Isnin, 12 Disember 2011

KERAJAAN NEGERI KEDAH YANG TERTUA.


Kedah Negeri Tertua Di Malaysia


Bukti sejarah menunjukkan Kedah sebagai negeri tertua di negara ini. Ia telah berkembang seawal-awalnya abad ke-13, dan bersama-sama dengan Patani diidam-idamkan oleh Siam. Ia juga sebuah pusat Islam dan sebuah pelabuhan dakwah bagi pedagang Arab dan Parsi.


Dato Sir Roland Braddell menyatakan dalam tulisannya yang terkenal, "Most Ancient Kedah" bahawa Kedah mempunyai dakwaan yang betul dan tidak boleh dicabar yang ia merupakan negeri tertua dalam Persekutuan Malaya (sekarang Malaysia). Ini akan memerlukan sebuah buku untuk membincangkan dengan lengkap semua bukti atas dakwaan ini.
Kedah di sepanjang abad ke-13 adalah sebuah negeri yang berdaulat dan mempunyai pelabuhannya yang terkenal di Sungai Bujang. Ahli-ahli sejarah tidak dapat mengesan dalam satu cara yang memuaskan tentang sejarah Kedah dan hubungannya dengan jiran-jirannya yakni Siam (sekarang Thailand) dan Patani (bekas Kesultanan Melayu Patani: pada tahun 1791 Patani ditakluki oleh Siam dan namanya ditukar kepada Changwat Pattani).
Seperti Sungai Bujang yang memberikan kepada Kedah kemasyhuran purbanya sebagai pelabuhan di Lautan Hindi, demikian juga Sungai Patani (dengan kualanya seluas sebuah teluk dan dalam pula) di Laut China Selatan. Bahagian atasnya menjangkau Sungai Patani berhampiran dengan Empangan Muda.
Sungai Patani adalah satu jalan perdagangan purba dari Patani di pantai timur hingga ke Sungai Bujang di pantai barat. Jalan ini dikenali sebagai penarekan".
Jalan ini kemudian dilupakan apabila jalan laluan darat dari Kedah ke Singora (Songkla) dibina. Tetapi di sepanjang abad ke-14, sejarah Kedah dibayangi oleh Siam yang mula mengumpulkan kuasa dan kekuatan politik dan meluaskan kerajaannya. Siam menganggap Kedah dan Patani sebagai naungannya (vassal).
Sepanjang abad ke-15, Kedah dan Patani dianggap pusat Islam di kawasan ini dan tempat dakwah bagi orang Arab dan Parsi. Mereka datang berdagang dan mengajar serta menyebarkan Islam. Di sepanjang masa ini Kedah adalah sebuah negeri yang luas yang menjangkau dari selatan lembangan Sungai Trang di utara hingga ke lembangan Sungai Kurau di selatan. Chenak (Chana) juga adalah sebahagian daripada Kedah. Sungai Thepa menandakan sempadan Kedah dan Patani.
Sumber maklumat ini ialah Perjanjian Keamanan dan Persahabatan (the Treaty of Peace and Friendship) yang ditandatangani pada 1 Mei 1791 oleh Tunku Sheriff Mohamad, Tunku Alang Ibrahim dan Dato Penggawa Telibone. Dengan melihat peta, Pulau Telibong (sekarang dieja dengan betul sebagai Telibon) adalah bertentangan dengan Trang.
Pada pertengahan abad ke-18, Britain dan Perancis telah meluaskan sfera pengaruh mereka di Asia Tenggara. Kapten Francis Light bagi pihak Syarikat Hindia Timur (the East India Company) mendapat pelepasan Pulau Pinang daripada Sultan Kedah pada 1786.
Pada 14 tahun kemudian George Leith berunding untuk mendapatkan pelepasan sejaluran wilayah yang bertentangan dengan Pulau Pinang yang dikenali sebagai Province Wellesley. Demikian dimasukkan dalam Perjanjian Keamanan, Persahabatan dan Perikatan pada 1800. Syarikat Hindia Timur membayar sewa tahunan $10,000 ($6,000 untuk Pulau Pinang dan $4,000 untuk Province Wellesley).
Siam menuntut kekuasaannya (suzerianty) ke atas Kedah tetapi Sultan enggan mengakuinya. Seorang Inggeris menyatakan, "Adalah tidak nampak sama ada melalui tulisan atau tradisi yang Kedah diperintah oleh undang-undang atau adat Siam."
Pada 1821, Siam menjajah Kedah tetapi Inggeris menolak untuk membantu Kedah walaupun pada hakikatnya mereka terikat untuk berbuat demikian oleh kerana mereka telah membuat perjanjian dengan Sultan Kedah. Siam menduduki Kedah sehingga 1841.
Di sepanjang jangka masa ini dua perang utama untuk menghalang pendudukan Siam telah dilakukan: pada 1831 oleh Tunku Kudin (nama sebenarnya ialah Syed Zainal Abidin) dan pada 1839 oleh Tunku Mohammad Saad.
Tunku Mohammad Saad telah mengusir Siam keluar dari Kedah melepasi Singora (Songkhla). Tentera baginda juga menduduki Patani. Orang Eropah yang berkedudukan tinggi (gentry) di Pulau Pinang menolong baginda dengan menyediakan senjata dan bekalan.
Kerajaan Negeri Selat memberi bantuan kepada Siam dan Siam memperolehi semula Kedah.
Selepas ini Kerajaan Negeri Selat berunding dengan Siam untuk pemulihan (restoration) Kedah kepada Sultan yang kemudian disingkirkan ke Melaka di bawah Perjanjian Burney 1826. Burney mempunyai sikap yang negatif terhadap Kedah.
Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II dipulihkan takhtanya pada Jun 1842 dan mangkat pada 1 Januari 1845.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin