SOALAN:
Saya seorang hamba Allah yang telah separuh usia
tetapi hingga kini masih belum berkahwin kerana masalah-masalah
peribadi. Sejak akhir-akhir ini saya kerap dipermainkan oleh kawan-kawan
kononnya saya membelakangkan sunah nabi dan sekali gus saya tidak
diakui umatnya.
Soalan saya, apakah hukum seorang lelaki seperti
saya yang tidak berkahwin sepanjang usianya? Sebesar manakah dosa yang
bakal ditanggung oleh saya? Benarkah saya tidak diakui umat Nabi
Muhammad s.a.w? Jika perkahwinan itu merupakan usaha menghayati sunah
nabi, sebesar manakah pula pahala yang bakal diterima, terutama bagi
lelaki yang berjaya berkahwin lebih daripada satu?
- UMAR, hulu Klang, Selangor.
JAWAPAN:
Setinggi-tinggi terima kasih saya ucapkan kepada anda
yang bertanya. Sangka baik anda dan rakan-rakan yang mengirim soalan
menambahkan lagi keyakinan saya untuk terus menjawab segala kemusykilan
yang dimajukan.
Islam adalah agama yang menggalakkan seseorang yang
mampu kahwin dan bersedia menjalankan tanggungjawab sebagai suami dan
ketua keluarga supaya berkahwin dan membina rumah tangga. Rasulullah
s.a.w. tidak menyukai orang yang membujang seumur hidup, kecuali dia
mempunyai masalah yang tidak mengizinkannya untuk berkahwin. Mungkin
anda termasuk dalam golongan yang dikecualikan.
Nabi Muhammad s.a.w. dan rasul-rasul terdahulu
terdiri daripada golongan orang yang berkahwin dan mempunyai zuriat
keturunan. Kebanyakannya beristeri lebih daripada satu. Hakikat ini
dinyatakan dalam firman Allah yang bermaksud: Dan sesungguhnya Kami
telah mengutus rasul-rasul sebelummu dan Kami jadikan untuk mereka
isteri-isteri dan zuriat keturunan (al-Ra'd: 38).
Dalam hadis pula, nabi s.a.w. mengecam segolongan
sahabat yang pernah menyatakan hasrat mereka untuk berkasi dan terus
membujang sepanjang hayat bagi menumpukan sepenuh usia mereka kepada
ibadat dan solat malam. Baginda menasihati mereka: ``Kahwinlah kamu
dengan wanita yang penyayang dan ramai anak. Sesungguhnya aku berbangga
dengan ramai bilangan umatku pada hari kiamat.''
Meskipun rangsangan kahwin begitu jelas, namun
hukumnya berbeza antara seorang individu dengan yang lain, mengikut
keperluan dan keadaan. Bagi mereka yang mampu berkahwin, berkemahuan
tinggi serta menaruh kebimbangan terjebak dalam maksiat, maka hukumnya
wajib kahwin dan berdosa jika ditangguhkan.
Bagi mereka yang ada kemahuan berkahwin, tetapi tidak
mendatangkan apa-apa masalah jika hidupnya membujang, maka hukumnya
sunat kahwin. Bagi mereka yang yakin tidak mampu melaksanakan
tugas-tugas sebagai suami isteri, atau sebenarnya dia tidak berminat
kepada hidup berpasangan, maka haram baginya kahwin. Hukum ini sama
sahaja bagi lelaki mahupun wanita.
Anda tidak menyatakan dengan terus terang masalah
yang dihadapi yang menghalang anda untuk meneruskan perkahwinan. Jika
halangan itu disebabkan tekanan nafsu yang rendah, atau kerana tidak
mampu menjalankan kewajipan selepas kahwin, atau mungkin ada sebab-sebab
lain lagi yang munasabah, maka saya sependapat dengan sikap anda untuk
terus membujang sepanjang usia. Mungkin anda termasuk dalam golongan
orang yang haram kahwin.
Anda tidak perlu melayani suara kawan-kawan yang suka
bergurau kerana mereka sebenarnya tidak tahu masalah anda. Jika anda
berasa cukup bahagia dengan hidup tanpa kahwin dan memangpun anda telah
menjalani kehidupan itu hingga ke separuh usia, maka anda tidak perlu
risau terhadap masa depan yang masih ada. Mungkin usia yang tinggal
tidak sepanjang yang telah pergi.
Anda perlu tenangkan fikiran dan hadapi masa depan
dengan penuh kepercayaan. Sebagai ganti kepada kahwin, berikan sumbangan
kepada masyarakat sebanyak yang anda mampu. Carilah kebahagiaan melalui
sumbangan anda kepada masyarakat. Anda sebenarnya tidak keseorangan
dalam kehidupan seumpama itu, malah masih ramai orang yang hidup
membujang sepanjang usia tetapi menikmati kebahagiaan yang sungguh
bermakna sama ada lelaki atau wanita. Saya cuba kemukakan di sini
beberapa ulama dan ilmuwan Islam yang tidak pernah berkahwin dan
membujang sepanjang usia. Nama-nama mereka masih disebut-sebut oleh para
pencintanya.
Anda mungkin terkejut apabila saya menyebutkan
nama-nama ulama yang membujang sepanjang usia seperti Ibn Jarir
al-Tabari (224-310H). Beliau ialah pengarang kitab Tafsir al-Quran yang
terkemuka, pakar dalam bidang sejarah dan pengasas sebuah mazhab Fiqh
pada zamannya. Demikian juga dengan Imam Jar Allh al-Zamakhsyari
(467-538H), Jalal al-Din al-Suyuti (849-911H) dan lain-lain.
Tiga tokoh yang disebutkan ini ialah antara
tokoh-tokoh besar dalam tafsir al-Quran yang sukar ditandingi. Pemikiran
mereka masih segar dalam ingatan umat Islam, nama-nama mereka selalu
disebut dalam majlis-majlis forum dan seminar-seminar akademik.
Kitab-kitab karangan mereka memenuhi rak-rak buku dalam perpustakaan di
seluruh dunia.
Ratusan penyelidik pula berjaya mendapatkan ijazah
sarjana atau doktor falsafah hasil kajian tentang sejarah dan sumbangan
mereka kepada ilmu-ilmu Islam.
Penulis sendiri ialah salah seorang peminat al-Suyuti
dan berjaya memperoleh ijazah sarjana dengan mengkaji sumbangannya
kepada ilmu hadis. Sesetengah orang berpendapat keilmuan al-Suyuti boleh
dikaji dalam apa jua bidang sekalipun, semuanya layak untuk dinilai
pada peringkat sama ada sarjana atau doktor falsafah.
Ramai lagi ulama dalam berbagai-bagai bidang ilmu
yang memilih untuk hidup tanpa kahwin seperti Imam al-Nawawi iaitu pakar
hadis dari negeri Syam, Ibn al-Nafis ahli perubatan Arab, Ibn Yunus
ahli nahu dari Basrah, Bisyr al-Hafi ahli Sufi, Abu Ali al-Farisi
sasterawan Arab dan lain-lain. Meskipun mereka tidak pernah mendidik
anak-anak kandung kerana tidak pernah membina keluarga, tetapi mereka
pernah membangunkan ummah dan pernah mengasaskan beberapa institusi
dalam pemikiran Islam melalui anak-anak murid mereka.
Kembali kepada sindirian tajam sesetengah kawan
terhadap anda kerana tidak kahwin, kononnya anda tidak mengikuti sunah
nabi dan kemungkinan nabi tidak mengaku anda sebagai umatnya.
Anda boleh sebut kepada kawan-kawan anda itu
nama-nama ulama yang disenaraikan di atas. Pastinya mereka lebih tahu
tentang hukum dan keperluan sebenar dalam kehidupan mereka dan pastinya
juga mereka tidak rela diri mereka tidak menjadi umat Nabi Muhammad
s.a.w.
Terdahulu telah disebutkan hukum kahwin dalam fiqh
Islam yang banyak bergantung pada suasana dan kedudukan seseorang.
Ulama yang memilih hidup tanpa kahwin tentu ada sebab-sebabnya sama ada
peribadi atau lain-lain.
Biasanya mereka memilih cara hidup seumpama itu
disebabkan kewajipan dan tanggungjawab mereka yang besar terhadap
masyarakat dan ummah. Mereka rela hidup tanpa kahwin sepanjang usia
sebagai bayaran kepada hidup sepenuh masa sebagai ulat buku, sebagai
ahli ibadat, sebagai pengarang dan lain-lain.
Ramai ulama beranggapan kahwin membunuh cita-cita
sebagai ilmuwan. Umar ibn al-Khattab radiallahuanhu pernah menasihati
muridnya supaya belajar bersungguh-sungguh sebelum kahwin. Setelah
berkahwin, masa akan tertumpu kepada keluarga, tidak lagi kepada ilmu.
Imam Abu Hanifah radiallahuanhu menasihati murid
pintarnya Abu Yusuf. Katanya: Hati-hati engkau dengan wanita. Jangan
kahwin semasa belajar, nanti masa kamu terbuang kerana melayani isteri
dan anak-anak.'' Nasihat Imam Abu Hanifah ini perlu diamati
pelajar-pelajar di sekolah-sekolah tinggi hari ini. Ramai pelajar yang
tidak sabar-sabar lagi untuk berkahwin sebaik sahaja menjejak kaki ke
universiti.
Imam Abu Hamid al-Ghazali (505 H) dalam kitabnya
Ihya `Ulum al-Din berpendapat sebaik-baiknya ulama memilih hidup tanpa
kahwin kerana kesibukan keluarga biasanya menjejaskan kehidupan
seseorang sebagai ulama. Jika tidak dibimbangi menjejaskan kewibawaan
sebagai ulama, maka kahwin lebih afdal daripada hidup membujang.
Ibn Taimiyyah (660 H) sependapat dengan
al-Ghazali. Beliau hidup selama 67 tahun tanpa isteri dan anak-anak yang
menghiburnya. Beliau akhirnya meninggal dunia ketika dalam penjara di
Syam setelah dihalangnya daripada menyentuh kitab, memegang pena dan
kertas yang sangat dicintainya.
Ibn Taimiyyah tidak kesempatan menjadi suami atau
ketua keluarga kerana beliau sibuk dengan urusan masyarakat dan negara.
Beliau berjuang dengan lidah dan penanya yang tajam, kadang-kadang
tenang buat seketika, tetapi belumpun sempat berkahwin, suasana dengan
tiba-tiba kembali menjadi kacau bilau. Beliau terpaksa menangguh
perkahwinannya hingga akhirnya meninggal dunia.
Ada orang berpendapat kelatangan Ibn Taimiyyah
menegur dan mengkritik sesuatu yang dilihatnya salah, termasuk
dasar-dasar kerajaan yang dilihatnya sebagai mungkar, adalah disebabkan
beliau ketiadaan isteri dan anak-anak. Andainya beliau mempunyai isteri
dan anak-anak, kemungkinan sikapnya tidak sekasar itu.
Saya berpendapat kemungkinan inilah menjadikan Ibn
Taimiyyah memilih untuk hidup tanpa kahwin. Beliau menyedari lebih awal
bahawa jika dia hidup sebagai seorang suami dan ketua keluarga yang
mempunyai anak-anak, nescaya banyak prinsip beliau gagal pertahankan.
Bukankah pengaruh isteri itu sangat besar bagi seorang suami. Wallah
A'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan