Ahad, 7 April 2013

BOLEH KE AIR MANI DI MINUM

“air mani bukan najis” yang sebelum ini ada orang bagi tahu di HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI. Mari kita sama-sama baca “air mani bukan najis”.
SOALAN: Adakah air mani itu najis? Bolehkah kita memakai pakaian yang terkena air mani untuk bersolat (tanpa disedari)? Sepanjang pengetahuan saya, sekiranya kita hendak solat mesti bersih dari hadas besar dan hadas kecil apa maksudnya ustaz?

JAWAPAN: Air mani ialah air yang terpancut keluar ketika jimak dengan rasa kelazatan atau dengan rasa keseronokan.
Mengikut pendapat al-Syafieyah, pakaian yang terkena air mani boleh apabila digunakan untuk menunaikan solat maka solatnya sah. Ini kerana pada pendapat mazhab al-Syafieyah air mani tidak dikira najis.
Namun pandangan al-Safieyyah juga menyebut bahawa disunatkan membasuh pakaian yang terkena air mani sekiranya air mani itu telah kering pada pakaian. (Ibn Qudamah, Mugni al-Muhtaj, jld:1, hlm:79-80).
Hadis daripada Aisyah r.a. yang bermaksud: Sesungguhnya dia (Aisyah) menggesel air mani yang telah kering daripada pakaian Rasulullah s.a.w kemudian baginda menunaikan solat dengannya. (al-Syawkani, Nail al-Awthar, jld:1, hlm:53).
Dalam riwayat yang lain Aisyah r.a. menyebut yang bermaksud: Adalah aku menggesel air mani yang kering dari pakaiannya kemudian baginda menggunakan pakaian itu untuk bersolat.
Dr. Wahbah al-Zuhailiy berpendapat, air mani tidak boleh dikategorikan sebagai najis. Ini kerana manusia dijadikan daripadanya dan sebagai memudahkan urusan anak adam. (Dr. Wahbah al-Zuhailiy, Fiqh al-Islamiy, jld:1,hlm:164).
Seperkara yang suka ustaz ingatkan di sini ialah air mani akan dikira menjadi najis apabila seseorang itu beristinjak air dengan kertas atau tidak beristinjak selepas membuang air kecil, maka air mani yang keluar turut dihukum najis kerana telah bercampur dengan najis (air kencing).
Air mani dikira najis sekiranya air mani itu didahului dengan air mazi. Ini kerana air mazi dikira najis.
Kesimpulannya ada dua keadaan. Air mani tidak dikira najis selagi mana tidak didahului dengan air mazi atau tidak membersih kemaluannya selepas membuang air kecil.
Sekiranya ada pakaian lain yang tidak terkena air mani maka adalah lebih baik menggunakannya. Walaupun air mani itu sifatnya suci dalam Islam namun adalah lebih baik menggunakan pakaian yang tidak terkena air mani.
Justeru, solat orang yang memakai pakaian yang terkena najis adalah sah walaupun beliau sedari pakaiannya itu terkena air mani.
Mengenai persoalan berkaitan dengan air hadas besar ialah bersuci daripada junub, sama ada kerana keluar air mani atau bersetubuh. Adapun hadas kecil ialah mengambil wuduk. Kedua-dua perkara itu adalah kunci pintu ibadah.
SOALAN: Adakah air mani boleh itu boleh diminum? Sekiranya suami kita menyukainya bolehkah kita sebagai isteri mengikut kemahuannya.
JAWAPAN: Mengadakan hubungan suami isteri (jimak) adalah suatu yang fitrah bagi anak adam yang dilengkapkan dengan nafsu. Di antara matlamat nikah juga adalah menghalal yang haram.
Zina haram manakala persetubuhan selepas nikah adalah halal. Maka persetubuhan juga dikira ibadat. Ini kerana menyalurkan nafsu pada tempat yang halal tanpa menyalahgunakannya juga dikira ibadat. Dalam masa yang sama dapat menyelamatkan diri daripada terlibat dalam perkara-perkara yang terkutuk.
Justeru dalam mengadakan hubungan kelamin adalah dituntut supaya pasangan suami isteri memelihara batasan akhlak di antaranya menutup badan, dimulakan dengan bismillah atau doa dan diakhiri dengan tahmid memuji Allah.
Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. dengan memberitahu perihal Rasulullah s.a.w ketika melakukan hubungan kelamin: Apabila Rasulullah s.a.w mencampuri isteri-isterinya, Baginda akan menutup kepala. Dalam riwayat yang lain Baginda menutup seluruh badan Baginda ketika mencampuri isteri-isteri Baginda.
Perbuatan meminum air mani suami adalah sesuatu yang tidak berakhlak dan menunjukkan kerakusan di dalam mengadakan hubungan kelamin. Mungkin itu budaya masyarakat Barat dan bukan budaya masyarakat Islam.
Walaupun air mani itu tidak najis tetapi ia keluar daripada saluran yang sama keluarnya air kecil. Maka datangilah isteri dengan cara yang halal. Biarpun jimak itu sesuatu yang memuaskan nafsu tetapi ia boleh menjadi ibadah yang diberkati Allah s.w.t jika dipelihara pada batasannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin