Ahad, 7 April 2013

PETUA MINUM AIR BARLI

Musim raye.. Macam-macam aku makan, macam-macam aku minum... Yang paling best.. Aku langsung tak minum air masak (setengah orang panggil air kosong)... Hasilnye....? Amek ko (apelak amek ko, amek aku ler...) duk ngulang masuk bilik air.. She-she xpuas... Seksa.. Ade orang kate kencing kotor, ade yg kate kencing tak lawas... macam-macam le nama yang diberi.. Tak kesah le ape nama skalipun, tapi memang tak best langsung kene macam ni...
 
Okeh.. kepada yang tak penah kene or yang baru first time kene, ubatnye senang aje... Rebus biji barli... Memule basuh dulu biji barli tu macam kite basuh beras.. Then rebus dalam periuk... Aku suke rebus lama sikit, biar barli tu betul-betul lembut (kalau Zinnirah nak makan, senang. Leh suap jer terus...)...
 
Biji barli
 
 
Ade setengah orang tak boleh nak minum air barli ni camtu jer... Tawar le, ape la... Aku duk browse tenet ni, jumpe la few tips... untuk sedapkan air barli ni... (sedap ke tak aku tatau, sebab aku tak penah try sal Alhamdulillah aku leh minum air bali camtu jer..) among the tips are :
  1. Mase rebus barli tu letak secubit garam (untuk rase lemak-lemak kot..)
  2. Mase rebus jugak ni, ley le letak helaian daun pandan (bagi yg suke bau-bauan pandan lam minuman dia la..)
  3. Boleh jugak perahkan limau (limau nipis / limau kasturi) ke dalam gelas sebelum minum air barli tu...
  4. Boleh jugak tambah gule sikit...
  5. Or perah lemon pun boleh...
  6. Kalau ade yg suke mint, letak daun mint sehelai dua pun buleh...
  7. Kalau nak taruk ice cube pun boleh gak
Khasiat air barli ni banyak... Aku ingat lagi mase kecik, aku demam. Mak aku rebuskan air barli & bagi aku minum. Alhamdulillah kebah demam aku.. Takyah gi klinik (aku ni mase kecik jenis takut nak gi klinik - pas kejadian dagu aku kene jahit sebab jatuh mase main kejar-kejar ngan Angah aku...)
 
 

 
 
Jadi, mase Zuhair demam, badan dia panas sangat.. Aku try la bg dia minum air barli, syukur Alhamdulillah kurang panas badan dia... Even kadang-kadang aku rase cam badan panas sangat, aku rebus ler biji barli ni... Pas minum air barli

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin