Sabtu, 2 Mac 2013

MALAYSIA DI JADIKAN SEBUAH NEGARA REPUBLIK


DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

Kenapa BERSIH 2.0 harus diLIHAT sebagai langkah PERTAMA untuk jadikan Malaysia sebuah REPUBLIK..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Semua sedia maklum bahawa ada 3 Kumpulan yang akan berHIMPUN pada 9 Julai ini di KL iaitu BERSIH 2.0, Perkasa dan Pemuda UMNO.. Namun demikian, OBJEKTIF mereka hanya satu iaitu menyampaikan MEMORANDUM masing-masing kepada DYMM YDP Agong di Istana Negara.. Dengan kata lain, masing-masing meRASAkan mereka berhak menemui atau menyampaikan MEMORANDUM ketidak-puasan hati masing-masing kepada DYMM YDP Agong.. Soalnya, kenapa Baginda? BERSIH 2.0 tidak puas HATI dengan SPR.. Pemuda UMNO pulak mahu memBELA SPR manakala Perkasa pulak mahu menentang BERSIH 2.0.. Kenapa pulak YDP Agong hendak diKAITkan?

Rukunegara ke-2 ialah Kesetiaan kepada Raja dan Negara.. Itu adalah PEGANGan kepada sesiapa yang menJADI warganegara.. Kita TIDAK nampaklah dengan berarak ke Istana Negara pasal tak puas hati dengan pengurusan pilihanraya dianggap sebagai SETIA kepada Raja dan Negara.. Kita nampak itu adalah CUBAan untuk mengHERET sama Institusi Raja ke dalam keKOTORan POLITIK yang mereka amalkan.. Hari ini mereka menCABAR sebuah kerajaan yang dipilih menerusi pilihanraya yang SAH.. Apakah JAMINAN bahawa mereka ini besok tidak akan menCABAR Institusi Raja untuk menJADIkan Malaysia sebagai sebuah REPUBLIK?

Anda boleh LIHAT sendiri di Thailand bagaimana Institusi Raja mereka cuba diHERET oleh puak-puak POLITIK yang didalangi oleh para peguam yang berPOLITIK di sana.. Namun, keSETIAan RAKYAT Thailand terhadap Rajanya memang sukar diGUGAT.. Malah, kerana Rajanya jugaklah seorang mantan PM Thailand tidak balik ke negara ASALnya sebaliknya merempat di luar negara macam peLARIan.. Soalnya, adakah keSETIAan RAKYAT kepada Institusi Raja kita masih KUKUH sedangkan ada pihak cuba mengHERETnya ke dalam kancah POLITIK sempit mereka? Tidakkah RAKYAT nampak bagaimana Institusi Raja kita cuba 'diCEROBOH' dengan perMAINan POLITIK mereka? Inilah MUSLIHAT sebenar mereka disebalik perHIMPUNan BERSIH 2.0 yang hendak diadakan..

RAKYAT seharusnya sedar bahawa puak-puak yang berselindung di sebalik BERSIH 2.0 sebenarnya boleh diRAGUI keSETIAan mereka kepada Institusi Raja.. Mungkin mereka lebih SETIA kepada seorang pemimpin PKR yang sedang mengHADAPI kes MAHKAMAH kerana 'menJUBOR' pembantu PERIBADInya sendiri.. Kita katakan sedemikian kerana kalau anda masih INGAT, Raja Dr. Nazrin pernah mengatakan "The Sultan is above the politics".. Dengan KATA lain, Institusi Raja tidak harus diCEMARi dengan POLITIK, apatah lagi POLITIK KOTOR yang cuba diMAINkan di sebalik perHIMPUNan BERSIH 2.0 ini.. Ditambah pulak sebelum ini ada USAHA untuk memperlekehkan bidang kuasa Sultan menerusi perLANTIKkan SUK di Selangor dan kuasa YDP Agong menerusi pilihanraya Masjid di Pulau Pinang, ini semuanya BUKTI jelas bagaimana POLITIK KOTOR mereka cuba menCEMAR Institusi Raja kita..

DYMM SPB YDP Agong memang memPUNYAi kuasa untuk mengHENTIkan perHIMPUNan BERSIH 2.0 atau perHIMPUNan mana-mana pihak sekali pun.. Baginda boleh MENOLAK untuk menerima MEMORANDUM mana-mana pihak kerana jelas Institusi Raja tidak terlibat dalam POLITIK.. Malah, kuasa EKSEKUTIF YDP Agong boleh mengerahkan keseluruhan angkatan TENTERA untuk menyuraikan perHIMPUNan BERSIH 2.0 jika puak-puak diBELAKANGnya lebih berkelakuan seperti BERUK daripada manusia! Kuasa YDP Agong terMASUKlah boleh mengISYTIHARkan DARURAT bila keadaan menjadi tidak terKAWAL.. Jika ianya berlaku, kesemua kegiatan POLITIK akan LUMPUH dan DALANG-DALANG yang cuba menCEMARi Institusi Raja ke dalam POLITIK mereka sudah tentu akan menerima HUKUMAN..

Majoriti RAKYAT khususnya orang Melayu/ISLAM memang berdiri 100% di belakang Institusi Raja mereka.. Kita PERCAYA apabila puak-puak ini semakin menDEDAHkan MUSLIHAT mereka, 100% orang Melayu/ISLAM akan berdiri memperTAHANkan Sultan-Sultan mereka.. Apatah lagi apabila DALANG disebalik perHIMPUNan BERSIH 2.0 ialah muka-muka yang kita TIDAK nampak keSETIAan mereka kepada Institusi KeSULTANan Melayu.. ->KLIK<- a="">

Kita telah TULIS sebelum ini bahawa Lebai PAS menCARI pasal dengan keseluruhan orang Melayu/ISLAM jika bersama-sama menyokong Timbalan Presiden EX-Khalwatnya dalam BERSIH 2.0.. Namun, jika itu keHENDAK Lebai PAS, mereka patut melakukan lebih perSEDIAan dan memastikan 100% ahlinya sedia untuk 'berJIHAD' terhadap saudara seAGAMA mereka sendiri.. Kalau Lebai PAS boleh KALAH dalam PRK di banyak tempat sebelum INI, apakah keYAKINan Lebai PAS bahawa mereka menDAPAT sokongan RAKYAT untuk BERSIH 2.0?

Seperti kita SEBUT sebelum ini, pengLIBATan Ketua Pemuda UMNO peSALAH POLITIK WANG sebenarnya mahu menSABOTAJ Perkasa dan NGO-NGO Melayu sahaja apabila mengadakan perHIMPUNan berASINGan.. Tambahan pulak, asal-usul perHIMPUNan BERSIH dulu pun pasal orang tak PUAS hati dengan Pak Mertuanya yang jadik PM dan pengLIBATan dirinya dalam urusan penTADBIRan negara! Kita terBACA tadi si peSALAH POLITIK WANG mengamuk pasal AMARAN Datuk Ibrahim Ali agar kaum-kaum Cina menyimpan BARANG makanan KHUATIR berlaku keKACAUan.. Hek elehh.. Mengaku aje la Pemuda UMNO yang diKETUAinya takat GEBANG aje lebih.. Seperti kata JuruBLOG Mummy Rokiah, Pemuda UMNO nak panggil mesyuarat pun LIAT, ada HATI nak HIMPUNkan beribu-ribu orang untuk 'COUNTER' Gerak Aman dan BERSIH 2.0? ->KLIK<- a="">

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin