Sabtu, 7 Januari 2012

PANDUAN MENGUKUR TAYAR.

mungkin ramai yang dah tahu tapi mungkin juga ramai yang tak tahu..
jadi dikongsikan sebagai untuk mengingatkan balik kepada yang dah tahu dan memberi ilmu baru kepada yang masih belum tahu..
jangan main tukar je..hehehe..

biasanya kita memilih tayar berdasarkan nombor pada tayar tu kan..
contoh nombor kat tayar diatas P185/60R14 82H

Nombor 185 yang pertama dalam siri merujuk kepada lebar tayar itu dalam milimeter, iaitu jarak diukur dari sisi ke sisi.

Nombor 60 menyatakan nisbah aspek (aspact ratio) tayar atau ketinggian tayar berbanding dengan kelebaran tayar itu.

Huruf "R" merujuk kepada binaan tayar radial dan kesemua tayar kereta menggunakan binaan radial sejak 20 tahun lalu. Tayar binaan radial tidak mempunyai tiub dan memberi prestasi lebih bagus. 

Angka 14 merujuk kepada garis pusat (diameter) rim untuk membolehkan tayar dimuatkan.


Nombor 82 melambangkan indek keupayaan mengangkut berat tayar itu. Rujuk jadual index beban. oleh kerana kereta menggunakan 4 tayar, darabkan berat dengan 4..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin