Selasa, 20 Disember 2011

PEMASANGAN AERIAL TV.

Apa yang anda perlu ada:

1. PC ler - PC kalau boleh yang ok ler spec dia, boleh buat kerja-kerja multimedia ringkas, kalau spec rendah sangat pun sakit jugak takut lembap.

2. TV Box - Aku pun tak tau apa nama sebenar hardware ni, jadi aku panggil je la TV Box. Hardware ni ler yang diperlukan untuk transfer signal dari TV ke PC anda. Jenama ada banyak jenis, tapi yang aku biasa pakai yang ni lah, Gadmei TV Box UTV330 :



Yang jenis ni, support soket signal aerial TV yang biasa tu:


dan jugak support output AV kabel composite yang ada 3 warna tu (merah, kuning, putih):


Cara-cara pemasangan:

Diagram ringkas camni ler lebih kurang:



1. Cucuk AV kabel composite atau TV aerial kabel kat belakang TV Box tu.
2. Pastu dari belakang TV Box tu ada lagi satu set kabel yang akan disambung ke soket USB kat PC.
3. Cara-cara install boleh rujuk kat CD yang diberi sekali masa beli TV Box tu, driver, software semua patut dia dah bagi sekali dalam CD tu, so ikut je lah.
4. Lepas install tu ada ler benda-benda nak kena set sket, frequency TV ke, input output, interface dan sebagainya. Tapi tu mungkin aku terangkan lebih lanjut nanti.


Jadi, ni ler cara yang aku biasa guna. Kalau ada sesiapa ada info lain atau maklumat tambahan dan sebagainya boleh ler kongsi. Kalau ada sebarang pertanyaan pun dipersilakan. Sekian terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin