’ memeluk Islam.

Kepasifan dalam bacaan

Sebenarnya, kebanyakan umat Islam adalah pembaca-pembaca yang pasif walaupun ayat-ayat Al-Quran itu sendiri mengajak mereka untuk berfikir secara kritis dan inovatif. Sebagai contoh, Teori Letupan Besar telah berada di dalam dada Al-Quran selama lebih daripada 1400 tahun tetapi tiada seorang pun umat Islam yang menyedari akan tujuan sebenar ayat tersebut. Surah ini sudah dibaca oleh berjuta-juta umat Islam dari dulu sehingga sekarang tetapi tiada seorang pun yang berhenti sejenak dari bacaan mereka dan merenung dengan kritis maksud di sebaliknya. Kemudian dengan sabarnya menunggu waktu malam untuk melihat langit di atasnya untuk memerhati apakah ayat itu cuba menyampaikan sesuatu berkenaan langit dan bumi. Mungkin dulu ianya satu. Selepas membuat pemerhatian dan mendapat keyakinan bahawa langit dan bumi mungkin pada suatu masa dahulu bercantum, mulai mencipta radas-radas dan alat-alatan saintifik untuk membuktikan pemerhatiannya sekaligus membenarkan ayat-ayatNya. Tugasan ini mungkin rumit dan meletihkan tetapi ianya juga salah satu wadah jihad baru dan terkini untuk sarjana-sarjana Islam. Sebaliknya, apa yang berlaku adalah hampir kesemua sarjana dan pemikir Islam kontemporari hanya menunggu ‘durian runtuh’ dan menikmati hasil penat lelah pemikir-pemikir yang mencipta penemuan tersebut. Jika kita membilang sudah berapa banyak penemuan sains yang sepadan dengan dalil-dalil Al-Quran yang dibaca oleh Muslim setiap hari, mungkin sudah ramai penerima hadiah Nobel terdiri daripada umat Islam dan bukannya orang Yahudi. Di dalam artikel ini, saya akan cuba memperkenalkan cara untuk memanfaatkan kaedah-kaedah sains untuk menyelesaikan permasalahan umat Islam masa kini. Mungkin ada sarjana-sarjana Islam akan membantah kerana Islam tidak boleh di’sains’kan sepertimana ilmu laduni (Ilmu yang diturunkan oleh Allah secara langsung kepada manusia). Dalam erti kata lain, Islam tidak boleh diukur oleh radas-radas dan alat-alat saintifik. Sebenarnya, Islam itu sendiri mempunyai cabang ilmu yang bersifat mengukur iaitu ilmu Fikah. Ilmu fikah menyerupai ilmu Fizik di dalam sains di mana ianya melibatkan akal kerana sains lebih bersifat akal. Ini bermakna Fiqah adalah cabang ilmu di dalam Islam yang mengkaji suatu permasalahan ummah yang boleh diukur, dikaji dan diulangi.       

Kaedah kontemporari dalam menetukan arah kiblat

Kebanyakkan saudara baru apabila berhadapan dengan permasalahan arah kiblat selalunya merujuk kepada buku oleh Ahmed Galwash yang menyatakan untuk mencari arah kiblat yang betul adalah dengan mengunakan Peta Mercator, kemudian letakkan satu hujung pembaris ke arah si pencari berdiri dan satu hujung pembaris lagi pada arah Mekah, buat satu garisan menggunakan pen dan itulah arah kiblat. Ramai juga muslim kontemporari menggunakan Konsep Bulatan Agung (Great Circle Concept) yang selalunya digunakan dalam penerbangan. Jarak bulatan agung ditakrifkan sebagai jarak terpendek di antara dua titik pada permukaan satu sfera. Kaedah pencarian arah kiblat yang tepat menggunakan konsep bulatan agung telah dicipta oleh Fred Sawyer III, seorang ahli matematik. Satu kaedah bergeometri juga diperkenalkan dengan menggunakan ukuran darjah satu sudut di antara utara dan kedudukan seseorang kearah Kaabah. Sudut itu dipanggil azimuth, daripada perkataan Arab samt yang bermakna arah.
Walaubagaimanapun, permasalahan arah kiblat kebanyakkan diselesaikan oleh mereka yang telah dilahirkan Muslim lebih bersifat santai kerana perolehan pengetahuan dan pengalaman yang didedahkan sejak mereka di dalam buaian dan boleh dibahagikan kepada dua kategori; mengikut cara tradisi dan menggunakan kaedah bermatematik. Kompas kiblat sebenarnya adalah evolusi daripada kaedah bermatematik. Kaedah tradisi termasuklah, “Jika anda boleh melihat Kaabah, maka itulah arah kiblat’ atau ‘Jika anda berada di Mekah, ikut arah di mana penduduk asal itu menghadap’. Tetapi masalah menjadi semakin rumit apabila seseorang Muslim itu tidak tinggal di Mekah. Maka pelbagai petua dicipta seperti mengikut arah angin tertentu atau teruskan solat tanpa mengetahui arah kiblat kerana empat dinding Kaabah mengala ke semua arah. Kemudian kaedah bermatematik dicipta, atau kuasi-matematik. Secara sejarahnya, masalah paling utama dalam menggunakan kaedah bermatematik adalah tiada ilmuwan boleh menentukan longitude sesuatu tempat secara tepat. Maka, kaedah bermatematik adalah paling berkesan tetapi dilemahkan dengan faktor geografi. Oleh kerana itu, walaupun kaedah bermatematik lebih maju dan tepat, tetapi keputusannya – mengikut penemuan terkini – tersasar. Ada usaha fuqaha beraliran sekular menggunakan pengiraan trigonometri. Ianya dikira menggunakan lokasi koordinat seorang muslim, koordinat Kaabah (atau Mekah), dan satu formula trigonometri bersfera mudah untuk menentukan bulatan agung yang di antaranya menggunakan kaedah trigonometri seperti sine dan cosines dan kadangkala menggunakan sektor kuadran tangents dan cotangents.           
                                         

Perselisihan dalam menentukan arah mengakibatkan perpecahan

Sepanjang sejarah Islam, ahli-ahli astronomi Islam telah menghabiskan masa mereka untuk menentukan arah kiblat dan mencipta alat-alat seperti astrolab, di mana kemudiannya menjadi alat yang terpenting untuk pelayaran dan penjelajahan tetapi mengabaikan persoalan penyatuan umat Islam yang sepatutnya diukir rapi di dalam alat penciptaan mereka.Perlu diingati, kiblat pertama umat Islam sebenarnya bukan Kaabah tetapi Jerusalem dan umat terdahulu berkongsi arah dengan orang Yahudi dan kemudiannya arah kiblat telah berubah selama-lamanya ke Kaabah oleh Nabi Muhammad SAW. Perubahan ini memberi identiti sendiri kepada umat Islam supaya berbeza daripada orang Kristian dan orang Yahudi. Oleh itu, kiblat seolah-olah menjadi urat nadi umat Islam. Persoalan arah kiblat menjadi mudah di negara di mana penduduknya adalah majoriti Islam kerana telah dijawab beratus tahun dahulu oleh nenek moyang mereka yang juga beragama Islam. Tetapi oleh kerana proses mobiliti dan penyebaran populasi yang dibawa oleh sejarah pengkolonian, pembaharuan oleh era globasisi dan penghijrahan umat Islam secara besar-besaran telah mencipta satu keperluan untuk menentukan arah kiblat yang lebih tepat di negara-negara yang mempunyai Islam minoriti seperi Amerika, Australia dan New Zealand. Contohnya,kebanyakkan masjid-masjid pendatang di Detroit, Amerika, ketika dulu menghadap Timur atau tenggara. Kemudiannya pada tahun 1978 seorang Fuqaha Islam, S. Kamal Abdali, telah mencadangkan bahawa arah kiblat bagi Amerika Utara adalah di Timur Laut dan cadangan ini diterimapakai di Amerika Utara sehingga kini.
Malangnya, permasalahan arah kiblat menjadi semakin rumit apabila melibatkan perbezaan mazhab dan pada akhirnya umat Islam berpecah-belah. Lebih memalukan, di dalam era matematik, geografi dan komputer ketika sains pelayaran, pengiraan dan Cartography mencapai kemuncaknya, dan dengan penciptaan teknologi terkini, orang bukan Islam tidak menemui masalah di dalam mencari arah untuk belayar sehingga ke kutub utara dan mengembara hingga ke bulan, namun umat Islam masih tidak mempunyai persetujuan di dalam isu yang kecil ini. Diceritakan cara menentukan arah kiblat bagi masjid baru di Tierra del Fuego adalah dengan memanggil seoarang Fuqaha dari Algeria dan mendengar pendapatnya dan apabila masjid itu siap dibina, seorang lagi Fuqaha ternama Islam melawat masjid tersebut telah memberi pendapat yang berbeza berkenaan arah kiblat. Fatwa secara subjektif ini telah membuatkan Islam amat sukar diterima di benua Amerika. Kaedah memberi fatwa secara subjektif ini juga telah mencipta jurang baru sesama umat Islam dan akhirnya mengakibatkan perpecahan. Sewajarnya, kaedah memberi fatwa yang bertunjangkan ijtihad bersandarkan dengan fakta yang lebih bersifat saintifik supaya mudah diterima akal.

Satu Penyelesaian: Projek Satu Arah Kiblat   

Isu ini sebolehnya tidak boleh dipandang enteng oleh umat Islam terutamanya sarjana-sarjana Islam. Oleh itu, satu projek yang dinamakaan ‘Satu arah kiblat’ dicipta oleh saya dengan khidmat nasihat oleh seorang ulama terkenal United Kingdom telah dilancarkan. Tujuan utama projek ini adalah untuk menentukan arah kiblat secara saintifik demi menyatukan umat Islam di samping memberi satu kaedah baru kepada dunia Fikah berkenaan ijtihad. Seperti yang telah dibincangkan, terdapat dua cara menentukan arah kiblat iaitu (1) cara tradisi dan (2) kaedah bermatematik, tetapi kini kami memperkenalkan kaedah ketiga iaitu secara kaedah saintifik. Kaedah ini diinspirasikan daripada satu ayat Al-Quran (An-Nahl 16:49) “Dan kepada Allah sajalah bersujud segala apa yang berada di langit dan semua makhluk yang melata di bumi dan (juga) para malaikat, sedang mereka (malaikat) tidak menyombong diri”. Kami menyimpulkan ‘arah penduduk bumi bersujud kepada Allah’ adalah Kaabah dan kami juga menyimpulkan semua makhluk di bumi (samada yang bernyawa atau tidak) mungkin mempunyai cara mereka yang tersendiri untuk bersujud. Jika mengambil analogi dari cara solat manusia, sisi depan manusia adalah penting dalam solat dan dikehendaki sentiasa menghadap kiblat. Maka kami cuba mencari benda atau alat  yang mempunyai sisi depan secara tetapnya menghadap kiblat. Dan kami mendapati piring satelit (satellite dish) memenuhi keperluan tersebut kerana menghala ke Kaabah secara tetap. Sebagai bukti, jika anda berada di Malaysia, cuba perhatikan arah piring satelit Astro dan arah mana-mana masjid yang berdekatan. Sepanjang pemerhatian saya, hampir kesemua piring satelit Astro menghadap ke arah kiblat. Ketepatan arah kiblat menggunakan arah piring satelit sedang ingin kami buktikan dan disokong oleh data berstatisik yang telah kami kumpul dan sahkan. Untuk memastikan bahawa kaedah ini boleh diterima pakai di seluruh dunia, kami akan berusaha mengumpul data ‘arah piring satelit’ di segenap penjuru dunia. Dengan data yang akan dikumpul, maka kesimpulan dapat dibuat secara statistik sama ada kedudukan piring satelit di seluruh dunia kesemuanya menghadap satu arah iaitu Kaabah. Jika kesimpulan berstatistik mendapati kesemua piring satelit di seluruh dunia menghadap Kaabah maka satu alat baru dapat dicipta dengan memahami lebih lanjut fenomena ini dan sekaligus meredakan perselisihan di antara umat Islam masa kini. Seperti dinyatakan, kompas kiblat datangnya daripada evolusi kaedah bermatematik yang bergantung kepada ketepatan koordinat sesuatu lokasi dan seperti yang dibincangkan masih lagi diragui ketepatannya.

Persoalan mencari arah kiblat mungkin kelihatan tersangat remeh. Perlu ditekankan disini, penemuan sains sebenarnya bukannya bermula dengan persoalan yang maha besar seperti bagaimana caranya menghantar manusia ke bulan. Tetapi ianya bermula dengan persoalan yang tidak langsung memberi manfaat kepada manusia pada masa itu dan kelihatan amat remeh seperti ‘Kenapa buah epal jatuh ke bumi dan tidak ke langit’. Fenomena ini sudah dilihat oleh semua manusia tetapi orang yang pertama berdiri untuk menjawab persoalan ini adalah Isaac Newton. Kesan dari satu persoalan yang maha remeh ini telah membolehkan Yuri Gagarin menjadi manusia pertama ke angkasa dan Neil Armstrong menjadi manusia pertama menjejak kaki ke bulan. Dengan kata lain, proses di dalam menjawab persoalan itu sendiri sebenarnya menjadi ukuran kerana si pencari itu bukan sahaja terpaksa mecipta kaedah-kaedah terbaru untuk menjawab persoalan yang remeh itu bahkan terpaksa mencipta sendiri radas-radas dan alat-alat ukuran yang jitu dan boleh dipercayai. Di dalam kesempatan ini, saya ingin memohon kerjasama semua Muslimin dan Muslimat supaya dapat berganding bahu untuk membantu saya melaksanakan projek ini. Kami dalam peringkat membina laman web sebagai alat untuk pengumpulan data. Tujuan pembinaan laman web ini adalah untuk meminta kerjasama individu-individu Muslim memberi arah mana-mana piring satelit yang mereka jumpai dengan pengesahan daripada arah masjid yang berdekatan dan juga daripada kompas kiblat. Walaupun kompas kiblat kurang tepat tetapi penggunaannya masih lagi boleh diterima pakai pada peringkat pengumpulan data. Semoga projek ini dapat menjadi satu nafas baru kepada penyatuan umat Islam di seluruh dunia.         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin