1.1 Sebenarnya
sebelum kedatangan kuasa-kuasa asing ke Tanah Melayu, orang Melayu
telah pun memiliki sistem pendidikan tersendiri. Sistem pendidikan yang
wujud pada masa tersebut adalah bersifat tidak formal dan tidak
menitikberatkan perkembangan kognitif atau pemikiran pelajar-pelajar.
Corak pendidikan yang ada pada ketika itu berjalan seperti biasa dengan
pengajaran Al-Quran, tingkah laku, dan akhlak yang baik, pengetahuan
kerohanian dan seni mempertahankan diri. Isi pelajaran yang di ajar
termasuklah pelajaran awal dalam bidang kraftangan serta perintis dalam
bidang pertanian, perikanan dan perburuan. Pada peringkat lebih teratur
terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut 'sekolah pondok '
yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal.
Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di
bina di sekelilingnya. Perkembangan
pendidikan tidak formal di Tanah Melayu di percayai berkembang sejajar
dengan penyebaran agama Islam di Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu yang
lain pada abad ke-14.(Ruslan Zainuddin, 2003). Para pedagang Arab dan
India yang beragama Islam datang ke Asia Tenggara untuk berniaga dan
menyebarkan Islam kepada penduduk setempat.Para pedagang ini telah
memulakan usaha menggalakkan pendidikan tidak formal dengan menubuhkan
sekolah-sekolah pondok di Perlis,Kedah, Melaka, Terengganu, Kelantan dan
Brunei. Perluasan penyebaran Islam ini semakin luas apabila berlaku
perluasan empayar Kesultanan Melayu Melaka, Riau dan Brunei pada abad
ke-15 yang menyebabkan perkembangan agama Islam dan Institusi pendidikan
tidak formal di negeri-negeri yang di takluki tersebut. Antara isi
pengajarannya ialah berkaitan dengan pengajian Al-Quran yang di ajar di
surau-surau dan masjid yang di buat pada waktu siang dan malam serta di
ajar oleh guru yang terdiri daripada syeikh,sayyid,petani atau pun
nelayan.
1.2 Peringkat
kedua dalam perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu berlaku
semasa zaman penjajahan Inggeris ( 1824-1957 ). Sistem pendidikan yang
telah wujud pada Zaman Pemerintahan Inggeris telah memberi kesan dalam
mewujudkan polarisasi di Tanah Melayu.Hal ini kerana, dasar British yang
telah membuat pemisahan kaum terutamanya dalam aspek pendidikan telah
mewujudkan polarisasi di Tanah Melayu. Sistem pendidikan yang diwujudkan
di Tanah Melayu begitu jelas berorientasikan kepentingan perkauman dan
telah mewujudkan sekolah-sekolah vernakular yang menggunakan bahasa
ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah. Pada
peringkat ini pendidikan di Tanah melayu telah dikelolakan,
dikendalikan, dikawal dan diletakkan di bawah kuasa pentadbiran penjajah
Inggeris tanpa mempunyai satu falsafah yang konkrit atau Dasar
pendidikan Kebangsaan. Pentadbiran pendidikan di Tanah melayu semasa ini
adalah mengikut dasar penjajah iaitu "pecah dan perintah " serta dasar
terbuka dan tiada campurtangan tentang pendidikan vernakular. Matlamat
utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata untuk memberi
pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan sebahagian mereka
memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi British sahaja. Dengan itu,
Inggeris mula memberi tumpuan besar kepada pelajaran Inggeris 1816.
Walau bagaimanapun perhatian kepada pelajar Melayu hanya sekadar melepas
batuk ditangga sahaja, iaitu menunaikan kewajipan kepada anak watan
sesuai dengan perjanjian Inggeris dengan pembesar - pembesar tempatan.
Pendidikan pada peringkat ini telah berjalan secara ad hoc tanpa di
kawala oleh satu garis panduan yang konkrit. Ini adalah kerana
pemerintah Inggeris tidak menggangap pendidikan sebagai satu pelaburan
di 'periphery'nya untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehan rakyatnya
bagi mencapai kemajuan. Sebaliknya mereka mengendalikan pendidikan di
bawah dasar kebajikan benevolen (benovelent welfare policy). Di sebabkan
perkara ini, objektif pemerintahan Inggeris adalah bukan hendak
mengubah atau memajukan struktur sosial tetapi sekadar menjadikan
keadaan struktur sosial yang sedia ada itu sedikit efisien
sahaja.Tegasnya, pendidikan pada zaman ini berkembang secara
sewenang-wenangnya tanpa satu dasar yang jelas dapat membina dan memupuk
unsur- unsur kebangsaan di kalangan rakyat. Akibat dasar Inggeris
tersebut maka wujudlah sistem pendidikan plural (plural educatin al
system) sesuai dengan keadaan struktur masyarakat majmuk. Terdapat lima
aliran bahasa iaitu bahasa Cina, Melayu, Arab dan Tamil. Sekolah
Vernakular Melayu yang pertama sekali ditubuhkan ialah pada tahun 1855,
di Bayan Lepas Pulau Pinang.Seterusnya di buka dua buah sekolah Melayu
di Singapura iaitu di Teluk Belanga dan Kampung Gelam.Sekolah Melayu
Gelugor, Pulau Pinang telah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar. Sekolah vernakular Cina yang terawal di Negeri-negeri Selat
telah di bina di Melaka pada tahun 1816 oleh sekumpulan pendakwah
Persatuan Pendakwah London.Terdapat juga sekolah Cina yang di buka oleh
orang perseorangan. Di peringkat awal, iaitu pada tahun 1917, sekolah
Cina mendapat bantuan dari Negara China. Mulai tahun 1920-an,
sekolah-sekolah ini diberi pilihan sama ada untuk mendapat bantuan dari
Negara China atau kerajaan Tempatan. Tujuan penubuhan sekolah vernakular
Cina ini adalah untuk mengekalkan warisan budaya dan bahasa Cina di
tempat asing. Kurikulum sekolah Cina sebelum abad ke-20 ialah
berorientasikan pemikiran Tanah Besar China. Buku teks dan guru di bawa
dari Negara China.Sekolah ini pula menggunakan bahasa Cina/Mandarin (Kuv
Yu) sebagai bahasa pengantar.Dalam sekolah Cina ini, murid-murid akan
di ajar bahan-bahan klasik,secara hafalan,mengira dengan sempoa dan
tulisan Cina.Contoh sekolah : SJK (C) Hua Lian, Tanjung, Perak dan SJK
(C) Chung Hwa, Kota Bharu, Kelantan. Kelas Bahasa Cina di adakan di
semua “Free School” iaitu di Melaka,Pulau Pinang dan Singapura namun ia
telah gagal dan akhirnya di hentikan. Vernakular Tamil pula menggunakan
bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar.Guru, kurikulum dan buku teks di
bawa dari India.Contohnya ialah seperti : SJK (T) Manikavasagam, Tanjung
Malim, Perak.Sekolah-sekolah Tamil mula berkembang selaras dengan
perkembangan dalam sektor perladangan kopi,getah dan kelapa sawit pada
tahun 1870-an.Sekolah Tamil berikan hanya untuk majikan estet dan hanya
diperingkat sekolah rendah sahaja.Pada tahun 1825, Kod Buruh
berkuatkuasa.Semua estet yang mempunyai kanak-kanak dalam umur
persekolahan diwajibkan menyediakan sekolah yang bertujuan untuk
membasmi buta huruf.Kod Buruh ini telah membuat peruntukan agar
sekolah-sekolah Tamil diberi kemudahan kepada anak-anak pekerja buruh.
1.3 Sistem
pendidikan plural ini sebenarnya tidak dapat menyemai serta memupuk
semangat kebangsaan di kalangan penduduk yang berbilang kaum. Orientasi
pendidikan yang tidak teratur dan tidak mempunyai hala tuju ini telah
menekan dan mengekalkan tumpuan taat setia rakyat pendatang kepada
negara asal mereka.Dalam membincangkan sistem pendidikan semasa zaman
pemerintahan British ini yang telah membawa kepada polarisasi di Tanah
Melayu, sebenarnya ia telah di sebabkan oleh banyak faktor antaranya
dari aspek politik, ekonomi, sosiobudaya dan agama.
2.0 PENDIDIKAN PADA ZAMAN PEMERINTAHAN INGGERIS (1800 – 1956)
Sebenarnya
pendidikan pada masa sekarang merupakan warisan daripada pendidikan
sejak zaman pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu pada suatu masa
dahulu.Dasar laissez-faire yang diamalkan oleh British dalam pendidikan
telah menyebabkan wujudnya liam jenis sistem persekolahan di Tanah
Melayu yang berbeza hala tuju dan alirannya.Jenis persekolahan tersebut
ialah sekolah vernakular Melayu,sekolah vernakular Cina,sekolah
vernakular Tamil,sekolah Inggeris dan sekolah Agama Madrasah. Kewujudan
lima jenis persekolahan ini telah menimbulkan situasi yang sukar dalam
sistem penndidikan pada masa kini khususnya dalam mewujudkan keseragaman
dan pencapaian integrasi nasional. Sebenarnya kwujudan vernakularisme
dalam sistem pendidikan pada zaman pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu
adalah dipengaruhi oleh faktor politik, ekonomi, sosiobudaya dan agama.
2.1 Faktor politik
Inggeris
mula campur tangan di Tanah Melayu apabila Inggeris mengambil Pulau
Pinang (1786),Singapura (1819) dan Melaka (1824).Dalam penguasaan
seterusnya, Inggeris telah meluaskan dasar campur tangannya ke atas
pentadbiran Tanah Melayu yang bermula di Perak melalui Perjanjian
Pangkor 1874, keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu Tanah Melayu pada
tahun 1914 dan keseluruhannya sebahagian kepulauan Borneo Utara dan
Sarawak pada tahun 1888. Sebenarnya tujuan dasar campur tangan British
dalam pentadbiran negeri di Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
adalah untuk mendapatkan autoriti atau kuasa monopoli terhadap
perniagaan timah, emas, rempah, penerokaan kawasan ladang kopi dan
getah, dan memonopoli laluan perdagangan antara Timur dan Barat. Bagi
tujuan perkembangan pendidikan di tanah jajahan, sama ada di Tanah
Melayu atau di Borneo, Pihak British tidak mahu membazirkan wang mereka
untuk tujuan ini. British hanya membina sekolah yang berkualiti kepada
anak-anak bangsawan Melayu sahaja dan tidak terbuka kepada semua
anak-anak Melayu yang lain. Hal ini kerana, dasar laissez-faire dalam
pendidikan dan sikap British yang hanya tahu menabur janji-janji kosong
menyebabkan usaha penubuhan sekolah-sekolah Inggeris bersendirian oleh
pendakwah Kristian, penubuhan sekolah-sekolah Cina oleh masyarakat Cina
sendiri, penubuhan sekolah-sekolah Tamil oleh tuan pemilik ladang dan
penubuhan sekolah-sekolah agama madrasah oleh masyarakat Melayu.Dalam
sekolah yang berlainan ini pula, setiap jenis sekolah ini mempunyai
orientasi kurikulum, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta organisasi
yang terasing dan berbeza-beza antara satu sama lain.
2.2 Faktor ekonomi
Sebenarnya,
sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu pada abad ke-19, telah wujud
penghijrahan orang Cina ke Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan
Sarawak.Tetapi penghijrahan mereka ini adalah secara
kecil-kecilan.Orang-orang Cina dari daerah Hokkien dan Kwantung telah
berhijrah ke negari-negeri seperti Negeri Sembilan, Perak dan Selangor
yang bertujuan untuk berniaga dan bekerja di lombong-lombong bijih timah
milik pembesar Melayu.
Pada
pertengahan abad ke-19 berlaku penghijrahan orang Cina beramai-ramai ke
Tanah Melayu yang bertujuan untuk bekerja di lombong bijih timah milik
saudagar Inggeris dan Cina.Bagi mempertingkatkan pengeluaran bijih timah
bagi kegunaan industri di Eropah, pihak British telah membenarkan
kemasukan beramai-ramai orang Cina ke Tanah Melayu. Di sebabkan dasar
imigresen yang di amalkan oleh British ini, peratus bilangan kaum Cina
telah meningkat daripada 41 peratus pada tahun 1891 kepada 48 peratus
daripada jumlah penduduk di Tanah Melayu pada tahun 1901. (Sufean
Hussin, 2008).Di kawasan petempatan orang-orang Cina, pihak British
telah memberi kelonggaran dan kebenaran kepada orang Cina untuk
menubuhkan sekolah rendah dan sekolah menengah sendiri.
Di
sebabkan keperluan buruh untuk mengusahakan ladang kopi, gambir dan
getah di Tanah Melayu, British juga telah menggalakkan kemasukan peniaga
dan buruh India dari negara India.Pada tahun 1891, peratus kaum India
di Tanah Melayu ialah lapan peratus dan pada tahun 1901, peratus kaum
India di Tanah Melayu adalah Sembilan peratus daripada jumlah penduduk.
Dalam
penubuhan sekolah, masyarakat India yang tinggal di ladang-ladang
kurang berminat untuk menubuhkan sendiri sekolah rendah Tamil. Dalam
penubuhan sekolah-sekolah rendah Tamil di kawasan ladang, ia telah
diusahakan oleh pemilik ladang yang berbangsa Inggeris yang sebenarnya
bertujuan untuk “memujuk” kaum India supaya menetap lama di
ladang-ladang.
Bagi
menjamin keperluan tenaga pekerja separuh mahir seperti kerani dan
pegawai-pegawai pentadbiran rendah, pihak British telah menubuhkan
beberapa sekolah di Negeri-negeri Selat dan Negari-negeri Melayu
Bersekutu yang dikenali sebagai Free School.Free School sebenarnya
mengenakan yuran kepada murid-murid yang memasukinya.Namun apa yang
istimewa, Free School membenarkan semua murid-murid dari semua bangsa
untuk memasukinya.Antara Free School yang terdapat di Tanah Melayu
adalah seperti Penang Free Schoo(1816), Malacca Free School(1826),
Victoria Institution(1894) di Kuala Lumpur dan King Edward VII(1906) di
Taiping.
Dasar
Kapitalisme dalam bidang ekonomi penjajah British yang mahu
mempercepatkan perubahan sumber ekonomi pada tahun-tahun 1900-an telah
menyebabkan keperluan terhadap tenaga juruteknik, jurukira, dan kerani
akaun.Permintaan yang tinggi ini tidak dapat di tampung menyebabkan satu
cadangan telah di buat oleh Jawatankuasa Winstedt pada tahun
1916.Menurut cadangan jawatankuasa ini, kursus-kursus baru akan di
tambah di sekolah teknik, pertanian dan pertukangan.Pada waktu malam
pula, kelas vokasional dan perdagangan telah di adakan di Tanah Melayu
dan Singapura. Pada tahun 1918 pula, Jawatankuasa Lemmon telah
ditubuhkan untuk mengemukakan syor kepada pihak kerajaan tentang
pendidikan teknik dan perindustrian. Hasil daripada cadangan
jawatankuasa ini, sebuah sekolah teknik dan sebuah sekolah pertanian
yang menggunakan bahasa pengantar bahasa Inggeris telah di tubuhkan di
Kuala Lumpur. Selain itu, beberapa buah sekolah pertukangan yang
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar juga telah di
tubuhkan.
2.3 Faktor sosiobudaya
Sepanjang
tempoh penjajahan British di Tanah Melayu, pihak British selalu
menegaskan supaya kependudukan dan budaya hidup orang Melayu tidak di
ganggu. Inggeris berpendapat supaya orang Melayu di kekalkan di
kampung-kampung dan mengamalkan cara hidup bertani,bertukang atau
nelayan. Oleh itu, orang Melayu tidak di galakkan berhijrah ke
kawasan-kawasan perlombongan, ladang atau ke bandar untuk bekerja dengan
Inggeris.
Bagi
mamastikan perkara ini di lakukan, sebagai tanda terima kasih kepada
orang Melayu, pihak Inggeris telah menubuhkan sekolah-sekolah rendah
vernakular Melayu. Sekolah-sekolah ini mempunyai kurikulum bagi memenuhi
asas sosialisasi anak-anak Melayu di kampung-kampung.
2.4 Faktor agama
Sebelum
kedatangan Inggeris ke Tanah Melayu, sebenarnya sekolah pondok telah
wujud yang bertujuan untuk menyebarkan dan memperkukuhkan pegangan dan
nilai-nilai Islam dan nilai-nilai budaya masyarakat Melayu pada zaman
berkenaan. Kedatangan British pada tahun 1786 di Pulau Pinang yang di
ketuai oleh Francis Light dan pembukaan Singapura oleh Stamford Rafless
pada tahun 1819 telah membuahkan satu kejutan budaya kepada masyarakat
Melayu yang beragama Islam. Hal ini kerana, kedatangan dan seterusnya
campur tangan Inggeris di Tanah Melayu telah membuka ruang untuk
kemasukan pendakwah Kristian dan kemasukan beramai-ramai kaum imigran
Cina dan India. Pendakwah Kristian, yang telah mendapat sokongan
daripada kerajaan British telah menubuhkan sekolah-sekolah rendah dan
menengah di Negeri-negeri Selat (Melaka, Pulau Pinang dan Singapura) dan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan
Pahang).
Kesan
penubuhan sekolah-sekolah pendakwah Kristian yang mempunyai orientasi
kurikulum kebaratan dan secular telah di anggap oleh orang Melayu
sebagai satu ancaman kepada agama dan budaya hidup orang Melayu. Di
sebabkan hal ini, beberapa tokoh-tokoh ulama Islam yang bersikap radikal
dan progresif iaitu Kaum Muda, mereka telah melakukan reformasi atau
perubahan dalam pendidikan dengan cara menubuhkan Sekolah Agama Madrasah
yang bertujuan untuk menyaingi sekolah-sekolah pendakwah Kristian dan
sekolah-sekolah vernakular Melayu yang mendapat bantuan daripada
Kerajaan British.Perjuangan Kaum Muda yang di ketuai oleh Sheikh Tahir
Jalaludin dan Sayyid Sheikh Ahmad Al-Hadi pada tahun 1906 telah
menegaskan bahawa kemajuan umat Melayu yang keseluruhannya beragama
Islam, khususnya yang berkaitan dengan sosioekonomi dan politik orang
Melayu bergantung kepada keupayahan orang Melayu Islam dalam mengubah
orientasi pemikiran yang hanya bercorak mementingkan
akhirat(fundamentalisme) kepada yang lebih moden dan progresif
(rasionalisme).
3.0 RUMUSAN
Kesimpulannya,
sebenarnya kewujudan sistem pendidikan dalam zaman Inggeris ini telah
mewujudkan polarisasi di Tanah Melayu.Penubuhan sekolah-sekolah
vernakular yang berasaskan kepentingan kaum masing-masing ini telah
membawa pemisahan yang sangat ketara antara penduduk di Tanah
Melayu.Sistem pendidikan yang bersifat perkauman yang kuat ini
menyebabkan polarisasi di Tanah Melayu begitu ketara sekali.Hal ini
kerana, dasar-dasar British yang memerintah Tanah Melayu telah mendorong
lagi suasana polarisasi ini.Faktor seperti politik,ekonomi,sosiobudaya
dan agama pula telah merangsang lagi isu polarisasi di Tanah Melayu
khususnya di sebabkan oleh sistem pendidikan British yang telah di
amalkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan