Sabtu, 7 Januari 2012

MENUKAR TAYAR SEMASA PANCIT.

Pernahkah anda mengalami tayar kereta pancit?. Anda tidak tahu bagaimana untuk menghadapi kekangan ini?. Mesti anda khasnya pada wanita hanya mengharapkan bantuan orang ramai je kan? Mari kita belajar bagaimana cara hendak menukar tayar kereta.





Pemandu harus memastikan kereta anda mempunyai ;


1.Tayar ganti  / Spare
2.Tayar ganti ada angin
3.Jack - untuk men-jack (angkat) kereta anda.
4.Tool box (dilengkapi semua alat-alat seperti pembuka nat dan lain-lain)


Semua di atas adalah penting, dan harus di pastikan sentiasa ada tersedia di dalam kereta anda. Menukar tayar di jalan raya/highway adalah amat merbahaya. Jadi pastikan anda meletakan kon Segi-tiga kecemasan sekurang-kurangnya 50m dari kenderaan anda.




Jika tayar anda pancit, jangan gelabah atau panik, perlahankan kereta dan pastikan stereng tegar di pegang kemas.


1) Serta-merta memasang lampu kecemasan.
2) Kiranya terafik padat, boleh memasang lampu depan / belakang kereta anda.
3) Cari bahu jalan yang rata.
Kemudian, cepat memasang alat kecemasan atau kon lebih kurang 20 – 30 meter di belakang kenderaan anda. Kesemua penumpang di nasihatkan keluar kereta. Tidak di benarkan berada dalam kenderaan. Bahaya kiranya berada di dalam kenderaan.
4) Keluarkan tayar ganti.
5) Keluarkan “jack”.
6) Alat skrew driver.
7) Pembuka nut atau tayar. pasang “brek tangan”. Kemudian masuklah salah satu gear. Apa-apa gear pun boleh.

Langkah kemudian, buka “wheel cover” tayar terlebih dulu dengan skrew driver. Seterusnya, buka nut-nut tayar bocor. Naikkan tayar bocar sehingga ia melepasi paras tanah.Untuk tayar ini, cari tempat keras atau kuat di badan kereta bagi meletakkan “jack”. Sesudah memasuki tayar ganti, ketatkan nut-nut tayar dengan sederhana sahaja.
Proses seterusnya ialah menurunkan kenderaan. Kemudian, hendaklah memperketatkan keempat-empat nut tayar. Ini penting. Ia melarang nut-nut tayar daripada terjatuh keluar.Bagi mengakhiri langkah-langkah pernukaran tayar itu, turunlah kenderaan dengan perlahan. Akhir sekali, letakkan jack, alat pembuka tayar, skrew driver, tayar bocor ke dalam booth dengan selamat.
Seterusnya, padam lampu kecemasan kenderaan. Sebelum mula bergerak, “free” gear dahulu. Proses penukaran tayar bocor itu memang panjang-lebar. Sudah pasti di lupanya satu dua langkah. Di mana terdapat perkara-perkara yang tidak di beritahu, tambah-tambahnya sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin