Selasa, 13 Disember 2011

PANDUAN CARA TIDUR MENGIKUT SUNNAH NABI.

Cara tidur yang terbaik ialah tidur mengikut sunnah nabi. Tidur mengikut sunnah akan meyebabkan tidur kita lebih berkualiti dan boleh mengelakkan dari mendapat mimpi ngeri serta tidur kita akan mendapat rahmat dari Allah SWT. Cara tidur mengikut sunnah adalah seperti berikut.

1. Ambil wuduk sebelum tidur dan solat sunat taubat sebanyak 2 rakaat.


2. Baca doa sebelum dan sesudah tidur. Ramai yang tidak menghiraukan doa harian ini, tetapi hakikatnya Allah menjanjikan rahmat dan syurga bagi orang yang mengamalkannya.


Bukhari, Tirmizi, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad dan Al-Darimi meriwayatkan daripada Abu Huzaifah r.a bahawa beliau berkata "
Nabi SAW apabila naik ke tempat tidurnya pada waktu malam, baginda meletakkan tangan baginda di bawah pipi baginda kemudian membaca (yang maksudnya) : Dengan namaMU ya Allah, aku mati dan hidup; dan apabila bangun, baginda membaca (yang maksudnya) : segala pujina bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami, dan kepadanya kami kembali"

3. Jangan tidur dengan kaki menghadap kiblat. Ini adalah keduduan tidur orang yang meninggal dunia.

4. Membaca zikir yang diamalkan oleh anankanda nabi iaitu dinamakan Tasbih Siti Fatimah. Amalan zikirnya ialah : Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, dan Allhuakbar 34 kali.


5. Membaca surah Al-ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas 3x dan tiup ke tapak tangan dan sapu ke seluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.


6. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga malam itu, Allah tetap mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik amalan yang menjadi pelindung daripada sihir dan buatan orang.


7. Memaafkan semua kesalahan orang lain terhadap kita dan halalkan semua hutang-piutang sebelum tidur.


8. Tidur cara Rasulullah ialah dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin