Isnin, 28 Disember 2009

ADAKAN PELAJARAN BAHASA JAWI DI MALAYSIA.

Saya sebagai rakyat malaysia ingin meluahkan pendapat saya kepada pihak yang berwajib supaya adakan bahasa jawi di malaysia,di sebabkan pada era tahun 1940 ada menggunakan bahasa jawi di dalam bahasa surat atau bahasa penghantaraan iaitu bahasa jawi sebelum negara malaysia merdeka lagi masih menggunakan bahasa jawi sejak zaman kesultanan melayu lagi dan masih menggunakan bahasa jawi.Sepatutnya pihak kementerian pendidikan malaysia mengadakan bahasa jawi sejak dari dulu lagi,tapi sekarang baru hendak mula dan hendak hidupkan bahasa jawi ke manakah martabat bahasa jawi kita?.Bagi saya sepatutnya bahasa jawi masih di gunakan dari bangku sekolah lagi.Buat masa sekarang kebanyakkan anak-anak muda yang masih belum tahu dan mengenal huruf dan ejaan dalam bahasa jawi.Saya berharap supaya pihak kementerian pendidikan dapat menghidupkan bahasa jawi di negara kita seperti zaman tahun 1700 masihi,Saya juga berharap supaya adakan bahasa jawi di malaysia untuk generasi anak-anak muda yang akan datang serta boleh membaca bahasa jawi demi masa depan anak-anak dan cucu kita.Saya sebagai rakyat malaysia berasa hairan kenapa pihak kementerian pendidikan tidak mahu menggunakan bahasa jawi di malaysia.Sepatutnya pihak berwajib tidak boleh membuat seperti ini kerana bahasa jawi ini adalah asal dari Al-Quran Karim,Saya sebagai rakyat memang berminat dalam bahasa jawi di sebabkan pada zaman persekolahan saya tidak mempunyai pelajaran bahasa jawi di sekolah tidak kira sama ada sekolah rendah atau menengah.Ini semua adalah angkara kerajaan malaysia tidak memikirkan masa depan orang melayu untuk memberi kemudahan belajar bahasa jawi di malaysia.Bagi pandangan saya bahasa jawi ini memang sudah wujud sejak kedatangan islam di asia tenggara,Sepatutnya pihak yang berwajib mahu mengambil perkara yang penting bagi semua orang melayu,Kita sebagai orang islam mahu tegak syiar islam bukannya bahasa barat.Sepatutnya kerajaan harus berfikir rasional adakah mahu masyarakat melayu menjadi hamba barat seperti zaman moyang kita di tindas oleh kuasa-kuasa barat contoh jepun.komunis dan inggeris?.Walaupun negara kita sudah merdeka dan bebas dari cengkaman kuasa barat pada abad yang lalu kita mesti ingatan dalam fikiran kita,Kita sebagai orang melayu haruslah memperjuangkan bahasa ibunda serta bahasa jawi jangan mengabaikan bahasa ibunda kita,kita harus mencintai bahasa kita.Bahasa jawi ini memang sangat penting kerana dari segi sudut bacaan tidak sama dengan bacaan rumi,seperti contoh di Indonesia mereka sebut Alah tidak sama sebutan Allah.Bahasa Jawi memang sangat penting bagi bacaan al-quran.Di Brunei mereka masih menggunakan bahasa jawi,Thailand sama masih menggunakan bahasa jawi kecuali negara kita sahaja masih tidak menggunakan bahasa jawi.Bagi saya sepatutnya pihak mengambil perhatian jangan memandang ringan.Bahasa jawi ini sudah wujud sejak kesultanan melayu melaka lagi menggunakan bahasa jawi.Di kedah semua bahasa jawi seperti contoh geran tanah menggunakan jawi,surat-surat kebanyakan di tujukan dalam bahasa jawi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin