Selasa, 12 Mac 2013

PATUNG BUDDHA DUDUK DAN TIDUR

Patung Buddha Duduk dan TIdur

Wat Machimmaran yang berusia lebih 500 tahun di Kampung Bunuhan. Masyhur dengan kewujudan Sitting Buddha patung gergasi bersila dalam keadaan bertafakur itu berjaya menarik tumpuan jutaan penganut Nepal Thailand Laos Vietnam Jepun dan Korea. Apatah lagi ia direkodkan sebagai patung Buddha duduk terbesar di Asia Tenggara semenjak disiapkan pada 20o1 dengan ukuran ketinggian 30 meter panjang 47 meter dan keluasan dalam 22.25 meter persegi.
 Di Kampung Jambu sebuah patung Buddha tidur mengiring atau lebih dikenali dengan Sleeping Buddha nyata membuat ramai pengunjung merasa takjub. Dengan ukurann dari kepala ke kaki mencecah 40 meter panjang 11 meter tinggi dan 9 meter lebar sesiapa pun pasti percaya ia bukan monumen biasa. Tercatat sebagai patung kedua terpanjang di dunia terbesar dia Asia Tenggara sememangnya menjadi tarikan utama.
 
 
NARONGCHAI ANUPONG SARARAKS
THAI MALAY 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin