Selasa, 20 Disember 2011

LAMAN TIPS DAN PETUA.

Sawan atau eclamptic fits berlaku disebabkan saluran darah di dalam otak pecah menyebabkan pendarahan dan kerosakan otak.  Pendarahan yang banyak di dalam otak boleh merosakkan fungsi organ-organ penting seperti jantung, pernafasan dan lain-lain.  Kejadian ini biasanya menyebabkan maut.  Dalam kes-kes yang lebih ringan, pendarahan mungkin berlaku hanya sedikit, ataupun tidak berlaku langsung atau setakat kebengkakan otak sahaja.
Penyakit toksemia atau sawan beranak seharusnya dicegah dari awal.  Wanita mengandung yang berisiko tinggi ialah wanita yang mengandungkan anak sulung, gemuk, berpenyakit atau mempunyai sejarah keluarga yang bermasalah.  Jagaan kehamilan patut dilakukan mengikut jadual iaitu setiap bulan dan diperingkat awal sehingga tujuh bulan, kemudian dua minggu sekali diikuti seminggu sekali.
Jika penyakit toksemia berlaku, ibu tersebut perlu dibawa ke hospital bagi mencegah keadaannya berterusan.  Penyakit toksemia ini tiada penawar yang khusus dan boleh membawa maut.  Berehat, menjaga pemakanan, berfikiran tenang dan kelahiran bayi yang tepat pada waktunya adalah perkara penting dalam mengendalikan risiko toksemia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin