Rabu, 16 Disember 2009

KERAJAAN MALAYSIA HARUS MENJAGA HATI RAKYAT SIAM MALAYSIA.

Saya sebagai rakyat malaysia yang berkerturunan siam malaysia sepatutnya pihak berwajib mahu mengambil kira sama taraf dengan masyarakat lain di malaysia seperti cina dan india ada di sebut perkataan siam di borang atau di mana-mana sahaja,Sepatutnya pihak tidak boleh di pertikaikan kerana kami pun rakyat siam malaysia sepatutnya mahu memberi sama taraf seperti kaum-kaum lain yang terdapat di malaysia.Saya juga berasa hairan kenapa kami di sebut lain-lain bangsa?,Bahkan penduduk masyarakat siam semakin bertambah dan ramai penduduk siam di utara malaysia.Saya sebagai keturunan siam malaysia berasa hampa kerana di sebutkan bangsa yang lain.Jika hendak di ikutkan kami sebagai rakyat siam malaysia lebih lama tinggal di semanjung tanah melayu seabad yang lalu sebelum kerajaan siam memerintah di tanah melayu lagi,sejak tahun 1600-1899 Masihi.Berbanding cina dan india kerana kerajaan british mengambil perkerja dari china hanya untuk lombong samalah juga dengan masyarakat india hanya membuat landasan keretapi dan memotong getah di tanah melayu pada era 1900 yang lalu sebelum merdeka lagi,Walaupun saya sebagai rakyat siam malaysia lebih lama tinggal di tanah melayu berbanding dengan kedatangan cina dan india ke tanah melayu,sepatutnya pihak berwajib memberi satu nama siam di dalam borang tidak menggunakan lain-lain bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin