Doa bermaksud memohon dan meminta.
Kedudukan Doa di sisi Syariat Islam:
Doa adalah ibadah sebagai mana sabda Nabi s.a.w:
الدعاء هو العبادة
Maksudnya: “Doa adalah Ibadah”. [Ashabus Sunan-sahih-].
Allah Ta’ala telah menamakan doa sebagai ibadah dalam firman-Nya:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
Maksudnya: dan Tuhan kamu
berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa
permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong daripada
beribadat (berdoa) kepadaKu, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan
hina.” [Ghafir: 40].
Maka apabila telah diketahui doa itu adalah ibadah, maka tertentulah ianya semata-mata untuk Allah kerana firman Allah Ta’ala:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا
Maksudnya: “dan sembahlah (beribadatlah) kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun (dalam ibadah kepada-Nya)…” [al-Nisaa: 36].
Bahagian Doa dan Jenis-jenisnya:
Doa terbahagi kepada dua bahagian:
Pertama: Doa
Ibadah iaitulah semua bentuk ketaatan kepada Allah Ta’ala; solat,
puasa, zakat, puasa, haji, sujud, rukuk, taubat, al-khauf (takut),
al-Hubb (cinta), al-Inabah, al-khusyu’, al-khudu’, dan lain-lain lagi.
(secara ringkasnya doa ibadah adalah semua ibadah).
Kedua: Doa Masalah iaitulah: “Meminta apa yang membawa manfaat kepada si peminta atau menolak kemudaratan daripadanya”. [Taisir al-Aziz al-Hamid, 176].
Antara jenis utama Doa Masalah adalah:
Pertama: al-Isti’azah iaitulah memohon perlindungan daripada sesuatu yang menakutkan.
Kedua: al-Istighasah iaitulah memohon pertolongan ketika berada dalam keadaan yang mendesak.
Ketiga: Al-Isti’anah iaitulah memohon pertolongan.
Demikian juga termasuk dalam doa masalah semua jenis permohonan kebaikan seperti memohon rezeki, anak, hujan, dan permohonan menolak sebarang bala.
Hubungan Antara Doa Masalah dan Doa Ibadah:
Kedua-dua bahagian doa ini adalah ibadah kepada Allah Ta’ala dan tidak boleh diubah kepada selain-Nya.
Doa Ibadah melazimkan doa masalah dan doa
masalah mengandungi padanya doa ibadah. Maka tidak ada beza antara
orang yang sujud kepada berhala dengan orang yang meminta rezeki kepada
berhala kerana kedua-dua amalan ini adalah syirik.
Kedudukan doa ibadah jika diubah kepada
makhluk menjadi syirik adalah amat jelas, namun yang menjadi kesilapan
kebanyakan manusia adalah meminta doa masalah kepada makhluk. Ini banyak
terjadi dalam kalangan kaum musyrikin Mekah dahulu dan musyrikin zaman
kita ini sama ada yang bergelar muslim atau pun tidak.
Wajib Mentauhidkan Allah dalam Doa Masalah:
Setiap perkara yang hanya mampu diberi
oleh Allah Ta’ala maka wajib mentauhidkan permohonan kepada-Nya, jika
seseorang meminta kepada makhluk sesuatu yang diluar kemampuan makhluk
pada adatnya maka dia telah melakukan syirik.
Misalnya: meminta syurga kepada makhluk,
meminta diselamatkan daripada nereka daripada wali atau nabi, meminta
diampunkan dosa kepada makhluk seperti amalan kaum Krsitian,
mengharapkan rezeki daripada selain Allah ta’ala dan seumpamanya.
Dalil-dalil berkenaan perkara ini adalah:
Firman Allah Ta’ala:
وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ
لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا
يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ
Maksudnya: dan sesiapa yang
menyeru Tuhan yang lain bersama-sama Allah, dengan tidak berdasarkan
sebarang keterangan mengenainya, maka sesungguhnya hitungannya (dan
balasan amalnya yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya.
Sesungguhnya orang-orang yang kafir tidak akan berjaya. [al-Mukminun: 117].
Maka Allah menamakan mereka yang menyeru selain-Nya sebagai orang-orang yang kafir.
Firman Allah Ta’ala:
وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ
Maksudnya: “dan mintalah kepada Allah daripada kelebihan-kelebihanNya…”.[al-Nisaa: 32]
Firman Allah Ta’ala:
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ
Maksudnya: “dan janganlah kamu menyeru bersama Allah sembahan selain-Nya, tiada semabahan yang berhak disembah selain Dia…” [al-Qasas: 88].
Firman Allah ta’ala:
إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ
أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ
اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ
الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Maksudnya: “Kamu hanyalah
menyembah berhala-berhala yang diperbuat oleh orang, tidak menyembah
Allah yang mencipta segala-galanya, dan kamu hanya mengadakan
penyembahan yang dusta. Sesungguhnya mereka yang kamu sembah yang lain
dari Allah itu, tidak berkuasa memberi rezeki kepada kamu; oleh itu
carilah rezeki dari sisi Allah, dan Sembahlah akan Dia, serta
bersyukurlah kepadaNya; (ingatlah), kepada Allah jualah kamu akan
dikembalikan.” [al-‘Ankabut: 17].
Firman Allah Ta’ala:
وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا
رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ
مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا
لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ
أَصْحَابِ النَّارِ
Maksudnya: dan apabila manusia
disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya dengan
keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah
memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadanya, lupalah ia
akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu
dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan
dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya):
“Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara,
Sesungguhnya engkau dari penduduk neraka.” [al-Zumar: 8].
Dalam ayat di atas ini, Allah mencela
perbuatan kaum musyrikin Mekah yang berdoa kepada Allah secara ikhlas
dan tidak syirik kepadaNya dalam doa masalah apabila ditimpa kecelakaan
dan bala bencana, namun apabila mereka diberi kesenangan mereka syirik
kepada Allah dengan menyembah berhala dan berdoa kepada berhala itu
pula.
Firman Allah Taala dalam hadis qudsi:
يَا عِبَادِى إِنِّى حَرَّمْتُ الظُّلْمَ
عَلَى نَفْسِى وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلاَ تَظَالَمُوا يَا
عِبَادِى كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ فَاسْتَهْدُونِى
أَهْدِكُمْ يَا عِبَادِى كُلُّكُمْ جَائِعٌ إِلاَّ مَنْ أَطْعَمْتُهُ
فَاسْتَطْعِمُونِى أُطْعِمْكُمْ يَا عِبَادِى كُلُّكُمْ عَارٍ إِلاَّ مَنْ
كَسَوْتُهُ فَاسْتَكْسُونِى أَكْسُكُمْ يَا عِبَادِى إِنَّكُمْ تُخْطِئُونَ
بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا
فَاسْتَغْفِرُونِى أَغْفِرْ لَكُمْ
Maksudnya: “wahai para hamba-Ku
sesungguhnya Aku telah mengharamkan zalim ke atas diri-Ku dan Aku
jadikannya haram antara kamu maka janganlah kamu berbuat zalim antara
satu sama lain, wahai para hamba-Ku, kamu semua sesat kecuali yang Aku
beri petunjuk maka mintalah hidayah daripada-Ku maka Aku akan beri kamu
petunjuk, wahai para hamba-Ku, semua kamu lapar kecuali yang Aku beri
makan maka mohonlah makanan daripadaKu maka Aku akan beri dia makanan,
wahai para hamab-Ku, semua kamu bogel kecuali yang Aku beri pakaian maka
mintalah pakaian daripadaKu maka aku akan pakaikan dia pakaian, wahai
para hamba-Ku, semua kamu bersalah (berdosa) pada malam dan siang
sedangkan Aku Maha Mengampunkan dosa semuanya maka mintalah ampun kepada
Aku maka Aku ampunkan…” [Muslim].
Sabda Nabi s.a.w:
إذا سألت فاسأل الله وإذا استعنت فاستعن بالله
Maksudnya: “Jika kamu meminta sesuatu maka mintalah kepada Allah dan jika kamu meminta tolong mintalah tolong daripada Allah” [al-Tarmizi, sahih].
Ini semua adalah dalil yang jelas dan
khusus menunjukkan wajibnya mentauhidkan Allah dalam doa sama ada doa
masalah mahupun doa ibadah. Dalil tonggak atas semua ini adalah firman
Allah Ta’ala:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا
Maksudnya: “dan sembahlah (beribadatlah) kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun (dalam ibadah kepada-Nya)…” [al-Nisaa: 36].
Telah tsabit sebagaimana yang dinyatakan
pada permulaan artikel ini bahawa Nabi s.a.w menyatakan: “Doa itu adalah
ibadah”, maka semua jenis ibadah tidak boleh diubah kepada selain Allah
Ta’ala.
Hukum Doa kepada Selain Allah Ta’ala:
Hukum berdoa kepada selain Allah Ta’ala
adalah Syirik Akbar yakni syirik yang menyebabkan pelakunya terkeluar
daripada Islam, nauzubillah min zalik.
Perbuatan berdoa kepada selain Allah
adalah ‘ain syirik kaum musyrikin terdahulu di mana mereka meminta
kepada berhala-berhala mereka, para Nabi, Malaikat, dan Jin untuk
menunaikan hajat mereka yang hanya boleh ditunaikan oleh Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala berfirman:
وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا
يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا
عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي
السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا
يُشْرِكُونَ
Maksudnya: dan mereka menyembah
yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan mudarat
kepada mereka dan tidak dapat mendatangkan manfaat kepada mereka dan
mereka pula berkata: “Mereka (yang kami sembah itu) ialah
pemberi-pemberi syafaat kepada kami di sisi Allah”. Katakanlah (Wahai
Muhammad): “Adakah kamu hendak memberitahu kepada Allah akan apa yang
Dia tidak mengetahui adanya di langit dan di bumi (padahal Allah
mengetahui segala-galanya)? Maha suci Allah dan tertinggi keadaannya
dari apa yang mereka sekutukan.” [Yunus: 18]
Firman Allah Ta’ala:
أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ
وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا
لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ
فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ
كَاذِبٌ كَفَّارٌ
Maksudnya: Ingatlah! (hak yang
wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala Ibadat dan bawaan yang
suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang
mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil
berkata): “Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka
mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”, – Sesungguhnya
Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak
melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya.
Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang
yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur
(dengan melakukan syirik). [al-Zumar: 3].
Kaum musyrikin Mekah tidak menyembah
berhala dengan iktiqad bahawa berhala-berhala mereka atau malaikat atau
nabi atau orang soleh yang mereka sembah itu mempunyai kuasa mudarat dan
manfaat tetapi kerana: supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya, dan kerana: “Mereka (yang kami sembah itu) ialah pemberi-pemberi syafaat kepada kami di sisi Allah”.
Adapun bila ditanya kepada mereka
siapakah yang mencipta langit dan bumi dan pemilik segala isi ‘alam ini
maka mereka berkata: Allah:
قُلْ لِمَنِ الْأَرْضُ وَمَنْ فِيهَا إِنْ
كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (84) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
(85) قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ
الْعَظِيمِ (86) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ (87) قُلْ
مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ
عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (88) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ
فَأَنَّى تُسْحَرُونَ (89)
Maksudnya: Tanyakanlah (Wahai Muhammad): “Kepunyaan siapakah bumi ini dan Segala Yang ada padanya, kalau kamu mengetahui?”
mereka akan menjawab: “Kepunyaan Allah”. katakanlah: “Mengapa kamu tidak mahu ingat (dan insaf)?”
Tanyakanlah lagi: “Siapakah Tuhan yang memiliki dan mentadbirkan langit yang tujuh, dan Tuhan Yang mempunyai Arasy yang besar?”
mereka akan menjawab: “(Semuanya) kepunyaan Allah”. katakanlah: “Mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?”
Tanyakanlah lagi: siapakah yang
memegang Kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta ia dapat melindungi
(segala-galanya) dan tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi
daripada kekuasaannya? (Jawablah) jika kamu mengetahui!”
mereka akan menjawab:
“(Segala-galanya) dikuasai Allah”. katakanlah: “Jika demikian, Bagaimana
kamu tertarik hati kepada perkara yang tidak benar?” [al-Mukminun: 84-89].
Kata Imam Ibn Katsir r.h berkenaan ayat ini:
يقرر تعالى وحدانيته، واستقلاله بالخلق
والتصرف والملك، ليرشد إلى أنه الذي لا إله إلا هو، ولا تنبغي العبادة إلا
له وحده لا شريك له؛ ولهذا قال لرسوله محمد صلى الله عليه وسلم أن يقول
للمشركين العابدين معه غيره، المعترفين له بالربوبية، وأنه لا شريك له
فيها، ومع هذا فقد أشركوا معه في الإلهية، فعبدوا غيره معه، مع اعترافهم أن
الذين عبدوهم لا يخلقون شيئًا، ولا يملكون شيئًا، ولا يستبدّون بشيء، بل
اعتقدوا أنهم يقربونهم إليه زلفى
Maksudnya: “Allah Ta’ala mentaqrirkan
(menegaskan) keesaan-Nya dan bersendirian-Nya dalam penciptaan dan
pentadbiran dan pemerintahan/pemilikan untuk menunjukkan bahawa Dia lah
yang tiada sembahan yang berhak disembah selain Dia, dan tidak patut
ibadat melainkan kepada Dia sahaja tanpa sekutu bagiNya; oleh itu Dia
berkata kepada utusan-Nya Muhammad s.a.w supaya dia berkata kepada kaum
musyrikin yang menyembah bersamaNya selainNya, yang
mana mereka itu mengakui keesaanNya dalam Rububiyah dan tiada sekutu
bagiNya padanya (Rububiah) namun mereka mensyirikkanNya dalam Ilahiah
maka mereka menyembah selainNya bersama dengan-Nya dalam keadaan mereka
mengaku bahawa apa yang mereka sembah itu tidak mencipta sesuatu, tidak
memiliki sesuatu, tidak menguasai sesuatu, bahkan mereka beriktiqad
semabahan-sembahan mereka itu medekatkan mereka kepadaNya (Allah)
sedekat-dekatnya”. [Tafsir al-Qur’an al-Azim, 5/489].
Maka mereka yang berdoa dan memohon
sesuatu kepada makhluk sedangkan perkara itu hanya mampu diberi oleh
Allah sahaja walaupun mereka beriktiqad kuasa manfaat dan mudarat berada
di tangan Allah, mereka ini telah pun terjebak ke dalam syirik akbar
iaitulah agama Abu Lahab dan Abu Jahal, nauzubillah min zalik.
Hukum Meminta Bantuan Makhluk:
Harus meminta bantuan makhluk dalam perkara yang memang berada dalam kuasa mereka selama mana hati beriktimad (bersandar) kepada Allah Ta’ala.
Misalnya, jika ada binatang buas maka
harus kita meminta bantuan mereka yang ahli dan ada senjata untuk
membunuhnya, jika kita diserang musuh maka harus kita meminta tolong
orang yang hadir dan mampu untuk membantu kita melawannya.
Dalil perkara ini adalah firman Allah:
وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ
غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا
مِنْ شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ
شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى
عَلَيْهِ
Maksudnya: “dan masuklah ia ke
bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu
didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, – seorang dari
golongannya sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. maka
orang yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang
dari pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu
mati...”.[al-Qasas: 15].
Kata Syeikh al-Qar’awi –rahimahullah-:
أن الآية تفيد جواز الاستغاثة بالمخلوق فيما يقدر عليه
Maksudnya: “bahawa ayat ini memberi faedah: harus meminta bantuan kepada makhluk dalam perkara yang mereka mampu lakukannya”. [al-Jadid fi Syarhi Kitab al-Tauhid].
Adapun orang yang telah mati, mereka tidak mampu melakukan apa-apa jua sekalipun sebagaimana firman Allah Ta’ala:
وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ
Maksudnya: dan (engkau Wahai Muhammad) tidak dapat menjadikan orang-orang yang di dalam kubur mendengar (dan menerimanya). [Fatir: 22].
Sabda Nabi s.a.w:
إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ
عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ
عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
Maksudnya: “Jika telah mati
seorang manusia, terputuslah daripadanya segala amalannya kecuali tiga
perkara: Sedekah Jariah atau Ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak
soleh yang mendoakannya”. [Muslim].
Demikian juga Allah mencela mereka yang
menyeru Jin dengan firmanNya menceritakan perkataan Jin yang beriman
berkenaan keadaan mereka semasa Jahiliah:
وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا
Maksudnya: `Dan bahawa
sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia,
menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada
ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan
golongan jin bertambah sombong dan jahat. [al-Jinn: 6].
Difahami daripada ayat ini, perbuatan
menyeru Jin adalah syirik dan kufur kepada Allah Ta’ala kerana warid
tafsiran daripada salaf makna kalimah: ‘rahaqa’ adalah kufur dan kata
Imam al-Qurtubi r.h:
“Tidak tersembunyi lagi bahawa
meminta perlindungan dengan jin yakni meminta perlindungan kepada selain
Allah adalah syirik dan kufur”. [Tafsir al-Qurtubi,19/10].
Allah Ta’ala telah menafikan segala
sembahan-sembahan kaum musyrikin Mekah memiliki apa-apa keupayaan untuk
memberi apa yang mereka minta kepadanya daripada menunaikan hajat,
memberi rezeki, menolak mudarat, dan membawa manfaat. Firman Allah:
ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ (13)
إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا
اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا
يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ (14) يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ
الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (15)
Maksudnya: yang melakukan
semuanya itu ialah Allah Tuhan kamu, bagiNyalah Kuasa pemerintahan;
sedang mereka yang kamu sembah – yang lain dari Allah – tidak mempunyai
sesuatu pun walau senipis selaput biji kurma. kalau kamu memohon kepada
mereka (yang kamu sembah itu): mereka tidak mendengar permohonan kamu,
dan kalaulah mereka mendengar pun, mereka tidak dapat memberikan apa
Yang kamu pohonkan itu; dan pada hari kiamat pula mereka mengingkari
perbuatan syirik kamu. dan (ingatlah) tidak ada yang dapat memberi tahu
kepadamu (Wahai Muhammad, akan hakikat yang sebenarnya) seperti yang
diberikan Allah yang Maha mendalam pengetahuanNya. (oleh kerana Allah
Menguasai segala-galanya, maka) Wahai umat manusia, kamulah yang
sentiasa berhajat kepada Allah (dalam Segala perkara), sedang Allah Dia
lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. [Fatir: 13-15].
Allah Ta’ala menafikan sembahan-semabahan
kaum musyrikin ini memiliki selaput biji kurma sekalipun dan
menyatakan, segala sembahan kaum musyrikin ini sama ada Wali, Nabi,
Malaikat, Jin, Berhala, dan lainnya pada hari kiamat akan berlepas diri
daripada perbuatan syirik kaum musyrikin ini.
Bahkan Iblis –Laknatullahi ‘alaih- sendiri akan berlepas diri daripada pengikut-pengikutnya sebagaimana firman Allah Ta’ala:
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ
الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ
فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ
دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا
أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ
إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ
لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya: dan berkatalah pula
Syaitan setelah selesai perkara itu: “Sesungguhnya Allah telah
menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu
lalu aku mungkiri janjiKu itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang
alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak
kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu
salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat
menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku.
Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan apa yang kamu
sekutukan daku dengannya”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang
meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi
sakitnya. [Ibrahim: 22].
Adapun dakwaan mereka yang menyembah Nabi
Muhammad s.a.w dan berdoa meminta Syafaat kepada baginda terutama
apabila menziarahi maqam baginda, ini juga Allah Ta’ala telah nafikan
kerana Syafaat itu di akhirat nanti hanya akan berlaku dengan izin Allah
kepada orang yang Allah reda, firmanNya:
وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى
Maksudnya: “dan mereka tidak memohon syafaat melainkan bagi sesiapa Yang diredhai Allah…” [al-Anbiya’: 28].
Firman Allah:
مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ
Maksudnya: tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. [al-Baqarah: 255].
Telah tsabit dalam hadis yang Sahih
bahawa Nabi s.a.w di akhirat nanti sebelum memberi Syafaat baginda akan
bersujud di hadapan Allah di Mahsyar terlebih dahulu memohon izin kepada
Allah dan baginda akan memuji Allah dengan pujian yang belum baginda
ketahui lagi melainkan baginda akan diilhamkan Allah akannya pada waktu
itu sahaja. Maka tidak sah menuntut Syafaat daripada Nabi s.a.w kerana
Syafaat itu milik Allah, bukan milik Rasulullah s.a.w.
Sabda Nabi s.a.w:
وإنما أنا قاسم والله يعطي
Maksudnya: “dan sesungguhnya aku hanyalah tukang bahagi sedangkan Allah jua yang memberi…” [al-Bukhari].
Nabi s.a.w menjelaskan tugas baginda
hanya menyampaikan dan membahagikan ilmu dan wahyu yang Allah berikan
kepada baginda, adapun pemberi sebenar dan pemilik hukum adalah Allah
Ta’ala sebagaimana firman Allah Ta’ala:
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
Maksudnya: Pemilik hari pembalasan [al-Fatihah: 4]
Selepas Allah Ta’ala menyatakan Dia lah
sebenarnya pemilik alam ini dan hari pembalasan dalam surah al-Fatihah
ayat 2-4, Allah berfirman memberi tunjuk ajar kepada manusia untuk
mentauhidkan-Nya dalam ibadat dan berdoa:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Maksudnya: “Hanya kepada Engkau sahajalah kami beribadat dan hanya kepada Engakau sahaja kami memohon pertolongan”. [al-Fatihah: 5].
Sebagaiman yang telah kita jelaskan, al-Isti’anah adalah salah satu jenis doa dan termasuk dalam Isti’anah adalah Istighasah.
Hukum Orang Yang Melakukan Syirik dalam Doa (Orang yang menyembah Kubur dan Wali):
Telah jelas bahawa perbuatan memohon doa
dan hajat kepada orang mati atau ghaib sama ada manusia, jin, wali,
Nabi, atau sebagainya adalah Syirik Akbar yang membawa kepada natijah
pelakunya menjadi KAFIR dan MURTAD-nauzubillah min zalik-.
Tauhid Ibadah adalah Tauhid yang paling
jelas dan menonjol bahkan ini adalah awal seruan para Nabi dan Rasul
sebagaimana firman Allah Ta’ala:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
Maksudnya: “dan Kami telah utuskan pada setiap umat itu Rasul supaya menyeru mereka: Hendaklah kamu menyembah Allah dan menjauhi Taghut..” [al-Nahl: 36].
Manakala Doa pula adalah Ibadat yang paling afdal dan istimewa sebagaimana sabda Nabi s.a.w:
ليس شيء أكرم على الله تعالى من الدعاء
Maksudnya: “Tiada suatu perkara pun yang lebih mulia pada Allah selain daripada Doa”. [al-Tarmizi, Ibn Majah, dan Ahmad- hadis hasan-].
Maka Hujah Allah Ta’ala dalam perkara ini
telah pun tegak dengan diutusnya Rasul daripada Nuh a.s sehingga lah
Muhammad s.a.w. Tidak dikecualikan dalam hukum syirik dan kufur atas
pelaku perbuatan ini kecuali atas mereka yang dipaksa (al-mukrah) dan
yang tergelincir lisan seperti mengucapkannya dalam keadaan hilang akal
atau mimpi.
Adapun mereka yang melakukan perbuatan ini atas dasar jahil maka mereka ini atas beberapa jenis:
Pertama: Baharu memeluk
Islam. Maka mereka ini diberi uzur kerana baharu memeluk Islam dan
diberitahu dan diajar bahawa perbuatan ini syirik, jika mereka terus
berdegil juga selepas diberitahu dan dibacakan ayat-ayat Allah yang
tersebut berkenaan masalah ini maka dia dihukum murtad.
Kedua: Mereka yang jahil
namun hidup di negeri kaum muslimin, di mana dakwah Tauhid berkumandang
di dalamnya, para Ulama Tauhid menyampaikan dakwah padanya, kitab-kitab
dan buku-buku sampai kepada mereka dan mereka mampu memahami makna
ayat-ayat al-Qur’an berkenaan masalah ini melalui terjemahan-terjemahan
al-Qur’an yang ada maka mereka ini tidak diberi uzur kerana kejahilan
mereka, bahkan mereka dihukum kafir serta merta dengan perbuatan mereka
dan pemerintah hendaklah meminta mereka mengucap dua kalimah syahadah
semula, jika enggan, dilalukan pedang di pundak-pundak mereka.
Ketiga: Mereka yang
tidak sampai dakwah seperti kaum yang hidup dalam hutan belantara tidak
mengenali tamadun, tiada pula sampai kepada mereka al-Qur’an dengan
kadar yang mereka boleh faham dalam bahasa mereka atau mereka yang
membesar dalam negeri yang tersebar padanya syirik dan sufiah dan tiada
langsung pendakwah Tauhid di negeri tersebut sekadar jika dia mencari
orang yang hendak mengajarkan dia Tauhid maka dia tidak akan jumpa.
Mereka ini diberi hukum Ahli Fatrah,
iaitu di dunia mereka dilakukan seperti kaum musyrik, tidak disolatkan
jika mereka mati, tidak ditanam di kubur kaum muslimin dan tidak boleh
bersolat dibelakang mereka, namun keadaan mereka di akhirat diserahkan
kepada Allah dan qaul yang rajih dalam masalah ini adalah mereka akan
diuji oleh Allah, barangsiapa yang berjaya dia selamat, barangsiapa yang
gagal dia akan menjadi ahli neraka-nauzubillah min zalik-.
Berkata Fadilatus Syaikh al-Muhaddis Abdul Muhsian al-‘Abbad –hafizahullah- :
“Adapun menyeru ahlinya (kubur) dan
beristighasah dengan mereka, meminta mereka menunaikan hajat dan
menghilangkan kesusahan demikian juga berdoa memohon kepada makhluk
ghaib (yang tidak hadir) daripada jin, manusia, dan malaikat maka ianya
adalah syirik yang mengeluarkan daripada agama, dan barangsiapa yang
begini halnya maka tidak boleh kita bersolat di belakangnya (berimamkan
dia), dan yang mati antara mereka (yang melakukan syirik ini) demikian
juga dia tidak dimandikan, tidak disolatkan, dan tidak ditanam di
perkuburan kaum muslimin dan tempat kembalinya adalah neraka dan kekal
di dalamnya seprti mana firman Allah Taala:
إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ
فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا
لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya
barangsiapa yang melakukan syirik kepada Allah maka Allah telah haramkan
atasnya syurga dan tempat kembalinya adalah nereka dan tiadalah bagi
orang-orang yang zalim (musyrik) itu pembantu”. [al-Maidah: 72].
Ini adalah hukum orang yang telah
tegak atasnya hujah, adapun orang yang belum tegak di atasnya hujah dan
hidup di negeri yang tidak mengenal Islam melainkan ghuluw kepada
orang-orang soleh dan meminta bantuan kepada mereka dan berdoa menyeru
mereka kerana tertipu dengan penyamar ulama yang memperelokkan kepada
manusia perkara batil ini dan mendiamkan diri daripada amalan syirik
mereka dan ibadat mereka kepada selain Allah mak orang sebegini zahirnya
adalah kufur dan dilakukan mu’amalah dengannya di dunia seperti orang
yang telah tegak padanya hujah maka tidak boleh bersolat dengan
berimamkan dia dan tidak disolatkan (jenazahnya) jika dia mati serta
tidak didoakan untuknya dan tidak dibuat haji untuknya sedangkan
kedudukannya di akhirat terserah kepada Allah kerana keadaannya ini
termasuk dalam Ahli Fatrah yang tidak sampai kepada mereka seruan Rasul
dan mereka diuji di hari kiamat, selepas ujian itu mereka akan berakhir
sama ada di syurga atau nereka…”. [al-Idoh wa at-Tabyin fi Hukmi al-Istighasah bil Amwat wal Ghaibin, m.s 27-28, cet 1, 1431 H].
Firman Allah Ta’ala:
وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ
Maksudnya: “dan diwahyukan kepadakua al-Qur’an ini untuk aku beri peringatan kepada kamu dengannya dan kepada sesiapa yang sampai akannya…” [al-An’am: 19].
Kata al-Imam Ibn Katsir r.h:
إن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: “بلغوا عن الله، فمن بلغته آية من كتاب الله فقد بَلَغه أمر الله”.
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w bersabda: “Sampaikan daripada Allah, maka barangsiapa yang sampai
kepadanya satu ayat daripada Kitab Allah maka telah sampai kepadanya
perintah Allah”. [Tafsir al-Qur’an al-Azim, 3/245].
Kata Syeikhul Islam Muhammad bin Abdul Wahab r.h:
فإن الذي لم تقم عليه الحجة، هو الذي حديث
عهد بالإسلام، والذي نشأ ببادية بعيدة، أو يكون ذلك في مسألة خفية، مثل
الصرف والعطف، فلا يكفر حتى يعرف. وأما أصول الدين التي أوضحها الله
وأحكمها في كتابه، فإن حجة الله هو القرآن، فمن بلغه القرآن فقد بلغته
الحجة
Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang
yang tidak tegak atasnya hujah adalah mereka yang; baharu memeluk Islam,
dan yang membesar dalam kawasan badwi yang jauh, atau dalam
perkara-perkara yang tersembunyi (yakni kufur yang berlaku dalam masalah
tersembunyi yang memerlukan ijtihad untuk memahaminya-pent-) seperti
masalah: Sarf dan al-‘Atf (sihir pengasih dan pemisah –pent-) maka dia
tidak dihukum kafir sehingga diberitahu. Adapun masalah Usul agama yang
Allah telah jelaskan dan terangkan dalam kitabNya maka hujah Allah
adalah al-Quran itu sendiri, maka barangsiapa yang sampai kepadanya
Al-Qur’an maka telah sampai kepadanya hujah”. [Al-Durar al-Saniah, 10/93].
Kata Imam Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz r.h:
أمور التوحيد ليس فيها عذر ما دام موجودا
بين المسلمين , أما من كان بعيدا عن المسلمين وجاهلا بذلك فهذا أمره إلى
الله , وحكمه حكم أهل الفترات يوم القيامة , حيث يمتحن , أما من كان بين
المسلمين ويسمع قال الله وقال رسوله , ولا يبالي ولا يلتفت , ويعبد القبور
ويستغيث بها أو يسب الدين فهذا كافر , يكفر بعينه
Maksudnya: “Perkara Tauhid tidak
diberi keuzuran selama mana seseorang tinggal antara kaum muslimin.
Adapun mereka yang tinggal jauh daripada kaum muslimin dan jahil akan
tauhid maka keadaannya diserahkan kepada Allah dan hukumnya seperti
hukum Ahli Fatrah di hari kiamat di mana mereka akan diuji. Adapun
mereka tinggal dengan kaum muslimin dan mendengar : “Berfirman Allah”,
“Bersabda Rasulullah” tetapi dia tidak ambil peduli lalu menyembah
kubur, meminta pertolongan dengannya, dan mencela agama (Islam) maka dia
dihukum kafir pada dirinya…” [Majmuk Fatawa Ibn Baz, 9/79].
Kesimpulan:
Hasil perbincangan dalam masalah ini membuahkan kepada kita bahawa:
1- Doa adalah ibadah bahkan termasuk ibadat yang paling afdal
2- Berdoa kepada selain Allah s.w.t
dalam perkara yang hanya mampu diberikan Allah s.w.t berkaitan dengan
ta’tsir (kesan) dan perkara-perkara maknawiah seperti memohon syurga,
neraka dan seumpamanya adalah syirik akbar yang menjadikan pelakunya
kafir –nauzubillah min zalik- .
3- Harus meminta pertolongan dan
bantuan kepada makhluk dalam sebab-sebab zahir yang pada adatnya mampu
dilakukan makhluk dalam perkara hissiah seperti memohon bantuan mereka
yang ahli untuk menangkap binatang buas dan seumpamanya.
4- Mereka yang berdoa kepada selain
Allah sama ada dia beriktiqad sembahannya itu mempunyai kuasa rububiyah
atau pun tidak tetap menjadi kafir kerana kaum musyrikin tidak
beriktiqad semabahan mereka mempunyai kuasa rububiyah namun mereka tetap
dihukum kafir oleh Allah dan Rasul-Nya.
5- Hujah Allah telah pun tegak dalam
perkara Usuluddin (Usul-usul Agama dan asas-asasnya) dengan diutusnya
para Rasul dan Nabi dan al-Qur’an merupakan hujah Allah yang tertegak
atas manusia sehingga hari kiamat.
6- Mereka yang melakukan syirik
akbar dalam perkara ibadat seperti berdoa kepada makhluk ini menjadi
kafir serta merta jika melakukannya dalam keadaan tahu dan sedar.
7- Mereka yang melakukannya kerana
Jahil tidak diberi uzur melainkan mereka yang baharu masuk Islam atau
yang tinggal jauh daripada dakwah sekira-kira mereka tidak akan menemui
dakwah tauhid jika mereka mencarinya di negeri mereka.
8- Mereka yang tidak sampai dakwah
tauhid sama ada kerana diliputi syubhat ulama-ulama sufiah dan rafidah
yang keji atau kerana tidak sampai kepadanya al-Qur’an dalam bentuk yang
mereka boleh fahami kandungannya dihukum seperti Ahli Fatrah yakni
kafir di dunia namun tempat kembali mereka di akhirat terserah kepada
Allah.
9- Istifadah daripada perhasan ini
kita dapati: kaum Sufi yang hanya muqallid kepada syeikh mereka dalam
perkara syirik ini demikian juga kaum Rafidah yang awam yang mentaqlid
syeikh mereka; semua mereka ini juga kafir dan tidak diberi uzur kerana
jahil namun keadaan mereka di akhirat diserahkan kepada Allah s.w.t.
10- Seorang muslim wajib menjadikan
Tauhid dan menuntut ilmu berkenaannya sebagai fokus utama hidupnya
melebihi segala-galanya kerana Tauhid adalah satu-satunya tujuan dia
hadir di dunia yang bakal fana ini dan satu-satunya bekal yang paling
berharga dia akan bawa di ‘alam akhirat yang kekal abadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan