Sabtu, 20 April 2013

DOA SEMASA TERIMA MUSIBAH



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apabila kita ditimpa musibah, berdoa dan mengadulah kepada Allah SWT. Jika dapat menitiskan air mata maka akan memberikan kelegaan pada jiwa. Allah SWT berfirman maksudnya :

"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: 'Innalillahi Wainaailahi Rajiun' (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali’)" (Surah Al Baqarah ayat 156)

Di riwayatkan daripada Abu Hurairah, Nabi SAW mengajar umatnya agar beristirja' dengan lafaz di atas, dalam perkara yang besar maupun kecil hinggakan apabila sepatu tertanggal sekalipun di tuntut untuk membaca doa di atas.

Orang-orang yang sabar merupakan mereka yang sentiasa berdoa dengan doa di atas apabila berlaku sesuatu yang menguji keimanan mereka. Mereka tetap reda dengan ketetapan Allah itu dan meyakini bahawa Allah SWT sekali-kali tidak menzalimi mereka dalam perkara yang berlaku.(Tafsir a-Mawardi, tafsir ayat 155 surah al-Baqarah).

Khasiat dan Kaifiat Beramal :

1. Mendengar berita kematian atau kemalangan.

2. Di timpa musibah sama ada besar atau kecil.

3. Berlaku sekecil-kecil perkara seperti terjatuh pen.

Dalam hadis yang lain :

Dari Ummu Salamah r.ha mengisahkan: "Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, 'Barang siapa ditimpa musibah, selanjutnya ia berkata: "Ya Allah, berikahlah pahala atas musibahku dan berikanlah ganti untukku yang lebih baik daripada musibah tersebut. Melainkan Allah memberikan ganti yang lebih baik daripada musibah yang menimpanya."

Ummu Salamah berkata, "Ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku berkata, "Adakah kaum muslim yang lebih baik daripada Abu Salamah? Dia adalah keluarga pertama yang berhijrah kepada Rasulullah SAW, kemudian aku mengucapkan doa di atas lalu Allah memberi ganti untukku berupa rasulNya. Rasulullah SAW mengutuskan Hathib bin Abu Balta'ah untuk melamarku untuk baginda. Aku mempunyai anak perempuan dan aku adalah wanita pencemburu. Baginda bersabda, "Adapun anak perempuannya, maka aku berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah mencukupinya (Ummu Salamah) dengannya dan aku berdoa kepada Allah agar Allah menghilangkan sifat cemburu. Kemudian aku bernikah dengan Rasulullah SAW."

(Hadis Riwayat Muslim)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita sama-sama kembali kepada Allah SWT dengan menyerahkan diri kepada-Nya. Setiap musibah, kesusahan dan penderitaan dalam hidup ada hikmah dan kebaikannya. Kerana setiap kesusahan itu ada kesenangan dan setiap penderitaan akan ada kebahagian. Berdoa, berusaha dan bertawakal adalah senjata dan amalan orang mukmin. Kebaikan itu sentiasa menghiasi peribadi mukmin iaitu bila dikurniakan rezeki dia bersyukur dan jika ditimpa musibah dia bersabar kedua-duannya membawa kebaikan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin