Isnin, 14 Disember 2009

PERDANA MENTERI THAILAND.







Abhisit Vejjajiva
Abhisit Vejjajivatอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ
Fail:Abhisit Vejjajiva Prime Minister.jpg
Perdana Menteri Thailand
Masih berkhidmat
Memasuki pejabat 15 Disember 2008
Raja
Rama IX
Didahului oleh
Chaovarat Chanweerakul
Lahir
3 Ogos 1964 (umur 45)Newcastle-upon-Tyne, England
Parti politik
Demokrat
Pasangan
Dr Pimpen Sakuntabhai
Agama
Buddha
Abhisit Vejjajiva (lahir pada 3 Ogos 1964) merupakan ahli politik Thailand dan pemimpin Parti Demokrat sejak Februari 2005. Mulai 15 Disember 2008, Dewan Rakyat Thailand melantik beliau sebagai Perdana Menteri Thailand ke-27.
Isi kandungan[sorok]
1 Pendidikan
2 Politik
3 Menjadi Perdana Menteri
4 Rujukan
//
[sunting] Pendidikan
Abhisit dilahirkan di Newcastle-upon-Tyne, England kepada Dr Athasit Vejjajiva dan Dr Sodsai Vejjajiva ketika ibu bapanya belajar di sana. Bapanya pernah menjadi Timbalan Menteri Kesihatan. Saudara kandungnya ialah Dr Prof Alisa Wacharasin dan Ngarmpun Vejjajiva. Setelah melanjutkan pengajian di Universiti Chulalongkorn, beliau ditukarkan ke Scaitclife School dan Kolej Eton di England. Abhisit kemudian belajar di Universiti Oxford dalam jurusan Falsafah, Politik dan Ekonomi.
Abhisit berkahwin dengan Dr Pimpen Sakuntabhai seorang doktor gigi dan kini menjadi pensyarah di Universiti Chulalongkorn. Mereka dikurniakan 2 orang anak. Abhisit keturunan Cina-Hakka-Siam. Beliau merupakan keturunan Cina-Thai generasi ke -4.
[sunting] Politik
Selepas belajar di Universiti Oxford, pada usia 27 tahun, Abhisit menjadi ahli parlimen di Bangkok. Beliau berpengalaman menjadi jurucakap parti, jurucakap Kerajaan, Timbalan Setiausaha kepada Perdana Menteri, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Pendidikan Parlimen, dan Menteri kepada Pejabat Perdana Menteri semasa Demokrat berkuasa.
Abhisit dipuji kerana kelihatan kacak dan bijak. Ekoran penyingkiran Perdana Menteri Samak Sundaravej pada 2008, Somchai Wongsawat telah dilantik menjadi pengganti. Pada 2008, Mahkamah Perlembagaan memutuskan parti PPP, Chart Thai serta Matchima diharamkan kerana menipu dalam pilihan raya 2007. Pada 7 Disember ramai ahli politik menyokong Abhisit menjadi Perdana Menteri Thailand ke-27. Pemimpin pembangkang termasuk dari Pakatan Rakyat Untuk Demokrasi (PAD) menyokong pemilihan Abhisit kerana dilihat bersih daripada rasuah dan penyelewengan seperti Thaksin Shinawatra.[1] Perlantikan ini menamatkan spekulasi campur tangan tentera dan manipulasi istana. Majalah Forbes baru-baru ini menobatkan Raja Thailand, Bhumipol Adulyadej sebagai raja terkaya di dunia dengan anggaran asset sebanyak RM116.897 bilion. Ketua Tentera Thailand, Jeneral Anupong Paochinda dilihat akur dengan perlantikan ini.
[sunting] Menjadi Perdana Menteri
Abhisit mendapat 235 undi mengalahkan bekas Ketua Polis dan pemimpin Puea Pandin, Pracha Phromnok yang meraih 198 undi . Ini bermakna Demokrat kembali berkuasa selang 7 tahun. Parti Demokrat dikalahkan oleh parti Thai Rak Thai (TRT) pimpinan Thaksin Shinawatra mencatatkan kemenangan besar pada pilihan raya umum 2001 di sebalik krisis ekonomi 1997/98. Beliau antara yang termuda menjadi perdana menteri selain Marshal Plaek Pibulsonggram dan M.R. Senee Pramoj pada umur 41 dan 40 tahun.[2]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin