Khamis, 24 Disember 2009

ADAKAN DUA PILIHAN BAHASA DI KOMPUTER.

Saya sebagai rakyat malaysia ingin meluahkan berkenaan isu dua bahasa iaitu bahasa inggeris dan bahasa melayu di komputer,sepatutnya pihak yang berkenaan mahu adakan dua pilihan bahasa iaitu bahasa melayu dan bahasa inggeris ini tidak semua dalam bahasa inggeris bukannya semua yang pandai fasih dan bertutur dalam bahasa inggeris ada segelintir masyarakat yang boleh bertutur dan baca dalam bahasa inggeris,Walau pun negara kita bekas di jajah oleh british pada abad masa yang lalu tapi ada segelintir rakyat yang tidak sedarkan diri terutamanya kerajaan malaysia mahu menguasai bahasa inggeris dan bahasa melayu di abaikan atau di pinggirkan di manakah letaknya martabat bahasa melayu ini,cuba kita sebagai rakyat berfikir dan mengimbas kembali pada zaman dahulu,Sejak pemerintahan kesultanan melayu melaka ada juga bahasa jawi kebanyakkan surat-surat di tujukan dengan menggunakan bahasa jawi tapi sekarang bahasa jawi kurang ada dan sekarang ada bahasa rumi iaitu bahasa melayu tapi bahasa melayu tidak di gunakan lagi di pingirkan.Kita sebagai masyarakat melayu harus mementingkan martabat bahasa ibunda kita,Seperti contoh Thailand,Indonesia dan Jepun mereka menguasai bahasa ibunda mereka.Walaupun negara kita bekas di jajah oleh british kita harus ingat mencintai bahasa ibunda kita,kita orang melayu bukannya orang barat.Walau bagaimana pun kerajaan harus adakan dua pilihan bahasa iaitu bahasa melayu dan bahasa inggeris tidak kiralah sama ada di komputer atau di mana-mana sahaja,Sekurang-kurangnya ada dua bahasa boleh di fahami oleh rakyat yang kurang mahir dalam pertuturan bahasa inggeris.Bukan saya nak kutuk kepada kerajaan sekurang-kurangnya jika ada pilihan dua bahasa senang untuk di fahami oleh rakyat satu malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin